Nu wel of niet fokken? zeer onzeker!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vickz

Nu wel of niet fokken? zeer onzeker!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 00:04

Hoi,

Ik sta op het punt om met mijn merrie te fokken, maar ik blijf maar twijfelen en bang zijn...

Mijn merrie is 14 en dit zou haar 1ste veulen gaan worden, ze heeft melanomen (ze is een schimmel, dus komt vaak voor) dus ik ben een beetje bang dat ze daar pijn gaat aan hebben tijdens de bevallen, aangezien ze de echo's ook niet zo tof vind (hengstigheid is al 2x gecontroleerd)

Ik zie mijn paardje doodgraag en zou daarom dolgraag een veulentje van haar willen, zoiezo houd ik het dan zodat ik een opvolger heb. Maar ik ben enorm bang dat er iets gaat mislopen tijdens de bevalling en dat ik mijn merrie dan verlies ofzo. Mijn man heeft ook 2 fokmerries, maar bij mijn paard ligt het echt wel heel gevoelig ;) Hij zegt de kans dat het misloopt is misschien 1 op 100. Maar nu zijn er bij kennissen van ons al 2 merries gestorven 1tje die na de bevalling zware koliek kreeg en het niet overleefd heeft en dan 1tje waarbij moeder en veulen het niet gehaald hebben en nu is er nog iemand en die zijn paard haar dikke darm en vagina zijn gescheurd, hij weet nog niet hoe het gaat aflopen (is deze week gebeurd)

Zulke gebeurtenissen maken mij wel erg onzeker... Wat als ik nu net die ene op de 100 ben ;( Ik vergeef het mezelf nooit.

Nu is deze week de hengstigheid gecontroleerd (mevrouw werd 1st niet goed hengstig) en toen had ik er me al stilletjes bij neer gelegd dat er geen veulen ging komen, blijkt dat ze nu toch goed hengstig aan het worden is en ik kreeg toch wel even vlindertjes in m'n buik toen de DA het vertelde. Zaterdag volgt er nog een scan en dan kan de DA vertellen wanneer ze precies gedoken mag worden. Dus nu moet ik echt wel eens gaan beslissen wat ik wil doen...

Eens ze zwanger is kan ik niet meer terug ;)

Wat denken jullie, tips, ervaringen,... Alles is welkom momenteel :)

daiswees

Re: Nu wel of niet fokken? zeer onzeker!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 00:17

waarom schaf je niet gewoon al een lief veulen aan?
en geen risico voor je merrie en alsnog een opvolger?

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 00:20

Ben het helemaal eens met daiswees.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 00:23

14 is al laat voor een 1ste veulen en als je veulen schimmel wordt is de kans op om ook melanomen te krijgen groot. Hier een veulen uit fokken zou ik niet voor kiezen.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 00:42

Verder is het wel een super paard, van die melanomen heeft ze verder ook helemaal geen last. Ze springt parcours 1m25 heeft eens krachtproef gelopen (toen ze jonger was) tot 1m70 (is zelf maar 1m60), loopt goed dressuur, heeft mooie gangen, is super braaf in de omgang en onder de man. Is zeer braaf tijdens buitenritten en heeft een goede afstammeling ;) Dus ik denk dat zo'n paard het wel waard is om mee te fokken?

Vind een vreemd veulen kopen helemaal iets anders, daar heb ik geen enkele band mee. En dan weet ik ook niet of het gaat klikken enz. Oke als ik een veulen fok uit mijn merrie blijft het ook een gok natuurlijk, maar de kans is groot ze dezelfde eigenschappen/karaktertrekjes hebben. En ik kijk ook uit naar een hengst die er goed op past en die haar mindere kantjes kan verbeteren. 1tje met een rustig en lief karakter, makkelijk in de omgang, ...

Als het fokken niet lukt ben ik ook nog niet van plan om een ander paard/veulen bij te kopen ;) dan rijd ik gewoon verder met m'n merrie, maar ik wil het fokken nu niet te lang meer uitstellen (vanwege de leeftijd) ik heb het altijd uitgesteld omdat ik geen plaats had om het veulen te houden en nu heb ik dit wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 00:48

Als ze melanomen op de huid heeft zijn/komen die inwendig ook. Plus dat het scannen kennelijk al gevoelig was, wat betekent dat er bij de geslachtsdelen al minimaal 1 zit en die kan/zit kennelijk al in de weg.
Hoe oud was ze trouwens toen de eerste melanomen zichtbaar werden?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:50

Vind 14 voor een eerste veulen vrij laat. En wat betreft de melanomen zou ik het ook doen. Heb zelf gefokt en hier ging het ook een keer goed mis. Met enorm veel ellende voor de merrie en dan nog niet te spreken van de kosten daar had ik een leuk sportpaard van kunnen kopen. Vind dat de merrie wel heel top moet zijn zou ik in deze tijd nog willen fokken. Dan beter er 1 kopen en geen risico nemen.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:55

Wat voor ras is jouw paard? 14 is BV bij de arabische volbloed paarden niet zo oud. Ja je hebt een risico en ik zeg altijd bij twijfel gewoon niet doen.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:58

Misschien anders gedacht, maar als je graag van haar een veulen wilt en je hebt ook nog twee andere merries staan. Is het mogelijk om het embryo eruit te halen en een van de fokmerries te gebruiken als draagmoeder?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 10:01

Goed na laten kijken door een goede dierenarts en dan je beslissing nemen?

