Foxtrot

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Foxtrot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 02:44

Ja, wat is nou eigenlijk foxtrot? Ik vind het eruitzien als een gebroken draf, net als drölt. Zo bezien kan mijn paard (IJslander, vierganger) uitstékend foxtrotten, inclusief de bijbehorende hoofdbeweging.

Maar in mijn onwetendheid zie ik vast iets over het hoofd :D Wat maakt dat foxtrot als aparte gang gezien wordt, ipv als het-is-geen-draf-en-het-is-geen-tölt/pace/singlefoot/? Wat maakt bij het ene paard deze gang gewenst (foxtrot) en bij het andere niet (drölt)? Terwijl het volgens mij precies hetzelfde is?

joyfordogs

Re: Foxtrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:34

volgens mij is het verschil dat het ene stamboek het wel accepteert en het andere niet.
de foxtrotten die ik tot nu toe gezien heb, lopen ook zonder hoofdknik, de hoofdknik behoord weer tot andere rassen en gangen mijns inziens.

De batida van de Mangalarga Marchador, is ook een soort van gebroken draf, toen ik kennis maakte met het ras, vond ik het gewoon een draf of een mislukte draf, inmiddels weet ik beter en gaat mijn voorkeur zelfs uit naar een goede batida.
in de drolt heb ik me nooit verdiept, daar kan ik geen mening over geven.

inmiddels heb ik meerdere mensen meegemaakt met een beperking in hun lichaam, die lekkerder zitten op een goede batida dan een goede picada.
dit ter zijde.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 12:25

Drölt ligt tussen draf en tölt in, dus een wat diagonale tölt. Waarbij het voorbeen minder snel weg is dan bij tölt.

En eigenlijk zeg jij dus dat het een conventie is, die stamboekafhankelijk is. Nou dan is het jammer voor het NSIJP maar dan heb ik lekker toch een vijfganger :P :Y)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:38

als ik zie wat mijn ijs niet 'mag' volgens het stamboek en wat een ander ras wél 'mag' volgens dat stamboek, nou dan vind ik het inderdaad stomweg een conventie.

Vooraan stappen en achteraan draven, het lijkt mij wel wat. Maar dan zonder het hoofdschudden, want daar word ik bloednerveus van.

Als het maar goed zit. := Zolang je niet in de ovaalbaan wilt met Vos. :D Want dan heb je de conventies aan je been.