behoefte aan deze hengsten in de fokkerij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Team_Sublime

behoefte aan deze hengsten in de fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 11:47

onlangs heb ik 4 shetland hengsten gekregen. 3 met papier en een zonder.

de 2 jarige kentucky heeft geen papier en ga ik laten castreren.

maar dan ik heb nog 3 andere jaarling hengstjes die me erg interessant leken en misschien iets leuks voor de fokkerij. Ik zou daar graag mee, als ze 3 jaar oud zijn , naar de hengsten keuring gaan.

toch vroeg ik me af, hebben ze daadwerkelijk een toevoeging. is het het waard of kan ik deze ook gewoon beter laten castreren ?

* pony's zijn opgevangen en dus nog wat aan de dunne kant *
vanmiddag zal ik ook betere fotos maken . hier regende het

Guess who v.d. winterdijk

v. : Nobel v. 't hoogveld
m. beyoncé v.d.winterdijk
v.m : kotonofico v stal brammelo

inteelcoefficient 5,47
verwachte stokmaat : +- 1.00 m

Afbeelding

http://i57.tinypic.com/2r5vkb5.jpg

Gyan v. Kairos

v. yannick v.d 7-ster
m. panita v stal ankeveen
v.m. kalypso of sportview

inteelt coefficient : 0,00
verwachte stokmaat +- 75 cm

Afbeelding

Gian lucca uit den berg

v. vieno v.d bosrand
m. yessie v.d zandkamp
v.m. pybe v. stal de toekomst

inteelt coeffient : 1,56
verwachte stokmaat 95+ cm
Afbeelding

vanmiddag plaats ik een link met een album naar meer foto's of open ik mischien een foto topic :)

dus wat vinden jullie? is het het waard om ze hengst te laten en naar de keuring te brengen ? of toch maar castrern

( ik heb een eigen weide dus hengst laten is totaal geen probleem )

Pluttersput

Re: behoefte aan dit soort hengsten in de fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 11:50

Als ik heel eerlijk ben zie ik geen toegevoegde waarde. Ik heb geen verstand van papier, dus daar oordeel ik niet over. Maar er zit geen speciaal kleurtje, geen speciale bouw op.. Er zijn al zo verschrikkelijk veel hengsten. Ik zou ze lekker laten ruinen. Maar dat is mijn mening :)

Seventeen

Re: behoefte aan deze hengsten in de fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 11:56

Zoals ik het nu zie zou ik zeggen nee. Maar dat is ook niet echt goed te beoordelen.
Probeer dan eens een goede standfoto te maken en plaats dan weer. :)

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 11:57

zo dacht ik ook maar toen werd in mijn oor gefluisterd dat er wel behoefte zou zijn naar grote maat shetlanders die pikzwart zijn . zoals guess who word.
en gyan v kairos is een micro gefokte hengst en meer beetje de exmoor kleur bruin zegmaar. * iedergeval niet het standaard bruin wat je op een normale kwpn ziet bij wijze van ..

dus vandaar mijn twijfels . ik heb een heel jaar om te beslissen want ze worden sowieso pas dan aan het eind van het jaar gecastreerd

@heroes, ik ga zo naar hetg land en ga ik proberen goede foto's te maken. maar ik werd zo nieuwsgierig dat ik vast het topic plaatsen wilde

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 11:57

nee, niet echt..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 12:00

Je kunt jaarlingen helemaal niet beoordelen op bouw. Hooguit op afwijkingen. Je kunt het beste contact oo nemen met het stamboek en op basis van het papier beslissen of je ze hengst houdt. Castreren kan ook na de keuring en het is weer een leuke ervaring.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 12:02

ik had al zo mijn vermoeden, maarja vragen kan geen kwaad toch :)

ik heb niet zoveel verstand van fokken met shetlanders. ben eigenlijk altijd meer van de haflinger fokkerij geweest :P

@janderegelaa. dat is eigenlijk best een goed idee eigenlijk ! het is namelijk niet zo dat ik geen hengsten houden kan. ik hou het zeker in gedachten !

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 12:04

Je kan ze altijd een kans op de keuring geven toch, als ze dan niet goedgekeurd worden kan je ze altijd nog laten castreren. Waarom meteen ruinen als ze zichzelf niet eens eerst kunnen bewijzen, misschien groeien ze wel uit tot prachtige dekhengstjes.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:31

Voor brengen op de HK is echt een klusje voor profs. Als leek een hengst voor brengen is meestal een kansloze missie.

Hou er rekeningen mee dat een hengst voldoende moet dekken en er voldoende nakomelingen op de keuring moeten komen. Dat lukt vaak pas probleemloos als je zelf een mooie passende groep merries heb en je veulens iig tot hun 3e aan kan houden.

Ik heb met mijn speciaalste jonge hengst dat traject niet in te gaan. Een grote maatse palomino, hij zou dan de enige in NL geweest zijn, als ruin 1e premieen Noord Hollands kampioen dus echt wel een leuke pony. Ik wil er plezier in houden en niet alleen maar bezig te moeten zijn met dekken, veulens aanhouden, in de gaten houden waar veulens blijven, enz enz enz.

Goedgekeurde hengsten zijn ook niet makkelijk te verkopen als het niet echt iets super speciaals is, dus naar de keuring en bij goedkeuring verkopen is ook nog lastig.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:04

Deze pony's komen van fokkers die er toch wel aardig verstand van hebben.. lijkt mij dat ze de hengsten niet weg doen als ze ze opfokwaardig vinden voor de HK.
Heb het papier van de hengstjes bekeken en vind dat ook niet erg bijzonder. Wil je het echt proberen op de HK voor de lol en heb je het geld ervoor over, dan lekker doen. Maar ik zou ze gewoon laten ruinen :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:06

Ik zou het hele zooitje castreren... Niet alleen omdat de pony's niet speciaal zijn, maar omdat je shet hengsten niet zomaar door de HK krijgt. Er zijn er zó veel, dan zou je wel een heule beste moeten hebben.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:09

spicegirl schreef:
nee, niet echt..

Dit dus,

Er loopt al zo veel zooi rond en er zijn al genoeg shetlanders dat ze zelfs voor niets af te halen zijn... het zijn daarnaast jong puppies die je niet zo goed kunt beoordelen.

Hakkietakkie weg met zakkie :D

Peer12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:03

Zoals iedereen al zegt; castreren. Of, als je per se wil hengst houden, niet proberen om ze ggk te krijgen. Het heeft geen zin (en kost een hoop geld)

Er worden héél veel hengsten aangeboden voor de keuring en een hengst ggk krijgen is echt moeilijk, laat staan een hengst definitief ggk krijgen. Je bent natuurlijk altijd vrij om de gok te wagen, maar volgens mij is dat echt iets voor profs...

Er is idd veel vraag naar grote maat zwart. En er zijn dus ook heel veel ggk grote maats zwarten in ned. (ondanks huidig exportbeleid) Maar de hengsten die ggk zijn, zijn zo goed, dat verbeter je niet zomaar. Zeker niet met deze ponys en hun papier.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:10

Je kan niet van iedere hengst verwachten dat het goede vaderdieren worden, laat staan dekhengsten... Bij sommige afstammingen lijkt het me bekend voor te komen, maar ook ik zeg, lekker castreren, zo kunnen ze mooi bij elkaar blijven staan en hengsten genoeg, in ieder geval moest ik mijn merrie nog laten dekken, dan zou ik voor iets anders gaan, maar da's eigen keus en smaak, nu is het natuurlijk nog erg moeilijk te beoordelen, laat ze eerst maar opgroeien, later kan je pas wat zeggen..