[TI] Parelli bij tinkers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zandro

Parelli bij tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 09:24

Hallo iedereen,

Bij mijn warmbloeden heb ik altijd parelli gedaan, vooral om de band t versterken. Nu leek het mij erg leuk dit bij mijn tinkertje ook te gaan doen.
Ik heb hem nog niet zo lang en het leek mij een leuke manier elkaar nog beter te leren kennen.
Ik merkte echter dat hij anders reageerde op druk dan mijn vorige paarden. Hij ging er lijnrecht tegenin, hoe hoog ik de druk ook opvoerde....????

Wat is jullie ervaring van parelli bij tinkers?? Alle tips en adviezen zijn welkom *\o/* *\o/* *\o/*

8nnemiek

Re: Parelli bij tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 09:50

Ik heb ook veel parelli gedaan met mijn tinker, en hij reageert er heel goed op. Maar hij vindt zichzelf dan wel een arabier in tinkerkleren :Y) bij mijn belg heb ik een paar keer een poging gewaagd, maar die begreep er niks van :') druk? Welke druk? :+

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 09:55

Kan idd wel wezen dat een koudbloed anders reageert op druk. Maar ik kan niet geloven dat ze er helemaal niet op reageren. Misschien moeten ze er iets langer over nadenken? Ofzo :o :+

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:59

Ik weet dat er hier op bokt meerdere Tinkermensen Parelli met hun Tinker(s) doen.
Maar ieder paard reageert natuurlijk anders op Parelli/grondwerken.
Mijn oudste merrie bijvoorbeeld reageert heel sterk op lichaamstaal en van teveel druk in 'haar' zone kan ze in paniek raken. Mijn andere merrie (dochter van mijn oudste) is daar een stuk stoïcijnser in, reageert een stuk minder extreem op lichaamstaal.
Ik denk dat je gewoon eerst nog moet uit vinden wat bij jou Tinker werkt en waarschijnlijk moet jouw Tinker het hele Parelli-'gedoe' ook nog leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:03

Het is natuurlijk niet zo dat Parelli bij het ene ras wel werkt en bij het andere ras niet .. Wel is het zo dat ieder paard anders op druk reageert, maar dit dus ook binnen 1 ras.

Heb je je al eens verdiept in de horsenalities en ontdekt welke horsenality de tinker is (eventueel in tegenstelling dan je vorige paarden)? Denk dat daar al een groot stuk (zo niet het volledige) antwoord te vinden is ;)

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 12:26

Ja, ik ben me er bewust van dat ieder paard idd anders reageert. Ik vond het bij hem echter opvallend anders, omdat hij dus helemaal niet reageert op de druk. Of in ieder geval, erg stoicijns.

Ik heb altijd heel senstitieve merries gehad die juist zeer sensitief reageerden op druk. Deze tinker is erg slim, maar niet sensitief.

qua horsenality is hij een left brain extrovert...

Tuurlijk geef ik niet gelijk op, maar wellicht dat iemand dezelfde ervaringen heeft en dit ondertussen heeft opgelost..

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:29

Een paard is een paard, elk dier heeft z'n eigen karakter, en vraagt inzicht bij het baasje. Het werken met paarden is niet één of ander kunstje. Het vergt inzicht, gevoel en zonodig begeleiding van de eigenaar.

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:31

Parelli is er juist om dit soort verschillen te ontdekken daar wat mee te doen op de manier die bij je paard past: zodat jij EN je paard ervan kunnen groeien!
Mooi dat je dit ontdekt hebt!
Nu er wat mee doen!
Dus inderdaad niet opgeven maar patronen vinden die er bij passen!
Tip die nu zo bij me opkomt: werk heeeeel goed aan je fasen/fases: begin met een hele kleine 1, houdt wat langer aan, of juist niet, maar speel daar wat mee!

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 12:35

dagmach, ja, dat klopt, ik heb echter alleen ervaring met hele sensitieve merries en niet met wat meer stoicijnse paarden. Dit is nieuw voor mij (op een leuke manier) Het was eerder dat ik dacht...hmmmm...wat nu???

coulash: ja, ja idd ik zal de fases goed in de gaten houden

mensen nog andere tips??? :) :)

