Kleurtjeshype steeds meer ten koste van kwaliteit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Kleurtjeshype steeds meer ten koste van kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 19:32

Ja, dat vraag ik me dus af. Het lijkt wel alsof het niet afneemt maar ieder jaar juist toeneemt.
Om eerlijk te zijn heb ik bij sommige combinaties ook echt het idee dat men niet verder heeft gekeken naar het kleurtje en de bouw maar even 'vergeten' is.
Ook lijkt het wel alsof mensen steeds vaker cremello's uitzoeken zodat er gegarandeerd een verdunningskleurtje uit komt rollen. In sommige gevallen zelfs hele knappe merries die bijna met 'de hengst van de buren' worden gedekt omdat die toevallig een leuk kleurtje heeft. Begrijp me goed: ze moeten het natuurlijk zelf weten maar het lijkt wel alsof het steeds erger word := Ik zie steeds meer veulens met verdunningskleur waarvan ik denk: 'oei := die combi had ik toch niet gemaakt.' Korte nekkies, vreemde ruggetjes, totaal verschillende rassen met elkaar kruizen vanwege het kleurtje en dan geen rekening ermee houden dat die verschillende eigenschappen totaal niet bij elkaar passen..

Ben ik de enige die dit opvalt?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 21-04-14 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:35

Ik heb sowieso het idee dat men maar fokt omdat het kan :'). De hoeveelheden shetlanders/minipaarden die hier in de omgeving geboren zijn/nog geboren moeten worden rijst echt de pan uit.

Toch kan ik me inderdaad wel vinden in wat je zegt. Ook hier om de hoek is afgelopen dinsdag een veulen geboren, een hele degelijke, maar goed bewegende moeder die gedekt is door de hengst van de overbuurman, want die is toevallig perlino en dat moet een leuk kleurtje opleveren (letterlijk zo gezegd :))). Hengst is echt té lelijk... Het enige mooie is de kleur, bouw klopt van geen kant, heel groot en lomp hoofd en bewegen kan hij ook niet :).

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:38

Voelt zich als 'kleurtjesfokker' een klein beetje aangesproken... :+

Maar ik vind wel dat je gelijk hebt.. Een kleurtje is leuk, maar de kruisingen die sommige mensen maken had ik niet gedaan.. Straks is het bijzonder als je gewoon een goed gefokte bruine hebt... De bekende cremello's draaien overuren, maar de veulens kun je niet bij het KWPN kwijt, dus dat 'scheelt' weer..

Voordeel is wel weer, er zullen hopelijk straks wel een paar leuke komen bovendrijven.. Maar het aantal niet kloppende/niet functioneel gebouwde paarden neemt ook toe.. 'als het er maar leuk uit ziet bij een fotoshoot' lijkt men te denken..
Laatst bijgewerkt door Casca op 21-04-14 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 19:39

Nou, dat bedoel ik dus. De bruine paarden hier op bokt zijn zo langzamerhand zeldzamer dan de palomino's, valken en andere verdunningen :') Maar of dat nou een verbetering is...

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:41

Ik snap aan de ene kant wel dat mensen verschillende rassen met elkaar kruisen. Het is toch vaak heel apart wat er uit komt, wat zowel goed als slecht uit kan pakken. En soms wordt je gewoon écht heel erg verrast. En kleurtjes verkopen ook gewoon goed. Iedereen kan een bruin paard hebben en je valt niet persé op. Met een cremello of welk ander leuk kleurtje val je wel op. En dat is toch vaak wat men wilt.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:42

Eens! Máár, het lijkt me wel vooral een hype op bokt.. Het is afwachten of er straks ook zo'n vloedgolf terug te zien is op concoursen..

Maar blijft jammer dat je veel kruisingen ziet op kleur en weinig op bouw/gangen..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:45

Dat laatste wat je zegt, Cayenne, dat merk ik echt. 'Vroegah', in mijn manegetijd waren die kleurtjes echt zelden gezien. Ik kan mij eigenlijk maar 1 palomino en 1 valkje tussen mijn 7 en 16 jaar herinneren en dat waren dan echt de pareltjes van de manege. Spontaan iedereens favorietje alleen omwille van de kleur. En als je er dan op mocht rijden, jeetje, dan was je speciaal, echt speciaal.
Nu? Valk, palomino, cremello is gewoon standaard. Zeker valk vind ik echt niet meer zo speciaal. Toch niet de kleur op zich. Een prachtig valkpaard met een super uitstraling, daar gaat mijn mond nog wel van openstaan. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:46

Nou wat mij wel opvalt is de enorme vosfobie bij de dressuurpaarden
Die gaat zeker niet ten koste van de kwaliteit? De betere voshengsten dekken nauwelijks tot niet

Ik zie ook niet in waarom het gebruik van 'knappe merries' verkeerd zou zijn. Dat is toch juist positief voor de kwaliteit?

Bij Friezen is het ook doodnormaal dat er zwart wordt gefokt. En bij Tinkers bont. Dus ik zie niks nieuws onder de zon.

