zwanger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dor1987

zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 17:21

Ik Heb misschien een hele rare vraag. Ik hoop dat het hier goed staat anders verplaatsen jullie hem maar.
Een vriendin van mij ie rijd op een paard en die is zwanger en die loopt nu op het einde. Nu heb ik mijn opa vroeger wel eens horen zeggen dat je aan de staart kan zien/voelen of dat het veuken er aan komt zeg maar. Hoe lang het ongeveer nog duurt. Klopt dat zo ja kan iemand mij daar uit leg over geven.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:23

Ik denk dat je opa de banden bedoeld. :)

Heb even een stukje gekopieerd uit de bokt wiki.
Citaat:
De kling en banden In het laatste stadium van de dracht, dus in de laatste weken voor de bevalling veranderen ook de kling en de banden van de merrie. De symptomen zijn niet zo duidelijk als de veranderingen van de uier, maar het is wel zichtbaar.
Als de staart opzij geschoven wordt, is de kling doorgaans strak en gespierd. Naarmate de bevalling dichterbij komt, wordt hij langgerekter en week ("flubberig") en bij veel merries gaat de vulva een beetje openstaan. Soms neem je waar dat de slijmprop los komt, maar vaak gebeurt dit pas tijdens de eigenlijke bevalling.

De banden van de merrie zijn doorgaans strak; de merrie heeft mooie ronde billen. Naarmate de bevalling dichterbij komt, krijgen de billen een puntige vorm, worden de banden aan weerszijden van haar staartwortel slap (er lijken "strepen" te ontstaan van achteren gezien), zodat de staartwortel er op lijkt te liggen en krijgen de billen een dakpan-vorm. Als de banden zo slap zijn dat ze aanvoelen als "pudding" wanneer je er op drukt, is de merrie klaar voor de bevalling.

Een paard wat zwanger is word drachtig genoemd. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:29

De staartdruk valt vlak voor de bevalling weg, dan zijn de banden helemaal slap. :)

Nicole288

Re: zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:33

F-AM -> KS