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:40

dat stoïcijnse herken ik in mijn tinker ook...., wat een zegen is bij zo'n koudbloed is ook vaak de frustratie bij de eigenaren :+
ik moet geen 'slechte dag' hebben, dus altijd op mijn houding letten en zelfverzekerd zijn bij mijn tinker want anders is hij 'niet onder de indruk' en staat hij waar hij staat ;-) .
Nadeel is dat hij altijd bij mijn BWP-er staat, ook in een grote -uitloop- stal saampjes maar daar is de energie wat ik bij tinker nodig heb, weer te sterk voor en die staat dan nog nét niet te trillen als een rietje, daar moet ik met heel zachte energie naartoe... dat is ook de reden dat ik ze ga scheiden en 2 binnenstallen ga bouwen, overdag mogen ze dan lekker in de uitloopstal samen maar 's nachts kan ik dan de een lekker kroelen met die energie en sterk in mijn schoenen staan bij de ander.
Ook met het grondwerk/ nhs moet ik enorm sterk in mijn schoenen blijven staan, elke seconde 'foutje' wordt bij mij 'gestraft'. Wat mijn tinkermans maakt tot enorme test elke dag weer en welke mij een enorme spiegel voorhoudt en kracht geeft..
De paarden alletwee vasthouden voor de smid geeft dan ook weer hetzelfde probleem, ik kan mijn energie niet in 2 delen helaas. De tinker gaat enorm vervelend worden met zachte energie en de zelfverzekerde harde energie staat de bwp-er te snuiven en te doen ( het is een lieflijk, zachtgekookt ei met een niet zo leuke achtergrond waarschijnlijk bij eerste eigenaren, 2de eigenaren zijn enorm fijn voor hem geweest maar konden hem niet helpen).
De tinker is buiten bomproof, enorme leermeester om te 'leren fluisteren' en mensen zelfverzekerder te maken, buiten dat is hij enorm slim... hoewel volgens mij mensen nog denken dat koudbloeden 'dom zijn' -O- heeft hij alles in 1 keer begrepen en zelfs als ik maanden na 1x iets aangeleerd te hebben iets vraag, weet hij het direct... ik sta daar altijd van te kijken en moet enorm lachen.
Zorg dus dat je diep ademhaalt, schouder recht zet en je hoofd leeg is ( geen zorgen, denken aan wát je wilt/ gaat bereiken met de oefening)... en ga ervoor :-). succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:42

Heb je DVD's of ben je lid van Parelli Connect? Dan vind je daar zowat alle nodige tips ;) We kunnen niet van achter de computer zeggen "doe dit of dat en alles komt goed". Er zijn richtlijnen en die kan je proberen maar dat kan ook net zo goed, zoals hier :+ , net niet werken en dan moet je toch op zoek naar iets wat wel werkt. Vraagt veel van je maar is net het interessante vind ikzelf :)

Er is veel te vinden hoe je met LBE's moet omgaan.. dus daar kan je mee beginnen en werkt dat toch niet dan ga je weer op zoek naar wat anders :)

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 17:20

wellicht eens op parelli connect kijken idd.....

Niemand hier met een LBE tinker???

Ik moet zeggen dat ik het stoicijnse niet vervelend vind. Juist heerlijk rustig, vooral op buitenrit...
ben ook niet iemand die snel z'n geduld verliest..

wellicht met heeele kleine druk beginnen..hij sluit zich volledig af als de druk te groot wordt

Erres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:12

Mijn tinkers zijn allebei right brain en leren snel. Maar mijn haflinger daarentegen is LBI. Dat was wel ff anders aanpakken. Wel heel leuk, want je moet erg nadenken over hoe je het dus anders moet doen. In 1ste instantie maakte ik de fout om veel druk te geven, maar dat werkt niet op de lange termijn. Ik ben gaan zoeken op Parelli connect over patterns toepasbaar op LBI. Daar staan genoeg ideeen (bij sources). En heb geduld... :j

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:16

Ik heb ervaring met tinkers en veel andere paarden, en ik vind mijn tinkers juist bij uitstek gevoeliger dan warmbloeden. En het gevoeligst is nog mijn Belgische trekpaard.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:37

Die mening deel ik met Caira... ik werk graag met sensitieve paarden en zie dit veelvuldig terug bij de robuustere types ook. Sensitiviteit is dus naar mijn mening niet gebonden aan het ras o.i.d.

Je ruin vergt een andere manier van omgang dan dat je gewend bent, wellicht kan je een keer een les inplannen om zo tot wat ideeën te komen hoe verder te gaan.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 09:16

les nemen ga ik zeker doen :) :) :)

Kan ook zijn dat ik hem verkeerd inschat en dat hij sensitiever is dan ik denk....ik ga vandaag eens met nog kleinere druk beginnen, kijken of dat verschil maakt. Grote druk werkt sowieso niet bij hem

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 09:19

herkend iemand dit volledig afsluiten wat hij kan doen??

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:59

heb net een nieuwe merrie en ik ben nog niet begaafd in de parrelli. Maar een ding is zeker mijn pony heeft trauma's en veel angsten opgebouwd en is een opkropper. vind het lastig om haar nu al in een schema te zetten maar misschien wel juist handig om te doen.

