Ik sta op het punt om met mijn merrie te fokken, maar ik blijf maar twijfelen en bang zijn...
Mijn merrie is 14 en dit zou haar 1ste veulen gaan worden, ze heeft melanomen (ze is een schimmel, dus komt vaak voor) dus ik ben een beetje bang dat ze daar pijn gaat aan hebben tijdens de bevallen, aangezien ze de echo's ook niet zo tof vind (hengstigheid is al 2x gecontroleerd)
Ik zie mijn paardje doodgraag en zou daarom dolgraag een veulentje van haar willen, zoiezo houd ik het dan zodat ik een opvolger heb. Maar ik ben enorm bang dat er iets gaat mislopen tijdens de bevalling en dat ik mijn merrie dan verlies ofzo. Mijn man heeft ook 2 fokmerries, maar bij mijn paard ligt het echt wel heel gevoelig
Hij zegt de kans dat het misloopt is misschien 1 op 100. Maar nu zijn er bij kennissen van ons al 2 merries gestorven 1tje die na de bevalling zware koliek kreeg en het niet overleefd heeft en dan 1tje waarbij moeder en veulen het niet gehaald hebben en nu is er nog iemand en die zijn paard haar dikke darm en vagina zijn gescheurd, hij weet nog niet hoe het gaat aflopen (is deze week gebeurd) Zulke gebeurtenissen maken mij wel erg onzeker... Wat als ik nu net die ene op de 100 ben
Ik vergeef het mezelf nooit.Nu is deze week de hengstigheid gecontroleerd (mevrouw werd 1st niet goed hengstig) en toen had ik er me al stilletjes bij neer gelegd dat er geen veulen ging komen, blijkt dat ze nu toch goed hengstig aan het worden is en ik kreeg toch wel even vlindertjes in m'n buik toen de DA het vertelde. Zaterdag volgt er nog een scan en dan kan de DA vertellen wanneer ze precies gedoken mag worden. Dus nu moet ik echt wel eens gaan beslissen wat ik wil doen...
Eens ze zwanger is kan ik niet meer terug
Wat denken jullie, tips, ervaringen,... Alles is welkom momenteel
arm dier! Bij allerlei dieren kan de mens zo goed ingrijpen bij de bevalling (honden, katten, koeien, ...) maar bij een paard kan je maar bitter weinig doen als het misloopt
tkomt op hetzelfde neer en jullie begrijpen wat ik bedoel