Kind van mijn hengst.?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mindypony

Kind van mijn hengst.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 15:38

Ik heb een vraag, kan je een merrie 'lenen'voor dracht?(of is dat niet gebruikelijk?)
Ik zou graag een kind willen van mijn Palomino hengstje,dit omdat ik zijn karakter en uiterlijk zo vreselijk mooi vind.
Hoe gaat dit in zijn werk?(hij heeft een goede stamboom)

Dennis

Re: Kind van mijn hengst.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:40

Het is een NSPS hengstje toch?
Eerst voor de hengstenkeuring, bij goedkeuring DNA en sperma onderzoek.

Meestal worden merries niet uitgeleend, maar het zou wel mogelijk zijn. Maar dan moet je wel iemand vinden met een goed passende merrie die dat ook wil.

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 15:42

ja het is een Nsps hengstje,hoe bedoel je hengstenkeuring dna en sperma onderzoek,moet dat?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:45

Eerst naar de hengstenkeuring, deze zijn begin december. Dit is eigenlijk werk voor profs wil je je hengst er doorheen kunnen krijgen.
Als hij er door komt (kans is heel erg klein) zijn DNA onderzoek en sperma onderzoek de volgende stappen om de goedkeuring voor elkaar te krijgen.

En de belangrijkste stap daarna is nakomelingen laten zien om hem goedgekeurd te houden.
Een hengst moet er echt wel flink wat dekken om voldoende nakomelingen te laten zien en je moet samen met de merriehouders er ook voor zorgen dat een hoog percentage van de geboren veulens op de keuring komt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:53

Ik denk dat TS niet geintereseerd is in papier,maar in een veulen voor eigen gebruik voor haarzelf? Dan is die keuringen etc niet nodig. Echter zou ik wel laten onderzoeken of er geen gebreken zijn zoals verkeerde genen en afwijkingen. Dus even o.a. een bloedonderzoek etc bij de dierenarts die weten wel welke je moet hebben. Dan ook een goedgekeurde merrie zoeken om zoveel mogelijk,kan nooit 100%, "foutjes" weg te houden. En dan kan je misschien er samen uitkomen dat je de merrie wilt laten dekken door je hengst en zelf het veulen wilt kopen.

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 15:54

Ok dus deze stappen moet ik door wil ik een kind van mijn hengstje?
Is dit verplicht? ik kan toch ook een goede moeder zoeken en dan laten dekken?of is dat niet juist?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:56

Je hoeft niet per see keuringen af te gaan hoor,alleen alles onderzoeken laten zodat je geen veulen krijgt met misvormingen of andere afwijkingen is zeker wel aan te raden,ook dat de merrie deze heeft door staan...

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 15:56

Ja klopt mioux,ik wil het voor mezelf idd,helemaal nergens anders voor.
Ik ken iemand die een mooie merrie heeft met goede papieren.(want het is wel belangrijk dat de merrie goede papieren heeft toch? ivm gebreken?)
Het is maar eenmalig hoor,ik hou helemaal niet zo van dat aanfokken,maar ik ben zelf gewoon fan van mijn eigen hengstje dat ik er gewoon een kindje van wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:00

Zou je het woord kind willen vervangen door veulen...? Ik krijg er op deze melige vrijdagmiddag heel verkeerde beelden bij (sorry, beelddenker :+ ) en zeggen dat jij een kind van je hengst wil... tja... ik zie een soort mini centaur met een speen in zijn mond en een luier aan rond draven.......

Verder lijkt het me als het een goed gezond dier is geen probleem toch om zoiets te regelen met iemand die een passende merrie heeft? Er zijn er genoeg die wel een keer een veulentje willen van hun merrie, maar dat niet zelf willen of kunnen houden.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:02

Als je een merrie al kent,en de eigenaar gaat akkoord, zet alles dan wel op papier. Dat jij eerste keuze hebt als het veulen geboren is of je het wilt kopen en dat deze nagekeken word op gebreken. (niet dat jij na poosje dus allerlei kosten van DA hebt omdat er toch wat mis is etc).

