Bruinbonte merrie x zwarte hengst = bruinschimmel veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gini1521

Bruinbonte merrie x zwarte hengst = bruinschimmel veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 19:19

Hey,
Enkele dagen geleden is er bij ons een veulentje geboren. De hengst is volledig zwart en de merrie donkerbruin gevlekt. Het veulentje is donkerbruin, maar hoe lager hoe lichter en de poten zijn grijs, helemaal vanonder bijna zwart. Is het mogelijk dat zij een bruinschimmel wordt? Mijn lesgever zei dit maar het leek mij zeer bizar. Beide ouders hebben ook geen schimmels in de afstamming.
Alvast bedankt!

LukieBradley

Re: Bruinbonte merrie x zwarte hengst = bruinschimmel veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:23

Ik weet het niet maar wij hadden vanacht geboorte van een zwart veulentje uit 2 bonte ouders die op hun beurt ook weer bonte ouders hebben.
Verklaar dat ook maar eens!
Blijft raar al die kleuren

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:27

Schimmel MOET komen van een schimmelouder. Dus nee, een schimmel is het sowieso niet (of de vader is een andere vader).
Ik snap alleen niet helemaal wat je bedoelt, heb je misschien een foto ofzo? Schimmel is trouwens ook niet te zien bij de geboorte, alleen een brilletje.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:13

gini1521 schreef:
Hey,
Enkele dagen geleden is er bij ons een veulentje geboren. De hengst is volledig zwart en de merrie donkerbruin gevlekt. Het veulentje is donkerbruin, maar hoe lager hoe lichter en de poten zijn grijs, helemaal vanonder bijna zwart. Is het mogelijk dat zij een bruinschimmel wordt? Mijn lesgever zei dit maar het leek mij zeer bizar. Beide ouders hebben ook geen schimmels in de afstamming.
Alvast bedankt!

Korte antwoord: NEE ...
Die grijze haartjes zijn veulenhaartjes en Moeder Natuur's manier om het klein spul te camoufleren.
Dat grijs zal tegen +/-4 maanden veranderen in zwart.
Bijna alle bruine veulens worden geboren met deze 'vergrijzing'.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:23

Klopt. Veulen kan geen schimmel worden als beide ouders dit niet zijn.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 16:00

LukieBradley schreef:
Ik weet het niet maar wij hadden vanacht geboorte van een zwart veulentje uit 2 bonte ouders die op hun beurt ook weer bonte ouders hebben.
Verklaar dat ook maar eens!
Blijft raar al die kleuren

Zolang een van de ouders niet homozygoot bont is, is dat heel goed mogelijk.

Mijn 4jarige is ook bont (van papa gekregen) maar heeft van haar moeder een zwart of een vos gen mee gekregen. Zij zou dus ook een effen kleurig veulen kunnen krijgen (kleur van de hengst even buiten beschouwing gelaten).

TS onze bruine had in het begin ook grijze (bruin grijzige) benen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:01

'Bont' is niet altijd te herkennen. Het wit kan minimaal zijn. Soms is één voetje voldoende.
2 minimaal bonte ouders kunnen dus een erg 'loud' bont veulen geven. Maar andersom kan ook.