En valk niet meer speciaal, daar zijn er nog steeds in verhouding maar heel weinig van in de paardenmaat

kleinvosje

Re: Kleurtjeshype steeds meer ten koste van kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:54

Ik ben het deels met je eens janne, er is een vos-fobie onder de dressuurpaardenfokkers. Waarom? Geen idee. Vind het wel jammer hoor, ook binnen de voskleur is veel variatie.

Wat je zegt over Friezen en Tinkers deel ik niet qua mening. Bij Friezen is er de eis dat ie zwart is, anders wordt ie niet opgenomen in het stamboek. Bij Tinkers is het bonte nu eenmaal de meest voorkomende kleur dus wordt daar ook verreweg het meeste mee gefokt.

Zelf gaat mijn vos-KWPN merrie volgende week gedekt worden. Ik had een schitterende voshengst op het oog, niet zozeer vanwege zijn kleur als om andere eigenschappen. Toch is dat em niet geworden, en zal ze gedekt worden door een bruine omdat ik die beter vond passen. Ik vind dat kleur niet de doorslag mag geven in het maken van een keuze.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 20:00

Ik zie toch ook wel steeds meer een hype opkomen van vossen met veel wit (melkmuil, 4 hoge witte benen etc) of veel sabino. Dan zijn ze blijkbaar wel weer helemaal hot.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:01

Janne, Het gaat er volgens mij juist om dat men níét binnen het KWPN blijven maar een pre, pony, of wat dan voor hengst kiezen, puur voor de kleur.. Niet meer voor kwaliteit of papier.

Dus kleurfokkerij binnen het kwpn staat hier buiten??

En voshengsten die weinig dekken? Volgens mij zijn Vivaldi en Charmeur niet weinig gebruikt? :+

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:03

nee klopt.Ben t ook deels met je eens. op t moment zijn de bijzondere kleurtjes niet meer bijzonder want je word ermee dood gegooid.
Een gewone geheel zwarte of witte/schimmel of vos kom je niet veel meer tegen.

Ik snap wel dat mensen met een kleine pony en een wat grotere pony fokken om het kleine exemplaar door te geven aan een wat grotere pony (makkelijk uitgelegd??)
Zo zou ik best zelf een welsh op mijn shet zetten. Maar dit puur voor karakter en mooie bouw van die van mij en dan moet er wel een soort gelijke hengst erop die net even dat maatje meer heeft en voor eigen gebruik.

En ja naar de bouw.. Soms denk ik in topics (&real life) ook waarom in godsnaam iemand met zo'n paard wilt fokken. En dan vooral als ze al weten dat ze t toch verkopen.
Bij ieder ras vind ik eigelijk.(ook al zeg ik nu dat ik best een welsh erop zou willlen) Dat ieder ras fokt met een doel. Geen doel is niet fokken. En bepaalde kruisingen moeten eigenlijk aangevraagd worden bij een Stamboek of dergelijke en dan een soort van toestemming ervoor krijgen. Dan wel met stamboom bij beide ponys of paarden.
En nee ik kraak stamboekloze paarden en ponys niet af. Maar meer om al dat doorgefokte of zinloos fokken wat te minderen.
T is maar een idee.

Maar inderdaad wat meer selecteren voor t fokken zou een betere toekomst zijn voor vele paarden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 20:03

Casca schreef:
Janne, Het gaat er volgens mij juist om dat men níét binnen het KWPN blijven maar een pre, pony, of wat dan voor hengst kiezen, puur voor de kleur.. Niet meer voor kwaliteit of papier.

Dus kleurfokkerij binnen het kwpn staat hier buiten??

Ja, ik bedoel echt de kleurtjesfokkerij in z'n algemeen. Bij shetlanders en minipaardjes zie je op de keuring eigenlijk bijna alleen nog maar aparte kleurtjes.
In de topics op bokt over de mini's zijn het bijna allemaal bonte, zilverappels, etc etc. Bij de overige rassen (met uitzondering van haflingers, fjorden, friezen etc) zie je die trend ook.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 21-04-14 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:03

Ook ik ben het deels met je eens, je ziet veel 'kleurenfokkers' die niet letten op bouw, beweging etc.

Zelf ben ik ook kleurenfokker... Ik fok NAS, maar probeer juist in type en beweging vooruit te gaan, dan maar het "risico" op een effen dier, maar ik wil niet achteruit fokken ;)

Tddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:05

"een goed paard heeft geen kleur…." :9

tenminste dat dacht ik in ieder geval..
Vind het erg jammer dat er soms zelf bij vermeld wordt dat de kans op een doof of blind veulen voor kan komen……. een kleurtje is gaaf! maar ik vind inderdaad niet dat het ten koste moet gaan van de kwaliteit..
Liever een "saaie" bruine met zwarte maantjes voor mij, dan een hippe verschijning met mankementen….