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 12:54

Embryo eruit laten halen is wel erg duur hé en ze moeten dan al op dezelfde tijd hengstig zijn, de ene merrie is trouwens nog zwanger. Mijn merrie is een bwp.

Nu is ze goed hengstig en ik ga kijken hoe ze morgen reageert op de scan, vorige keren was ze niet hengstig, misschien vond ze het scannen dan ook niet zo leuk, kan me voorstellen dat er aangenamere dingen zijn ;) vind een bezoek bij de gyn ook niet zo fijn hoor!

Wilawander wat was er met jouw merrie gebeurt?? Die van mij heeft een paar melanomen op haar aars en een paar op de staartwortel, maar niet zulke grote. Ze heeft er verder geen last van en DA zegt om ze ook gewoon te laten staan. Ik ga wel nog even goed informeren hoe het zit bij een bevalling.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:00

Veulen lag verkeerd en voordat wij daar in konden grijpen heeft het ene voorvoetje een groot gedeelte van het geboortekanaal gescheurd. We hebben toen wekenlang moeten spoelen enz. Toch is er helaas een ontsteking in de baarmoeder ontstaan waarop ze hoefbevangen werd. Het heeft zo'n 5 jaar geduurd voor ze daar weer compleet van af was. Achteraf gezien hadden we toen beter kunnen laten inslapen maar de HB kwam in aanvallen en tussendoor was ze goed. Ontstond dan ook niet door voer maar bv. een weersverandering, hengstig worden enz. Al met al één grote ellende en een hele hoop kosten.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:04

Bij twijfel niet doen, eenmaal drachtig kun je niet meer terug.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 13:06

Ohjee wat zielig :( arm dier! Bij allerlei dieren kan de mens zo goed ingrijpen bij de bevalling (honden, katten, koeien, ...) maar bij een paard kan je maar bitter weinig doen als het misloopt :\

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:56

In feite hoef je jezelf maar 1 vraag te stellen: ben jij bereidt om het risico te lopen dat het mis kan gaan?

Als dat een ja is, dan kun je een veulentje fokken. Als dat een nee is, koop dan een veulentje.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:03

Heb je dit paard dan al van veulen af? Want met een "vreemd" paardje kan je dan weer net dezelfde band opbouwen hoor, dezelfde genen betekent niet noodzakelijk hetzelfde karakter.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:31

Een veulen van je eigen merrie krijgen en op te zien groeien is geweldig. Mijn inmiddels zesjarige ruin heeft qua karakter erg veel van zijn moeder gekregen. Eerlijk gezegd ben ik op hem nog gekker dan op de merrie.
Qua leeftijd vind ik je merrie echt niet te oud voor een eerste veulen. Bij twijfels vanwege de risico's zou ik met de dierenarts overleggen. Succes met het maken van een keuze.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:41

Ik zou er persoonlijk in jouw geval niet meer aan durven beginnen. De leeftijd in combinatie met de melanomen zouden mij tegenhouden. En helaas is een leuk karakter van de ouders echt geen garantie voor een leuk karakter bij het veulen. Mijn merrie heeft twee veulens gehad, een vreselijke bitch en het vriendelijkste paard ooit - het is lastig te voorspellen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 19:51

Je hoeft ook geen veulen te kopen, je kan ook gewoon een volwassen dier kopen..

Ik zou hier ook niet zo snel voor kiezen hoor. Als ik dit soort dingen allemaal hoor, vraag ik mij af waarom je hier aan begonnen bent.

Merries zijn niet zwanger, maar drachtig ;)

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 22:35

Zwanger of drachtig :P tkomt op hetzelfde neer en jullie begrijpen wat ik bedoel ;) Ik twijfel soms over woorden, omdat jullie in NL soms andere woorden gebruiken dan wij in BE ;) wij zeggen bv paardig wat hetzelfde wil zeggen als hengstig ;) (kan ook een dialect zijn van hier in onze buurt)

Bij heel veel mensen loopt het ook goed af, bij de meeste trouwens, anders zou niemand nog fokken... En veulens zijn zo leuk :) het is gewoon gezellig zo'n kleintje op stal, iedereen kijkt altijd uit naar de komst van een veulentje.