Wat ik lastig vind is dat ze wel kiest voor mij, maar dat ze erg kan blokkeren of en weigeren om een stap te verzetten, hoe ga je daar mee om met deze dame. Is dit uit angst of niet. Denk zelf van wel.

als ik dan mijn veulen bekijk is het een heel open karakter, slim, koppig en eigenzinnig. En ja daar ga ik net wat ik hiervoor las al heel anders mee om. Daar moet ik echt al super leider en daarna als knuffelvriend mee omgaan. Krijg met deze net enter echt nog wel wat te verduren. Het veulen was eerst onmogelijk met druk. met het omgaan kan ze nu erg goed voor haar leeftijd.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:17

Heb nog nooit parelli gedaan, maar die van mij heeft wel een tijdlang gehad dat hij niet wou schikken, en dan kon je echt met je hele gewicht gaan duwen of wat dan ook, maar dat ging je niet lukken (= ook een tinker).

Maar nu hoef ik, maar een klein tikje te geven en om te zeggen en tada daar gaat ie. Oefening baart kunst. Merk bij die van mij dat hij het wel heel snel snapt, maar dan toch wel de tijd nodig heeft om het tot zich te nemen. Waardoor het dus kan dat hij in een keer doet wat je wilt, maar je de volgende keer toch weer opnieuw moet beginnen. Daarnaast is het natuurlijk ook leuk om eens in de zoveel tijd te doen alsof je geen flauw idee hebt wat er gevraagd wordt :j . Tja tinkers kunnen gewoon ontzettend eigenwijs en koppig zijn, maar het zijn over het algemeen paarden die snel leren.

Ga gewoon lekker met hem bezig, en misschien gaat het niet in een keer goed, maar uiteindelijk kom je er wel.

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:11

Ik doe ook parelli met Dix.
Maar we zijn nog maar beginners, maar ze reageert er al goed op.

op deze manier ben ik ook bezig met trailerladen.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 16:04

Vandaag eens met veel minder druk geoefend..en meneer reageerde al veel beter....

Het is verder een leuk, extrovert paardje dat erg nieuwsgierig is...maar ik herken idd geen zin..dan kost het heel veel moeite hem over te halen wel te bewegen...weinig of veel druk..het maakt dan niks uit

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:22

zo een heb ik er ook, nou ja twee dus. een was als veulen al eigenzinnig. Maar met wat sterke leiding kom je dan nog verder.
Andere pony is het dat ze veel heb mee gemaakt niet zo veel vertrouwen heeft en angstig is voor veel dingen. Daar moet je geduld, duidelijke leider maar ook liefdevol mee zijn en dan nog kan ze echt staken. Met zweep kom ik dan wel verder anders gaat ze alleen maar keihard achteruit. Hoef dan niet echt hard te slaan maar op die manier is voor haar wel duidelijk dat ik het meen. Ik rij namelijk zonder zweep vind dat maar niks zwepen. Maar anders kom ik het erf niet af, zonder zweep ziet over al op het erf spoken. Maar aan de andere kant loop ze naar de wei zonder probleem. Dus ze is ook gewoon heel erg koppig volgens mij.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 17:00

Hij heeft gelukkig geen verleden en is ook absoluut niet angstig.
Maar als we bijv gereden hebben en ik wil buiten nog uitstappen dan kost het soms 10 min om de heuvel af te lopen (wel een groot terrein). Hij is dan gewoon moe en wil niet meer...ook een zweepje maakt dan echt geen verschil

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:40

mijne is toch wel angstig voor de zweep, vind dat je daar geen misbruik van moet maken. Als ik met een ander paard ga heb ik het niet nodig. Bij de mijne is het deel angst en deel niet willen.
Soms is het ene deel erg duidelijk soms het andere. Dat vind ik bij haar lastig, altijd op het stuk.
ik moet dan echt slaan en dat vind ik verschrikkelijk, dus ja kost mij met zweep ook nog heel wat tijd om haar zover te krijgen om het terrein te verlaten... Dit is als we moeten gaan rijden, en niet als ze dus moe is. Als ik haar om zou draaien naar de wei kan ze wel goed lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:31

Zandro schreef:
Vandaag eens met veel minder druk geoefend..en meneer reageerde al veel beter....

Het is verder een leuk, extrovert paardje dat erg nieuwsgierig is...maar ik herken idd geen zin..dan kost het heel veel moeite hem over te halen wel te bewegen...weinig of veel druk..het maakt dan niks uit

Misschien toch minder extrovert dan je denkt. Klinkt trouwens heel erg als 1 van mijn pony's, ook dat afsluiten waar je eerder wat over vroeg.. En dat die beter reageert als je niet (zo snel) je fases opbouwt is ook hier bekend. Als je interesse hebt en specifieke vragen mag je mij altijd pb'en, ben geen expert maar heb wel ervaring met een soortgelijk paard zeg maar .. of zo te lezen toch .. ;)