Hengstkeuze voor. Nabab x jasper x farn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

staljaim

Hengstkeuze voor. Nabab x jasper x farn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 09:57

Voor mijn bijna 4 jr merrie, zoek ik een [b]bewezen[b] hengst.

First choice: Prok v. Nabab de Reve x jasper x farn
M.lijn: 3 x op rij. Ster pref prest.

Donkerbruin nu 1.66m geen aftekeningen
Jasper type, kortbenig, mooie sterke rug met lengte, wat zwaar (nabab) hoofd. Ouderwets type een beetje. Wel goede bewegingen. Heeft vermogen.
Zeer lief en nuchter karakter, onder zadel (net) braaf maar geen slome.

Ik zoek een bewezen hengst, die beweging behoudt, maat houdt of groter geeft, meer opent achter, en een luxer type geeft...

Ik heb zelf gedacht aan:
balou du rouet
Cantos, geeft vaak wat kleiner helaas
Clinton, wel erg duur of zijn kids.
Calido,
Stakkato bloed
Waar ik verliefd op ben geworden is black jack v. Cornet...maar kan er nog niet veel over vinden.

Tja wat past er het beste bij nabab de Reve..

Filmpjes youtube: staljaim N dan fifi, fief, first choice

Wie wil ermeedenken?

gomir

Re: Hengstkeuze voor. Nabab x jasper x farn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:42

Ik kan hier even geen filmpjes zien dus ik heb de merrie niet gezien.

Balou du rouet geeft fijne springpaarden, ik weet niet of hij ook echt vergrotend werkt.
Cantos gaat niet vergroten, maar gaat ook het achterbeengebruik op de sprong niet verbeteren. Een van de contender-zonen die ik heel interessant vind is Canabis Z (mv Silvester).
Een heel interessante clinton-zoon is Cornet obolensky (mv heartbreaker), maar dan zul je ook diep in de buidel moeten tasten ;)

Calido en Stakkato-bloed gaat wsl wel vergroten, maar niet veredelen. Een interessante Stakkato-zoon is Charisma, komt uit een Cassini-moeder. Verder vind ik Spartacus ook heel mooi gefokt, maar daar heb ik zelf nog weinig van gezien. Lijkt wel een merrie met bloed nodig te hebben!

Als ik naar de moederlijn kijk dan heeft Voltaire het in deze stam goed gedaan.
Evt interessante (klein)zonen zijn Vigino (is die nog beschikbaar?), Unaniem en Zirocco blue.

Numero Uno zou ik ook nog eens overwegen met de punten die je noemt. Hoewel ook daar weleens een kleine van komt.

LoontjeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:50

Dit is nog heel mooi bloed. Vooral jasper zo dichtbij.

Hengsten als Cantos, Balou de Rouet en Stakkato-bloed, moet je helemaal afblijven, ze missen bloed of zijn te kort op de benen of te beknopt in de bouw. Dat past gewoon niet bij je merrie (even op de bloedlijn afgaande).

Clinton kan ik nog in komen. De hengst zelf is niet bepaald voordelig in dekgeld en al ouder (ik weet niet of het sperma nog van goede kwaliteit is). Dan kun je denken als paarden als Eldorado van de Zeshoek, geeft maat, of het voldoende bloed is voor je merrie durf ik zonder foto's en filmmateriaal niet te zeggen.

Indoctro bloed zou ook een goede optie zijn moderner bebouwde paarden met het bloed wat je merrielijn goed kan gebruiken.

Toulon - bloed zou ook aansluiten. De hengst zelf is ook best prijzig, er zijn wel intressante jonge hengsten van het aangekeurd bij het KWPN (ik weet niet welk stamboek je zoekt) maar deze zijn nog niet bewezen (wel mooi gefokt zoals Etoulon VDL)

Ook zit ik nog met Roelofsen bloedlijnen in mijn hoofd zoals Namelus R.

Maar nogmaals goed beeldmateriaal maakt het een stuk makkelijker (misschien stel ik nu exterieurmatig verkeerde hengsten voor).

staljaim

Re: Hengstkeuze voor. Nabab x jasper x farn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 16:28

Tja "bloed" heeft ze genoeg als ik horsetelex erop na houdt. 52, 3% zelfs. N dat is een hoop.
Wil graag een mooier springpaard eruit fokken.
Stamboek maakt niets uit.
Jk heb nl nog een dekking van balou du rouet tegoed..was vorig jaar voor haar moeder. Maar twijfel.
Er zijn ook zoveel hengsten. .pff
Zo vind ik de hengst quattro b geweldig, ook in t eggie gezien n waf een ralent dres n springen. .maar dan krjjg kk wsl een klein vierkant vosje..

En beeld materiaal is er op YouTube staat ook in mijn verhaaltje. Maar geen id hoe kk dat er in zet..

LoontjeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:00

staljaim schreef:
Tja "bloed" heeft ze genoeg als ik horsetelex erop na houdt. 52, 3% zelfs. N dat is een hoop.
Wil graag een mooier springpaard eruit fokken.
Stamboek maakt niets uit.
Jk heb nl nog een dekking van balou du rouet tegoed..was vorig jaar voor haar moeder. Maar twijfel.
Er zijn ook zoveel hengsten. .pff
Zo vind ik de hengst quattro b geweldig, ook in t eggie gezien n waf een ralent dres n springen. .maar dan krjjg kk wsl een klein vierkant vosje..

En beeld materiaal is er op YouTube staat ook in mijn verhaaltje. Maar geen id hoe kk dat er in zet..

Ja bloed en bloed is een verschil, als ik horsetelex moet geloven heb ik ook zeer bloederige paarden, helaas is de realiteit, dat ik toch geen koude hengst moet nemen :)

Persoonlijk vind ik dat je bij Nabab, Jasper en Farn alle 3 geen koude hengst moet nemen.

maar nogmaals de filmpjes zijn niet terug te vinden op youtube met deze zoektermen. En een rechtstreek linkje naar horsetelex wil ook nog wel eens helpen om beter advies te geven.

staljaim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 23:10

Hier mag een slotje op!

Bedankt die mee gedacht hebben, fief is gedekt door Contendro1.