Schijndrachtig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

Schijndrachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 14:13

Hallo allemaal
vorig jaar werd mijn merrie voor het aller eerst in haar leven kunstmatig geïnsemineerd.
Alles heel erg goed verlopen en merrie drachtig bevonden na 3 (denk ik?) maanden.
Nu staat ze in de kraamstal en is reeds 3 weken over tijd.
Nog steeds geen tekenen van een naderende bevalling: uier slechts beperkt opgezwollen, banden nog niks losgelaten, ....
Merrie is wel goed dik en vrij agressief naar andere paarden.
Vanmorgen belde degene die haar in het oog houdt (een ervaren fokker) mij op en vertelde dat hij twijfelt of mijn merrie wel zwanger is doordat er nog steeds niks zichtbaar is en ze al zo lang over haar tijd is.
Ik had wel soms het gevoel dat ik het veulen zag en voelde bewegen. Maar door deze onzekerheid begin ik sterk aan mezelf te twijfelen.
Ik heb al op internet gezocht over schijnzwangerschappen maar vind niet veel.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is het mogelijk dat mijn merrie schijnzwanger is?
De dierenarts komt vanavond langs om te voelen via het spectrum.
Houdt dat risico in als ze wel drachtig is?
In tussentijd zoek ik ervaringen op bokt! Ik ga nl. kapot van zenuwen! De tijd kruipt voorbij!
Wat zou dat jammer zijn! |(

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 14:15

Evikes schreef:
Hallo allemaal
vorig jaar werd mijn merrie voor het aller eerst in haar leven kunstmatig geïnsemineerd.
Alles heel erg goed verlopen en merrie drachtig bevonden na 3 (denk ik?) maanden.
Nu staat ze in de kraamstal en is reeds 3 weken over tijd.
Nog steeds geen tekenen van een naderende bevalling: uier slechts beperkt opgezwollen, banden nog niks losgelaten, ....
Merrie is wel goed dik en vrij agressief naar andere paarden.
Vanmorgen belde degene die haar in het oog houdt (een ervaren fokker) mij op en vertelde dat hij twijfelt of mijn merrie wel zwanger is doordat er nog steeds niks zichtbaar is en ze al zo lang over haar tijd is.
Ik had wel soms het gevoel dat ik het veulen zag en voelde bewegen. Maar door deze onzekerheid begin ik sterk aan mezelf te twijfelen.
Ik heb al op internet gezocht over schijnzwangerschappen maar vind niet veel.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is het mogelijk dat mijn merrie schijnzwanger is?
De dierenarts komt vanavond langs om te voelen via het spectrum.
Houdt dat risico in als ze wel drachtig is?
In tussentijd zoek ik ervaringen op bokt! Ik ga nl. kapot van zenuwen! De tijd kruipt voorbij!
Wat zou dat jammer zijn! |(

Nog even bij vermelden dat ze 1 mei vorig jaar gedekt is. Volgens mijn berekeningen zou ze dus 1 april moeten bevallen. Of heb ik me hier misrekend?

StalNollie

Re: Schijndrachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:17

joh een paard kan wel een jaar lang drachtig zijn hoor, dat wil niks zeggen. het enige is door een DA uit laten sluiten.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:19

Paarden gaan wel vaker over tijd zou me nog niet te druk maken;) niet iedere merrie krijgt uier voor de bevalling heb er ook al vaker gezien waar de uier pas na de bevalling volloopt;)

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 14:20

ZiekieLove schreef:
Paarden gaan wel vaker over tijd zou me nog niet te druk maken;) niet iedere merrie krijgt uier voor de bevalling heb er ook al vaker gezien waar de uier pas na de bevalling volloopt;)

Bedankt voor de reactie.
'k Vind het wel raar dat een ervaren fokker hem er zorgen in maakt. Natuurlijk: beter teveel zorgen maken dan te weinig! Maar 't is wel zenuwslopend hoor! Afwachten voor vanavond!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:21

Is 1 mei de laatste dekdatum geweest?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:22

Schijndracht komt eigenlijk zelden tot niet voor.
Paard kan prima maand overtijd zijn.
Als je zekerheid wil even echo maken ;).

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:25

Evikes schreef:
ZiekieLove schreef:

Bedankt voor de reactie.
'k Vind het wel raar dat een ervaren fokker hem er zorgen in maakt. Natuurlijk: beter teveel zorgen maken dan te weinig! Maar 't is wel zenuwslopend hoor! Afwachten voor vanavond!

vind ik ook raar haha ik zou me nl geen zorgen maken;) maar wachten duurt altijd lang dus is natuurlijk vervelend maar er zijn nu eenmaal merries waar je niks aan merkt goed kans dat veulen er ineens n keer naast staat:p maar fijn dat de da komt dan heb je iig zekerheid maar zou niet teveel zorgen maken joh ;)

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 15:10

Ylana schreef:
Is 1 mei de laatste dekdatum geweest?

