Na een week weer hengstig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siepie

Na een week weer hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 09:09

Na twijfelen open ik toch een topic omdat ik het toch niet kan plaatsen en misschien heeft iemand van julie het eerder meegemaakt.

Mijn merrie heeft in totaal 3 veulens gehad waarvan 2 bij mij. Tot nu toe heb ik gewoon elke keer bij de hengstigheid om de 48 uur laten dekken tot ze niet meer hengstig was en dan was het elke keer goed. Dit jaar laat ik haar weer dekken en we hebben hier aan huis een hengst staan nu. Toen de hengst kwam was ze hengstig dus helemaal uitgedekt en toen ben ik een halve week met haar op vakantie geweest. Ze was niet meer hengstig. Maar toen we thuiskwamen was ze plots weer hengstig, ze liet zich ook dekken.

Ik vraag mij af hoe dit kan, want in theorie kan een merrie na een week toch niet al weer hengstig zijn? Dan kan ze toch ook nooit vruchtbaar zijn?

Het enige verschil met de vorige 2 keren en nu is dat toen de hengst op de dag van het dekken kwam en nu staat de hengst aan huis.

Sammie

Re: Na een week weer hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:55

Merries met een baarmoederontsteking kunnen een (zeer) onregelmatige cyclus hebben. Dat kán een oorzaak zijn.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 21:51

Maar ze heeft geen van de symptomen van een baarmoederontsteking, daarnaast is het al bijna een jaar geleden dat haar vorige (overleden) veulen geboren werd.

Ze is vanavond weer gedekt. Ik heb het idee dat ze gewoon spontaan hengstig wordt als ze een hengst ziet, dat is tot nu toe steeds geweest alleen bleef de hengst dan niet..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:58

Een bmo heeft niks te maken met een pas geboren vwulen. Kan jaren tussen zitten.. Een bmo kom je meestal pas achter na een scan/ swap.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 22:00

Hmm oke, maar kan ze met een baarmoederontsteking drachtig worden? Want als dat niet het geval is wacht ik tot deze hengstigheid is uitgedekt en als ze opnieuw hengstig wordt ga ik met haar langs de veearts. Anders ga ik deze hengstigheid nog met haar naar de veearts.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:38

Is de merrie gescand voordat er begonnen is met dekken?

Ze kan wel drachtig worden met een baarmoederontsteking maar zal niet het vrucht tot termijn kunnen voldragen. Bij baarmoederontsteking komt er etter in de baarmoeder te zitten en moet die 'schoon' gemaakt worden door spoelingen. Logisch dat het vruchtje dan niet blijft zitten of levensvatbaar is.

Ik zou gewoon ophouden met dekking, en ik neem aan dat dit natuurlijk is!, want je vervuild alleen de baarmoeder des de meer, haar laten onderzoeken en dan beslissen wat je verder kan doen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:50

Sommige merries hebben gewoon een kortere cyclus, net als sommige vrouwen dat ook kunnen hebben.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 12:52

Ze heeft vorig jaar het veulen gewoon voldragen, 11 maanden drachtig geweest en toen is het veulen dood geboren. We weten de oorzaak niet, alleen dat het veulen in de baarmoeder al dood is gegaan en dat toen het lichaam het veulen verwierp omdat het dood was.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:53

drachtig worden gebeurd in de eileider. Dit hoeft het probleem niet te zijn. De ontsteking zit in de baarmoeder en daar kan de vrucht zich niet hechten. De kans op een veulen kan dus nihil worden. Bij een bmo moet je gaan spoelen en dat moet tijdens een hengstigheid gebeuren. Afhankelijk van de ernst van de bmo kun je in 1 hengstigheid spoelen en dekken. Maar een natuurlijke dekking brengt altijd vuil met zich mee en dat is niet altijd bevordelijk voor een bmo.

Je zult dus eerst een onderzoek moeten doen om te kijken of het idd een ontsteking is. Aan de hand daarvan aktie ondernemen :)

hoogendroog schreef:
Sommige merries hebben gewoon een kortere cyclus, net als sommige vrouwen dat ook kunnen hebben.

Nooit van een week.. Dat is niet gezond.. Paarden zijn geen mensen...

Is er na het dode veulen gespoeld? Helemaal geen onderzoek gedaan?

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 12:56

Maar ze heeft geen symptomen, is verder gewoon gezond, eet goed, is vrolijk, enzovoort.
Ik ben dit weekend sowieso niet in de gelegenheid met haar naar de dierenarts te gaan, want ik durf niet met de trailer te rijden. Ik ga de dierenarts wel even bellen om te vragen wat haar verstandig lijkt.

Edit: Na het veulen is nooit onderzoek gedaan nee.

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:58

Het kan ook 'split heat' zijn

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:00

Wij hebben een merrie gehad die bijna continu hengstig was als de hengst in de kudde liep :+ En toch kreeg ze het jaar erop een pracht veulen!
Misschien heb je gewoon een 'hitsige' dame :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:00

__Lauraa schreef:
Maar ze heeft geen symptomen, is verder gewoon gezond, eet goed, is vrolijk, enzovoort.

Een baarmoederontsteking zorgt meer niet dan wel voor problemen. Er zijn gevallen bekend waarbij er 15 liter pus uit een baarmoeder is afgetapt en de merrie kerngezond 'oogde'. En het lichaam is wel gezond, maar de baarmoeder kan geen veulen vasthouden. Dit zegt dus helaas niks en je komt er pas achter als je een onderzoek laat doen.

Nochtans kan het zo zijn dat er idd niks aan de hand is en haar hormonen van slag zijn, maar als ze vorig jaar een dood veulen heeft gehad lijkt een onderzoek mij niet onverstandig. Better safe then sorry :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:12

__Lauraa schreef:
Ik ben dit weekend sowieso niet in de gelegenheid met haar naar de dierenarts te gaan, want ik durf niet met de trailer te rijden. Ik ga de dierenarts wel even bellen om te vragen wat haar verstandig lijkt.

Edit: Na het veulen is nooit onderzoek gedaan nee.

Overdreven hengstigheid is een symptoom!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:15

Ik wist op het moment van plaatsen van mijn antwoord ook nog niet dat de merrie een voldragen dood veulen heeft geworpen.
Ik zou even wat op kweek zetten en/of deze cyclus al gelijk gaan spoelen.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:26

Hier eens gebeurt heel vroeg in het jaar wss omdat ze nog niet regelmaat had omdat ze uit de winter rust kwam dat was begin maart destijds cyclus erna gewoon dragend geworden

ze is wel onder begeleiding van een da geinsemineerd en gescand

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 13:36

Voordat de hengst kwam is ze dit jaar 1 keer hengstig geweest, dat heb ik opgeschreven zodat we uit konden rekenen wanneer de hengst zou moeten komen. Toen is ze wel netjes 3 weken erna hengstig geworden.

Aan de ene kant denk ik, het komt doordat de hengst hier is want zodra ze de hengst weer zag werd ze spontaan hengstig. Aan de andere kant als ik bedenk dat ze een dood veulen heeft gehad waarvan we de oorzaak niet weten dan wordt ik wel ongerust.

Ik weet het niet, ga iig de dierenarts bellen.

fienenbambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:42

wil niet zeggen als ze hengstig zijn, ook rijp zijn.
je heb met de grote van het ei te maken.