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 16:03

Ok haha solly..
Ik zal eens in de rondte kijken of ik een leuke dame kan vinden,wie weet? en zo niet is het jammer,het is geen 'moeten'. ik wilde gewoon eens weten hoe het zat ; )

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:05

Ga alsjeblieft geen vermeerdering fokken, tenzij je zeker weet dat je het veulen zelf kan aanhouden tot beide pony's (vader en veulen) dood gaan.

Denk overigens niet dat een merriehouder van een merrie met goede papieren zijn merrie een seizoen gaat uitlenen om een veulen te fokken uit een niet goedgekeurde hengst. Wat je wel kan doen is te proberen een B-licentie voor je Shethengst te bemachtigen, lees je dus gewoon even in op http://www.shetlandponystamboek.nl/Acti ... fault.aspx

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:06

Goede papieren zegt helemaal niets over de gezondheid van de merrie :P (oke, als ze opgenomen is in het stamboek, heeft ze in het ieder geval geen onder- of bovenbeet...)
Persoonlijk zou ik liever zelf een merrie kopen, zodat je alles in eigen hand hebt. Je moet anders heel goed afspraken maken, niet dat straks de merrie eigenaar het veulen claimt :P
Er zitten natuurlijk ook altijd risico's aan het krijgen van een veulen, daar zou ik ook goed afspraken over maken!

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:24

Hmm de merrie moet wel gezond zijn en goede papieren hebben? Maar de hengst niet %)

Moet eerlijk zeggen dat ik het idee hebt dat je gewoon graag een veulen wilt van jou hengst. Niks mis mee.
Waarom niet een advertentie plaatsen bv in de krant of marktplaats of hier op bokt?

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:32

Kan je geen merrietje leasen?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:51

maaike1994 schreef:
Kan je geen merrietje leasen?

Dat is ook de vraag of het mogelijk is .....

In het warmbloed wordt het regelmatig gedaan. Een, waarschijnlijk twee, van mijn merries zijn dit jaar ook 'besproken' ivm leasing ... maar de merries blijven bij mij en de veulens worden met +/- 6 maanden afgeleverd.

Hoe groot is uw hengst?

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 17:01

Mijn hengstje heeft ook goede papieren,papa is Barflat 20th century boy,die heeft al vreselijk veel nakomelingen over de hele wereld lopen.
Mijn hengstje is 84 cm

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 17:05

Maar als het zo is dat zijn gedrag na het dekken kan veranderen dan denk ik er beter nog goed over na.
Hoe erg kan hij veranderen weet iemand dat?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:07

Iedere hengst is anders ...
die van mij dekt niet natuurlijk, is super super lief en makkelijk in omgang, maar op het dekstation is hij een en al HENGST.
Er kunnen wel verandering in gedrag optreden.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:14

Ik denk dat het goed mogelijk is om een veulen te krijgen van je hengst mits je iemand vind die zijn merrie daar voor wil uitlenen. Er zijn vast wel mensen die dat willen onder bepaalde voorwaarden. Bijv dat de merrie 2x een veulen krijgt. Dat jij het ene veulen houd en de eigenaar van de merrie het volgende veulen houd. Heb het wel eens gehoord dat het op deze manier is afgesproken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:00

Als je je hengst wil laten dekken zou ik ten alle tijden eerst laten keuren op exterieur en gezondheid.

Daarna kan je er eens aan denken om een merrie proberen te "lenen"

Wat gebruikelijker is is dat de hengstenhouder de veulens, vaak de hengsten, terug koopt van de merriehouders.
Die willen graag van de hengsten af en de merrie's houden voor het uitbouwen van de eigen stam.

De hengstenhouder kan dan zelf uit de beste een of meer selecteren om een goede aan te houden voor de volgende hengstenkeuring.

Zo is de merriehouder van de hengstjes af en de hengstenhouder kan zijn dekhengst zo optimaal mogelijk in de etalage etten.