wat voor paspoort/papier kan of krijgt mijn veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sille87

wat voor paspoort/papier kan of krijgt mijn veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 10:44

Hoi allemaal,

Mijn merrie staat deze week bij de hengst ( jippie het is zover ). Als alles goed gaat hebben we dus volgend jaar een veulentje. Nou heeft mijn merrie geen papieren alles is onbekend. De hengst die we gebruiken heeft wel een stamboek papier maar is niet gekeurd voor te dekken ( gaat hier om een fries). Mijn merrie is ook fries ( niet 100% zeker natuurlijk doordat er geen papier bij zit). Nou is mijn vraag wat voor papier krijg het veulen. Ik heb al zitten zoeken maar kom er niet uit. Opzich maakt het mij niet heel veel uit want ik hou het toch zelf. Maar was gewoon nieuwsgierig. ( en tja weet ook dat het erg vroeg is om dit al uit te zoeken, maar ben graag voorbereid en goed geinformeerd hihi :P ).

Groetjes denise

Anoniem

Re: wat voor paspoort/papier kan of krijgt mijn veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:45

Geen papieren... Je kan enkel een paspoort aanvragen en dat maakt niet zoveel uit waar je dat doet maar KNHS zal het goedkoopste zijn.

Sille87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 13:59

Ja dat dacht ik al. Mijn merrie heeft ook een knhs paspoort.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:38

Het is goed te beseffen dat er een verschil is tussen het hebben van "papieren" en een paspoort.

De papieren van een paard is het document waar zijn ouders op vermeld staan, z'n fokker, stamboeknummer en signalement. Dat is dus het stamboekpapier. Het word afgegeven door het stamboek war de ouders geregistreerd zijn/erkend zijn. Nakomelingen van hengsten en merries van onbekende komaf dan wel niet erkende stamboeken worden niet in het stamboek opgenomen en komen niet in het veulenboek of reg A register.

Vaak geeft het stamboek ook direct het paardenpaspoort af en ondanks dat daar vaak wel ouders in vermeld staan zijn dat niet de papieren.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:56

KNHS geeft Equipas uit waar geen afstamming in staat vermeld.
Stamboeken geven Paspoort uit waar afstamming wel in staat vermeld. Alleen via Stamboeken kan men 'papieren' krijgen voor een paard.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:44

Sille87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 07:40

Bedankt voor de info !! Iemand had gezegd dat het dan een b papier krijgt maar dat vond ik al een beetje vreemd. Aangezien er van moeders kant niks bekend is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:06

Neonlight schreef:
Equipas is een term die ze in Belgie gebruiken en in NL niet kennen, KNHS geeft een PVV paspoort uit, net als de stamboeken (zie ook https://www.knhs.nl/media/6327336/aanvr ... htigen.doc).

OK wist ik niet dat zij de term in Nederland niet kende. Heb een PVV paspoort gezien en die ziet er precies hetzelfde uit, vandaar mijn melding. Had wel niet opgelet of 'equipas' of 'paspoort' er voor op stond....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:44

Sille87 schreef:
Bedankt voor de info !! Iemand had gezegd dat het dan een b papier krijgt maar dat vond ik al een beetje vreemd. Aangezien er van moeders kant niks bekend is.

Dat is bij het KWPN, maar geldt niet voor friese paarden. Volgens mij kun je het veulen niet registreren in een bijboek van het KFPS (zie http://www.kfps.nl/InformatieHETKFPS/Re ... ement.aspx). Ik heb in ieder geval inderdaad niets gezien over papierloze dieren, ze moeten altijd beiden een papier hebben.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:23

Ik vind niet dat je vroeg bent met uitzoeken, eerder laat. Dat zoek je toch uit voor je gaat "fokken"? :+ Als je de afstamming op papier wil moet je in zo'n geval meestal een DNA test laten doen, maar in het (hoofd)stamboek komt het veulen dan nog niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:30

Je bent niet te vroeg, maar veel te laat. Als je papieren wil zul je een ggk hengst moeten zoeken. Waarom heb je eigenlijk voor een niet goedgekeurde hengst gekozen? Hoe weet je dat dat dier gezond is?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:35

Nies_ schreef:
Ik vind niet dat je vroeg bent met uitzoeken, eerder laat. Dat zoek je toch uit voor je gaat "fokken"? :+ Als je de afstamming op papier wil moet je in zo'n geval meestal een DNA test laten doen, maar in het (hoofd)stamboek komt het veulen dan nog niet.

dat was ook mijn gedachten, veelste laat aan het uitpuzzelen idd.
papier zal het nooit krijgen wel een paspoort en dat kan bij een willekeurige stamboek

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:50

geen papier alleen een paspoort.