Centrale keuring Vrouwenpolder wie nog meer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Centrale keuring Vrouwenpolder wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 12:39

Wie doet er dit jaar ook mee aan de Centrale keuring in Vrouwenpolder 28 juni dit jaar?

Dit wordt voor mij de eerste keer overigens en ik weet niet waar ik zoal op moet letten.

Mijn pony wordt 17 mei 3 en gaat dus ook voor stamboek opname.

Mijn merrie is een Notaris x Windspiel

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Centrale keuring Vrouwenpolder wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:43

Dat is de keuring in zeeland toch? Ben bang dat je niet veel zal treffen die ook meedoen. Vorig jaar waren er ook maar 7 haflingers.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 13:52

Jemig dat zijn er weinig..

Is inderdaad Zeeland, kreeg zojuist een PB waarin stond dat ik maar beter niet kon gaan want ik maak toch geen kans en haar fjorden merrie was toch al dag kampioen.. :')

Juist..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:55

Nouja voor de competitie of gezelligheid hoef je niet te gaan wegens het zeer geringe aantal deelnemers :=

Maarja daar doe je niks aan!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 13:57

Yvank_ schreef:
Nouja voor de competitie of gezelligheid hoef je niet te gaan wegens het zeer geringe aantal deelnemers :=

Maarja daar doe je niks aan!

Ik ga uiteindelijk voor de stamboek opname, competitie gericht ben ik niet maar een leuke dag er van maken vind ik wel leuk!
Ik heb alleen geen idee hoe dit in zijn werk gaat, vandaar dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:03

Je moet ten eerste zorgen dat je paard in topconditie is :j zodat je dr goed voor kan stellen.

Netjes gewassen, sokjes geschoren etc etc en natuurlijk goed ervoor staan niet te dik niet te dun, bespiering is wel gewenst veel keuringspaarden worden gelongeerd en wordt veel mee gefietst.

Op de dag van de keuring wordt ze omdat je stamboekopname doet eerst gemeten ze moet minimaal 1,40m zijn anders wordt ze niet opgenomen.

Moment van de keuring breng je dr voor je stelt het paard eerst op voor de jury zodat die goed kan beoordelen, daarna op teken van de jury mag je wegstappen een rechte lijn van en naar de jury daarna 1 á 2 rondjes in draf om de gangen te beoordelen. Vervolgens stel je het paard weer op en krijg je het aantal punten te horen.

Bij 76 punten of meer krijg je een uitnodiging voor de elitekeuring die centraal in september in lunteren is.

Als alle paarden van je categorie geweest zijn dan worden de paarden gezamelijk in kwaliteitsvolgorde teruggeroepen en krijg je een 1e , 2e of 3e premie.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 14:08

Hier heb ik wat aan bedankt!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:09

Brr sokjes scheren bij haflingers vind ik zóoo lelijk (ik vind het sowieso al lelijk, maar bij een haflinger nog erger). Zou het bij de mijne niet doen, krijgt ze dan minder punten, pech daar zit nu eenmaal haar bij paarden :+

Waarom wacht je eigenlijk niet een jaartje Daphne? Zodat je haar beter kan leren kennen, dingen kan leren, goed bespierd kan krijgen etc. etc?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:12

Tja dat is maar net wat je gewend bent ik vind het oerlelijk om te laten staan.. En het is ook zeker niet gewenst :n

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:14

Yvank_ schreef:
Tja dat is maar net wat je gewend bent ik vind het oerlelijk om te laten staan.. En het is ook zeker niet gewenst :n

dat vind ik eigenlijk zeer triest. Haar zit er niet voor niets, waarom dan weghalen, idem dito voor de baardharen. Maargoed, dat is weer een hele andere discussie. Zou iig geen reden voor mij zijn om het weg te scheren omdat het niet gewenst is :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:17

Waarom laten staan? Ik liet het bij mijn haflinger eerder altijd wel zitten, kreeg ze direct mok van. Sinds ik het schoor nooit meer problemen :) , het is echt niet zo dat het paard er minder van wordt ofzo :+ zie er veel eerder van opknappen vooral paarden met mokproblemen.

