Wie heeft er verstand van poolse paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Melisje1988

Wie heeft er verstand van poolse paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 15:07

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar iemand die mij wat meer weg wijs kan brengen in de afstamming van mijn paard. Ik heb haar gekregen met alleen een pools paspoort, echter staan haar ouders er wel helemaal in beschreven, namelijk:

Ignam:
http://www.sporthorse-data.com/d?i=10201576

Plamka:
http://www.sporthorse-data.com/d?i=10702943

Ook is haar fokker en heb ik wel een "number of the test of genetic markers" in het paspoort staan.

Omdat ik graag in de toekomst bij mijn merrie een veulen wil, wil ik graag weten of mijn paard mogelijk toch ergens in een stamboek staat en of ik het veulen ook in een stamboek kan op laten nemen.

Kan iemand mij hiermee helpen of mij hier meer wegwijs in maken?

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!

Groetjes Melissa

gomir

Re: Wie heeft er verstand van poolse paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:12

Lang niet alle stamboeken geven een stamboekpapier uit, soms is het paspoort ook het afstammingsbewijs.
Welke instantie heeft het paspoort uitgegeven? Er zijn namelijk meerdere stamboeken in Polen.

Melisje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 15:15

Ok nu krijg je letterlijk wat erop staat :) :
Polski Zwiazek Hodowcow Koni w Warszawie
Dit staat onder een paarden hoofd in een hoefijzer als afbeelding

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:31

Dat is de Polish Horse Breeders Association (afgekort PZHK) en dit stamboek is tegenwoordig bij het KWPN erkend. Dat betekent kort door de bocht dat de nakomelingen als je een KWPN-goedgekeurde/erkende hengst gebruikt geregistreerd worden in het veulenboek. Gebruik je een hengst die goedgekeurd is bij een van de erkende stamboeken (zie lijst op de website) dan komt het veulen in het A-register.

Je merrie kan bij overschrijving naar het KWPN volgens mij opgenomen worden in Register A en na aanvullende onderzoeken (verrichting, röntgen en cornage-onderzoek) aangeboden worden voor stamboekopname.

Melisje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 15:37

Ok, dat betekend dus dat dit paspoort gelijk een bewijs is dat ze in het PZHK stamboek staat?

Moet mijn merrie dat ook persee overgeschreven worden in de KWPN stamboek om haar veulen daar ook in te krijgen of dat niet?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:57

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:57

Volgens mij hoef je je merrie niet persé over te schrijven naar het KWPN, maar als je dat echt zeker wilt weten zou je maandag even met het stamboek moeten bellen. Ik doe het ook maar met de informatie van de website ;)

Of het PZHK ook papieren uitgeeft weet ik niet, zo goed is mijn pools niet, maar als er DNA-testen aangetekend zijn en de volledige afstamming staat in het paspoort dan verwacht ik dat ze (net als bijv. Zangersheide) alleen paspoorten uitgeven. Anders stuur je even een Engelstalige mail naar het stamboek? Die kunnen het je vast precies vertellen :j

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 01:00

De merrie Planka is geregistreerd in het Pools WB Stamboek en staat vermeld in hun database.
In deze database staan alleen 'erkend' paarden.
http://pedigree.pzhk.pl/search.php?id=CE00032931

Ignam staat er ook op: http://pedigree.pzhk.pl/search.php?id=CE00021601

Ik kan geen nakomeling vinden van Ignam x Planka ... dus waarschijnlijk is zij als veulen verkocht naar het buitenland (?) en heeft zij nooit een merrie-test gedaan of is zij niet als 3-jarige aangeboden voor stamboek opname.

Als je een email stuurt naar het PZHK met een scan van de registratienummers en afstamming dan zullen zij je wel weten te vertellen of je merrie ingeschreven is in het Stamboek of alleen een registratie paspoort heeft gekregen.
Met deze bevestiging, ik neem aan dat zij Stamboek is, kan je normale wijze een veulen van een GGK hengst van welke WB Stamboek dan ook (mits zij Pools WB erkennen) registreren in A-Register.

Melisje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 11:52

Dat snap ik brainless maar hij past beter in dit deel van het forum en ik wist niet hoe ik de andere moest sluiten :)

Bedankt gomir en peterina ik ga ze eens mailen ben benieuwd :) ben iig weer een stuk wijzer geworden bedankt

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 00:23

Hey! Al meer bekend over je paardje? Ik heb een wielkopolski merrie, jammer dat alles in het pools staat he!