Ja inderdaad

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 15:11

Ashley5760 schreef:

Wel, de DA komt voelen via het spectrum vanavond...
Dat is waarschijnlijk even goed?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:14

Heel verstandig dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent.
Schijndracht komt inderdaad heel weinig voor ik hoop voor je dat er snel een veulen komt.
Hartstikke spannend.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:20

Ze kan het zeker geresorbeerd of vroeg verworpen hebben dat je nu op niks wacht.
Evengoed kan ze gewoon lang dragen en pas op het laatst echt uier krijgen.
Goed van je dat je je DA gebeld hebt,zou ik ook doen hoor.
Succes.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:21

Evikes schreef:
Ashley5760 schreef:

Wel, de DA komt voelen via het spectrum vanavond...
Dat is waarschijnlijk even goed?

Ja dat klopt (rectum bedoel je denk ik?) in deze fase zie je nml niks op echo en voel je het veulen zo zitten bij rectaal onderzoek (als het goed is)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:26

Ik denk (en hoop voor je) dat je merrie wel drachtig is.

Mijn merrie is eens schijndrachtig geweest, inclusief melkdruppels en ook voelden we allemaal 'het veulen' bewegen, maar aangezien jouw is gescand en gewoon dik is lijkt me dat ze gewoon drachtig is.

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:36

Een merrie draagt 304 dagen, iets meer dan 11 maanden. Wat betekend dat ze pas 6 april uitgerekend was, scheelt toch weer een weekje ;) .

En als ze drachtig is komt het veulen er echt wel een keertje uit zodra hij er klaar voor is. Of dit nu 2 weken te vroeg of 6 weken te laat is, ze worden er niet beter of slechter van. Daar hoef je je echt absoluut geen zorgen over te maken.

Ik zou haar zoals je al zei gewoon een keertje rectaal laten opvoelen door de DA. Op echo ga je inderdaad niets kunnen zien zo ver in de dracht. Dan hoef je iig niet meer te twijfelen, ongeacht wat de uitkomst is (al duim ik voor je dat er iets in zit natuurlijk :D )

En dat ze op 3 maanden drachtig is gescand is natuurlijk geen garantie dat het nu nog zo is. De kans op verwerpen wordt dan wel langzaam kleiner, maar het kan natuurlijk altijd. Zelfs zonder dat je iets aan je merrie ziet of iets terug vindt.

Wat fijn dat je hulp hebt van een ervaren fokker!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:45

Er word een gemiddelde aangehouden van 340 dagen dracht bij een paard, maar ze kunnen ook makkelijk 385 dagen lopen dus dan heb je nog even te gaan.

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:46

mona91 schreef:
Een merrie draagt 304 dagen,

Typo: 340 natuurlijk :o

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:48

mona91 schreef:
Een merrie draagt 304 dagen, iets meer dan 11 maanden. Wat betekend dat ze pas 6 april uitgerekend was, scheelt toch weer een weekje ;) .

340 bedoel je denk ik ;), bij 320 zijn ze pas levensvatbaar (kwpn'ers etc. bij mini's is het wel al eerder meen ik)
EDIT: Je bent net sneller zie ik :D

@TS: Fijn dat de VA vanavond even voor de zekerheid langskomt maar ik zou me ook niet al te druk maken, als het veulen klaar is komt hij wel en idd het ene veulen komt met 330/333 dagen (3 van mijn veulens zijn dus rond de 330 dagen geboren) en de andere blijven lekker zitten tot 356 ofzo (veulens van merrie die ik ken)....

Ga voor je duimen dat veulen gewoon nog geen zin heeft om zichzelf te laten zien! Succes straks!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:07

En? Weet je al wat meer?

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 21:52

Alles super ok met het veulentje en de merrie! Amai was me dat even stressen zeg! VA voelde het veulen via het rectrum en merrie in topconditie! Wachten nu dus! Spannend! Echt bedankt voor de reacties!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:53

Gelukkig! Veel plezier alvast met de slapeloze nachten! Hou je ons op de hoogte?

Zul je net zien, komt het veulen vannacht.

paarden369

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:00

hoop voor jou dat ze wel drachtig is
ik ken een paardje die is 14 maanden zwanger geweest en 6 dagen
ze werd langzaam aan wel dun maar er kwam een super mooi veulentje uit en ze hebben nu een super fijn en gezond leven dus je weet maar nooit wat jou paardje doet

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:16

Super dat er toch nog iets zit :D ! Toch een lekkere opfrisser na die spanning.
Vooral lekker genieten van die laatste dagen nu.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:22

Fijn dat je nu in ieder geval een bevestiging heb dat ze drachtig is.
Nu een kwestie van afwachten en dat kan bij sommige best even duren ken er meerdere die meer dan een jaar gelopen hebben en zelfs verschillende van 385 dagen.

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 10:02

paarden369 schreef:
hoop voor jou dat ze wel drachtig is
ik ken een paardje die is 14 maanden zwanger geweest en 6 dagen
ze werd langzaam aan wel dun maar er kwam een super mooi veulentje uit en ze hebben nu een super fijn en gezond leven dus je weet maar nooit wat jou paardje doet

OMG! Zo lang?! En ik ga nu al kapot van zenuwen! Wij zitten op vandaag op 359 dagen dracht! :)