prijs voor ijslanders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Simone1993

prijs voor ijslanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 12:55

ik ben mij aan het oriënteren op het gebied van de ijslanders. En ik zit er over te denken om eens ergens een ijslander te gaan uitproberen, om te kijken of het/dit ras misschien wat voor mij is.

Maar voordat ik daar aan begin, kan ik beter eerst eens kijken of dit financieel wel eens mogelijk is om er aan te beginnen.
Als ik op bijvoorbeeld Marktplaats kijk, of kijk op sites van fokkers, dan ligt de prijs voor een (onbeleerde/beleerde) ijslander best wel heel hoog (voor mij als student). Nou kwam ik op een site terecht waar super veel ijslanders op te koop staan, voor een redelijk klein bedrag. Daar komt dan nog wel wat overheen om hem/haar naar Nederland te laten komen. En dan heb je een ijslander die nog niet zo veel kent en vaak nog in IJsland in de kudde lopen.

Hebben mensen hier ervaring mee? Mensen die hun ijslander uit IJsland heeft laten halen via zo'n site?
Laatst bijgewerkt door Simone1993 op 11-05-14 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

IngeK

Re: prijs voor ijslanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:00

Misschien kun je eens bij stal Foxan in Kuinre kijken. Die doen veel (en leuke) buitenritten met hun IJslanders en volgens mij verkopen ze ze ook. Dus die kunnen je vast veel informatie geven en kun je in elk geval een aantal keer rijden om te zien of je ze wel leuk vindt :)

Simone1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 17:48

bedankt, ik heb hun site gevonden :)

ja dat lijkt me ook zeker wel leuk om het eens uit te proberen. Maar zat dus een beetje met de prijzen die men voor ijslanders vraagt, en dat ze van die ene site dus vrij 'goedkoop' aangeboden worden. Wil mezelf niet blij maken met een 'dood vogeltje' :P Dus ben benieuwd of er nog mensen zijn die er ervaring mee hebben.

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:50

Ik heb een Foxan IJslandertje, die paardjes daar hebben gouden karaktertjes ❤️
Mijn IJslander is super leuk

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:50

Ik heb zelf een IJslander ge-importeerd uit IJsland: Kost je ongeveer 2000 euro met alles erop en eraan, van deur tot deur met alle belastingen ed.
Verkijk je dus niet op de transportkosten.

Een beetje normaal rijpaard hier in nederland moet je voor rond de 3000 kunnen krijgen. Je hebt zeker hestaleit gevonden?

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:00

Ik heb 2 Ijslanders geimporteerd, de ene kende ik al voor de import, dat was een trainingspaard van de stal waar ik werkte op Ijsland.
De andere is een 4 jarige die net 2 maand in Denemarken is. Die heb ik ongezien gekocht. Verkijk je niet op de kosten, het kost niet 'wat' meer om te importeren, het is een smak geld! Reken gerust op €2000. Keuringen op IJsland, transport op Ijsland, vliegtuig, nogmaals de dierenarts in Europa, vliegveld wil ook nog geld hebben, en dan mag je nog een smak belasting betalen over het paard. Als je geen ervaring hebt met IJslanders zou ik je echt afraden om ongezien een jong dier van IJsland te halen. Die paarden zijn niet te vergelijken met de 'achtertuin veulens' die je in Nederland vaak ziet.

Daarbij zijn ze in het begin erg vatbaar voor ziektes, en is het risico op zomerexceem groot. Die van mij loopt dus preventief in een deken.

De prijs van een IJslander ligt vaak wat hoger, maar er zijn ook heel betaalbare paardjes te vinden :) Er zijn verschillende stallen met leuke paarden in Nederland, en ook vele particulieren die een nieuw huis voor hun IJslander zoeken. Ik raad je aan om dichter bij huis te zoeken, en verschillende paarden uit te proberen om te zien wat bij je past.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:12

Ook ik zou gewoon heel veel verschillende ijslanders uitproberen. Er staan er heel veel te koop! Zou me niet concentreren op alleen de prijs. Goedkoop is vaak duurkoop (en idd...niet altijd, maar toch)

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:23

Ik heb zelf ook een ijslander.
"Gewoon" gekocht in Nederland en al weer zo'n 8 jaar geleden dus niet zo'n idee wat de prijzen nu zijn.
Toen waren ze in verhouding met andere rassen best duur.

Ik denk dat de prijs bij ijslanders misschien iets meer variërt dan bij andere rassen vanwege het wel of niet aanwezig zijn van extra gangen (tölt en/of telgang) en het wel of niet hebben van eczeem (waar ijslanders nogal gevoelig voor zijn). En aanwezigheid van een stamboekpapier, dus een ijslander of een "grijslander"

Als je een ijslander importeert is de kans op eczeem vaak nog wat groter. En dan heb je misschien een wat goedkoper paard maar misschien, door evt eczeem, hogere onderhoudskosten. Misschien wel wat om ook rekening mee te houden als je in bosrijkgebied staat. Aan zee geeft dat minder problemen.

Veel plezier met je zoektocht en evt aankoop.

Simone1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 16:41

Bedankt voor alle nieuwe berichtjes. Hm, ik verkijk mij dan indd op de prijs om hem/haar uit ijsland te halen. Dacht dat het wel wat goedkoer zou zijn dan 2000.... ;O nou had ik mij daar verder ook nog niet in verdiept. En ongezien kopen is wel een risico natuurlijk, dat had ik al wel bedacht en dat vond ik wel een (groot) nadeel van zoiets. ;)

Heel erg bedankt in iedergeval voor de reacties tot nu toe. Ik heb er zeker wat aan :)