Flemmingh-Rossini laten dekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charmy79

Flemmingh-Rossini laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 10:28

Hoi allemaal,

Ik ben aan het overwegen welke hengst voor mijn Flemmingh merrie.
Zij is zelf PROKT en heeft IBOP gehaald. ( gaat om de merrie VIENNA )

Wat ik wil bekomen:
- haar koelheid ( ondanks dat ze best wel heet kan worden )
- haar werkwilligheid
- goede gangen uiteraard ( merrie is ook wel goed )
- heel mooi front van de merrie
- beter ontwikkelde achterhand ( in vergelijking met front )
- kleiner hoofdje ( alhoewel dat merrie ook mooi is vind ik zelf )
- haar beenwerk is nogal grof maar wel correct

Ik wil eigenlijk een super veulen.. qua exterier en bewegen - Budget ... is niet echt bepaald en ik heb er best wel wat voor over.
Totilas zou ik overwegen moest ik weten dat het hele goede match is met mijn merrie.

Ik was al aan het zien naar Royal dance - Sir Donnerhall - Desperado ...
Ik wil liefst bruin of zwart + mijn merrie heeft al redelijk grote bles.... Dus mss best veel wit vermijden.

Wie kan mij advies geven?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt!

fokfanaat

Re: Flemmingh-Rossini laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:07

Heb je dat wel goed? op de kwpn site staat ze als ster prok sport te boek. Geen ibop.

Royal dance zou ik niet aan beginnen, de rug van jouw merrie is niet haar sterkste punt.

Charmy79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 12:21

Hoi Fokfanaat,

Bedankt voor uw antwoordje.

Ik heb het opgevraagd bij KWPN zelf en daar hebben ze mailtje gestuurd met bevestiging dat ze IBOP gelopen heeft.

Wat raad je wel aan? wat zou jij zelf doen met deze merrie?

Mvg

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:40

Charmy79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 12:06

Moeilijk - en waarom die hengsten Tanja?
Wat vind je dat ze beter gaan maken aan mijn merrie?
( ik ben nieuwsgierig hé )
en bedankt voor het complimentje over mijn merrie.. vind ze ook best wel leuk...
:-)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:36

Bellisimo is een beetje als Vivaldi maar dan in Duitsland. Hij fokt soepele , edele en fijne werkdieren. Maar dan moet je merrie wel een sterk achterbeen hebben

Hofrat heeft zelf een sterk achterbeen en vererft dit ook. En een erg fijn karakter. Met hem zul je ook wat veredelen en de verdere kwaliteiten van je merrie behouden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:41

Wynton is een mooie match.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:45

De Wyntons vind ik ook wel aansprekende paarden, nakomelingen die ik ken of gereden heb zijn ook fijn te bewerken.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:05

Als veulen zijn ze allemaal super, zeker als het van jezelf is.
Hoe ze tot paard uitgroeien in een ander verhaal. :D

Ferdinand (Vivaldi havidoff wolfgang)
Ziësto

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 09:27

Als je graag Totilas bloed wilt..wat dacht je van een Toot zoon?

Verder wil je meer kracht achter en de rug is een aandachtspunt..ik denk dan aan Ferro of Gribaldi bloed.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:59

Gribaldi is niet bepaald kracht achter..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:21

Kracht genoeg, alleen niet zo snel!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:35

fokfanaat schreef:
Kracht genoeg, alleen niet zo snel!

Dat kan niet...Kracht is massa x snelheid. Als 1 van de 2 ontbreekt is er geen kracht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:45

Niet mee eens..Grib vererft echt wel kracht achter! alleen inderdaad soms wat traag.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:35

Elisa2 schreef:
Niet mee eens..Grib vererft echt wel kracht achter! alleen inderdaad soms wat traag.

Het is niet mijn mening maar de wet van Newton.

Als je traag tegen een bal schopt gaat die minder ver weg dan als je snel schopt. De kracht komt uit de snelheid.

Je kunt ook proberen om met een veertje snel tegen een bal aan te slaan om hem te verplaatsen. Dat lukt ook niet, want er is geen massa.

Om het nog makkelijker te maken, als je een spin dood wilt trappen dan trap je ook met een snelle beweging, dan weet je zeker dat hij dood en plat is. Snelheid geeft kracht.

