Shetlander nog laten veulenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joannevs

Shetlander nog laten veulenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 19:16

Hallo allemaal,

Ik heb een shetlander genaamd fanneke v.d. Telebeek ze is 22, en beschikt over zeer goede papieren en is nog in topvorm nu is mij door de vorige eigenaren verteld dat ze waarschijnlijk eerder een veulen heeft gehad. De reden dat ik niet gewoon een veulen wil kopen is omdat ze ontzettend leuk kan bewegen en een geweldig karakter heeft. Ik denk erover na als het te risicovol is doe ik het uitsluitend niet maar het lijkt me zo leuk een kleintje van deze onwijs leuke shet <3
Laatst bijgewerkt door Joannevs op 28-04-14 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Re: Shetlander nog laten veulenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:17

En je vraag is....? :)

Gydja

en wat is je vraag? :)

HorseTopShop, je was me net voor xD

Vero

Wat is je vraag?

Joannevs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 19:19

Sorry ik drukte al op plaatsen zonder mijn verhaal te doen :+

Nevadaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:52

22 is zeker een resicovolle leeftijd, maar jij weet natuurlijk het best hoe ze er aan toe is. Ik zou het na vragen bij je DA

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:56

Ik heb zo'n vermoeden dat dit een rel word :o

Er zijn echt enoooorrrrmmmm veel shetlanders zonder baasje. Ik zou het risico niet wagen en als je er eentje bij wilt gewoon een ergens ophalen. Dan heb je een kleintje weer een mooi plekje gegeven.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:32

Geen predikaten in de merrielijn, alleen stamboek opgenomen, niet naar de keuring geweest en nog geen geregistreerde nakomelingen.
Ik zou het op papier al niet doen, merrie is op papier weinig bijzonder. En ook geen geregistreerde nakomelingen, dus het is maar de vraag of ze eerder veulens gehad heeft.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:37

22 jaar is wel erg oud, zeker als dit misschien haar eerste veulen wordt. Ik zou zeker geen risico nemen en van je shet genieten zolang dit nog kan.

En zoals iemand anders al schreef, er zijn ontzettend veel shetlanders die een baas zoeken.....

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:37

Even navragen bij de dierenarts. Maar je weet vlgns mij niet zeker of ze al eens eerder een veulen gehad heeft? Zoek dat eens uit, voor een eerste veulen vind ik 22 wel erg laat.. een tweede veulen vind ik het ook nogal laat maar niet té laat. Ook zeker kijken naar of je zelf vind dat je shet het nog kan. Al ga ik ervan uit dat je dat wel denkt anders had je dit vast niet gepost ;p

Ga je het veulen dan zelf houden? Dat maak ik op uit het gedeelte ".. de reden dat ik niet zelf een veulen koop.." maar aangezien iedereen hierboven iets anders zegt

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:48

Ik zou eens navragen bij je dierenarts hoe die erover denkt. Als het goed is kent die jouw pony en haar gezondheid en kan je ook adviseren hoe die er tegenover staat en wat de risico's zijn.

Als ik het goed zie in de stamboek database is je pony van 1991 dus al 23 jaar ipv 22. Stel al zou je haar dekken, volgend jaar is je merrie 24 jaar oud wanneer het veulen geboren wordt. Met die leeftijd zou ik het niet meer doen met een merrie waarvan je geeneens zeker weet of ze al eerder een veulen heeft gehad.

Joannevs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 22:29

Klopt ze wordt dit jaar 23, als ik het zo lees is het toch geen goed plan om haar nog te laten dekken.
Ze is me veel te dierbaar om te verliezen voor een veulentje dus ga ik het niet doen en zal kijken of ik op den duur nog een ander leuk veulentje/paardje erbij kan kopen.
Bedankt voor de informatie allemaal.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:31

Verstandig TS!
Wilde haar al gaan opzoeken voor je maar zag dat andere me al voor waren :D En inderdaad als ze je zo dierbaar is vergeef je het jezelf nooit als er iets met de merrie gebeurd bij geboorte omdat je zo graag een veulentje van haar wilde.