Mijn rijpaard heeft uberhaupt geen sokken daar hoef ik niks te scheren dus het is ook niet zo dat alle paarden per definitie dat hebben en dat het zonder niet goed is :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:28

Omdat daar haar hoort te zitten en een functie heeft? Het voert regenwater af, stoot modder af en zorgen dat de gevoelige huid en koten droog blijven. Bij mij lopen de paarden al 15 jaar door de blubber nog nóóit hebben mijn paarden mok gehad. Maargoed, ze staan in de wei en hebben een potstal. Mok krijg je juist als paarden veel in urine staan. Potstal is altijd droog. Daarnaast kan geschoren haar irriteren, vooral bij de sokken omdat dat haar stugger is en kan gaan jeuken wanneer het teruggroeit. Daarnaast vind ik het er dus veel mooier uit zien, zeker bij haflingers. Persoonlijk ook praktisch met het geven van een voetje etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:33

Nee hoor het is ook niet voor niks dat er bij friezen/tinkers etc wel eens wordt aangeraden de sokken af te scheren met mok/mijt etc..

ík heb de ervaring dat sommige paarden mét sokken eerder mok kregen en niet omdat er weinig sok zit maar omdat het juist zo nat is en die sokken nog uren nat en modderig blijven.

En dan verschilt per paard. Bovendien lijkt me dat iedereen moet doen waar die zich goed bij voelt maar aan de ander kant vind ik wel, als jij alle haren van je paard languit wilt laten staan, dus lange paard, dikke plukken uit de oren (en dan heb ik het niet over volledig afscheren maar gewoon even de lange plukken bijwerken) en sokken, dan vraag ik me af waarom iemand naar een keuring zou willen :) want de kans is groot dat je er wel commentaar op krijgt.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 14:37

Maartje omdat ze dit jaar drie wordt, en volgend jaar ben ik geen jeugdlid meer en kost het me in totaal het drie dubbele..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 21:35

Sokken bij knippen, netjes gewassen, opstellen dus buitenste benen ook zichtbaar..

Voorbrengen moet je dat zelf doen of kan je dat laten doen door iemand anders?

Bespiering er op krijgen lastige met een jong dier, grondwerken zijn we mee bezig dit houdt in 10/15 min werk per dag. Longeren aan touwhalster maar dit zijn maar enkele rondjes, fietsen lijkt me met deze madame niet verstandig. Het longeren wat opbouwen is ook wat eng met een jong dier vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:32

Ze is 3 toch? Dan kan je best longeren met touwtjes/dubbele lijnen hoor :) gewoon vriendelijk losjes maar wel uitnodigen om ontspannen te gaan lopen en zo langzaamaan spieren te kweken. Dit hoeft niet ellenlang gewoon 10 minuutjes.

Voorbrengen zou je iemand daarvoor kunnen vragen meestal lopen er genoeg mensen rond maar aangezien er afgelopen jaar maar een paar daar op de keuring waren durf ik niet te zeggen of er dan iemand is die dat doen wil.

Andere optie is haar nog lekker thuis houden en volgend jaar pas stamboekopname te doen.. Als je ongetraind heen gaat is dit namelijk heel erg zonde dan kan je beter een jaartje wachten en ze wat meer laten uitgroeien!

Mies22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 19:41

Ik ga ook met mijn haflinger!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 20:06

Mies22 schreef:
Ik ga ook met mijn haflinger!

Wat leuk!

Merrie, ruin? Vertel eens meer!!!

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 02:07

En hoe is het vandaag gegaan?!
Toevallig is er een merrie van bij mij op stal dagkampioen geworden :D

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 10:34

Helaas liet mijn vervoer het 5 minuten van te voren afweten.. Lekker proffesioneel aangezien mevrouw in de paarden werkt..

Dat wordt dus een aan huis keuring..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 11:00

Je kan ook volgend jaar gaan of op laten nemen in andere provincie.