Daarom: een traag achterbeen heeft nooit zoveel kracht als een snel achterbeen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:57

Draagkracht en een snel achterbeen gaan zelden samen...ik geloof ook niet in een "snel" achterbeen. Maar in een paard wat in staat is de hoeken van het achterbeen te verkleinen om zo te gaan zitten en het bekken te kantelen {lendenmechanisme} om zo tot verzameling te komen. Dus het verloop van de rug/ achterhand/ achterbeen vindt ik belangrijker dan "snel of traag" achterbeen. Gribaldi vererft bovenstaande door..dat heeft ie inmiddels wel bewezen met genoeg nakomelingen op topniveau. Ik ben het wel met je eens dat te traag achterbeen niet wenselijk is..een te traag achterbeen is ook vaak achter de massa en stuwt meer dan het draagt. Terwijl een paard met een snel achterbeen vaak te weinig buigt in de hoeken van het achterbeen en daarom ook niet in staat is te dragen. Het ideale achterbeengebruik zit daar precies tussenin.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:32

Ik vind niet dat Gribaldi een bovengemiddeld ververver is. Hij mag dan wat nakomelingen op het hoogste niveau hebben, zijn dekaantallen zijn ook enorm hoog dus het kan ook niet anders. Maar procentueel is het echt laag.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 00:14

Gave merrie! Royal Dance zou ik echt uit de buurt blijven, die fokt die weke ruggen die jouw merrie heeft en die Flemmingh ook geeft.

Een hengst die veel verbinding in de bovenlijn geeft en een sterke lendenpartij.
Als geld geen rol speelt.......................De Niro himself

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 00:14

janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:

Het is niet mijn mening maar de wet van Newton.

Als je traag tegen een bal schopt gaat die minder ver weg dan als je snel schopt. De kracht komt uit de snelheid.

Je kunt ook proberen om met een veertje snel tegen een bal aan te slaan om hem te verplaatsen. Dat lukt ook niet, want er is geen massa.

Om het nog makkelijker te maken, als je een spin dood wilt trappen dan trap je ook met een snelle beweging, dan weet je zeker dat hij dood en plat is. Snelheid geeft kracht.

Daarom: een traag achterbeen heeft nooit zoveel kracht als een snel achterbeen.

Sterk of traag achterbeen.......het komt nooit tot dragen zonder een sterke lendenpartij.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:04

Zou er goed op letten dat de hengst die je wilt gebruiken, een mooi bespierde bovenlijn vererft.
Een weke ruglijn is niet mooi maar moet wel gecompenseerd worden met bespiering. Je getrainde merrie toont niet echt een royale bovenlijnbespiering.

Royal Dance is fantastisch maar heeft voor de betere fokkerij een ander type merrie nodig. Denk niet dat het past, om redenen die anderen ook al gaven hier. Van je voorselectie lijkt mij Desperado nog de meest aansprekende.
Zelf zou ik Houston eens overwegen: dan weet je nagenoeg zeker dat je een betere bovenlijn zult fokken. Uit de moederlijn van Houston komen trouwens ook Dark President (v. Wynton) en Fellini (v. Ampere). Van laatstgenoemde hengst heb ik nu een veulen bij de merrie lopen. Veulen heeft ook een mooie bovenlijnbespiering. Al is Fellini wel van Ampere (en dus Flemmingh) waardoor je weer meer risico op een weke ruglijn krijgt. Wil je geen vos (Houston), kijk dan eens naar Dark President
Succes met je overwegingen!

Barte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 19:54

Vergeet niet dat de moederlijn ook een stempel drukt op het veulen !!Ik heb zelf een Flemmingh x Elcaro X Amor X Pericless XX en die heb ik zelf gefokt .Fokken is een passie .Maar mijn ruin is geen Flemmingh van karakter dat was waar ik op gokte...Hij is puur een paard uit de stam van zijn moeder ook om te zien is hij een copie van zijn Amor grootmoeder plus het bijbehorende karakter ...

Maar dat is om aan te geven dat er 2 paarden betrokken zijn bij een veulen .Ik zou zelf gaan voor een nuchtere hengst zoals bv idd Wynton...deze geeft beweging ,maat en een fijn karakter en vaak een donkere kleur .Of bv Everdale deze geeft fijne paarden van karakter en beweging...Maar een donkere hengst geeft niet altijd een donker veulen ligt er ook aan wat er al in de lijnen zit ..wat denk je van bv Negro of Chippendale ?