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:05

_San87_ schreef:
Ik heb sowieso het idee dat men maar fokt omdat het kan :'). De hoeveelheden shetlanders/minipaarden die hier in de omgeving geboren zijn/nog geboren moeten worden rijst echt de pan uit.

Toch kan ik me inderdaad wel vinden in wat je zegt. Ook hier om de hoek is afgelopen dinsdag een veulen geboren, een hele degelijke, maar goed bewegende moeder die gedekt is door de hengst van de overbuurman, want die is toevallig perlino en dat moet een leuk kleurtje opleveren (letterlijk zo gezegd :))). Hengst is echt té lelijk... Het enige mooie is de kleur, bouw klopt van geen kant, heel groot en lomp hoofd en bewegen kan hij ook niet :).

Ziet een heel misvormd paard voor zich met houte benen _O-
Maar inderdaad,Hier in de buurt ook hoor. Een boer die shets heeft. En die shets elkaar bespringen ieder jaar.Hengst had dochter alweer besprongen vorig jaar. En dat moet nu nog geboren worden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:08

[***] schreef:
Ik zie ook niet in waarom het gebruik van 'knappe merries' verkeerd zou zijn. Dat is toch juist positief voor de kwaliteit?

Het gebruik van knappe merries is niet verkeerd nee, maar wel door het resultaat te verpesten met een niet passende hengst. :')

Verder heb ik geen verstand van de fok, wel zie ik dat echt te veel 'voor de hobby' gefokt wordt, doe het dan goed en pak een fatsoenlijke hengst voor je merrie ipv letterlijk de hengst van de buren.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:08

Het valt inderdaad wel op dat er tegenwoordig meer op bijzondere kleurtjes gefokt en gelet wordt en kwaliteit/gezondheid etc niet altijd voorop staat. Dat is jammer.

Gaat ook een beetje ten koste van de fokkers die naast de kleur wél op die zaken letten. Dat is ook jammer.
Maar ja, iedereen wil graag een bijzonder paard hebben. Zeker nu het op internet allemaal zo leuk gedeeld kan worden met foto's ed. En je ziet het op bokt ook, de 'gewone' bruinen wordt over het algemeen minder op gereageerd dan de paarden met een kleurtje of anderszins een bijzondere uitstraling...

Ik ben zelf ook gek op 'kleurtjes', maar ik kan me ook nog wel herinneren dat ik Goldy kreeg, 16 jaar geleden alweer, dat er toen veeeeeeel minder op dat gebied gaande was. (Maar ja, toen bestond internet ook niet/of net) In de ponywereld zijn die creme kleurtjes natuurlijk al veel langer te zien en ik vind dat er genoeg met goede kwaliteit rondlopen...

Toen ik pas begon met fokken werd mij zelfs ook heel sterk afgeraden om palomino + palomino te fokken ivm de kans op dubbel creme wat toen helemaal niet gewenst was.
Zelfs toen ik een hengst zocht voor mijn eerste palomino warmbloedmerrie.
Onder de gevestigde/oudere garde (pony)fokkers heerst dat beeld ook nog steeds, geen creme + creme, die willen dat nog steeds niet. (De fokker van mijn merrie Donnatella, stal Leunsveld, heb ik het daar ook nog mee besproken toen ik haar kocht vorig jaar)
Grappige is, dat Donnatella, die ik daar gekocht heb, als een complete verrassing (en ook onbewust zo gefokt,) een dunalino blijkt te zijn. Daar heb ik haar niet om gekocht, maar vond het een erg leuke verrassing <3

Ik heb nu 'toevallig' champagnes, omdat ik destijds thuis ben gekomen met Kharamel, terwijl ik eigenlijk naar Falkenhorst ging om een goede warmbloed palomino of valk merrie...
Maar ik viel als een blok voor zijn karakter en uitstraling, toen nog op stal op een donkere dag, dus van de kleur was niet eens veel te zien en hij stond tussen zijn vader en halfbroertje in die mij dan weer weinig deden :+ Met hem ben ik gaan fokken omdat hij best wel wat kwaliteit heeft, maar ook dat gouden karakter, imo onmisbaar bij pony's (omdat die vaak voor kinderen bestemd zijn.)
Ik moet zeggen dat al zijn kinderen tot nu toe ook fantastische karakters hebben en qua beweging en kwaliteit vind ik er persoonlijk weinig op aan te merken. (Maar goed ik ben misschien bevooroordeeld :+)

Uiteindelijk heb ik toch afgelopen december nog een palomino kwpn merrie gekocht, voorlopig niet om te fokken, maar voor de sport, even als mijn E pony merrie, maar wie weet... Bloed kruipt toch waar het niet gaan kan :P

Ik vind het vooral belangrijk dat de paarden gezond zijn en een goed karakter hebben, daar moeten de meeste basisruiters het toch mee doen. Die hele hete, maar super goede dressuurpaarden, kan de doorsnee ruiter toch niks mee....
En ach, ik ben super gelukkig met mijn paarden <3 Dat vind ik nog veel belangrijker dan al het andere. :D

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:11

ja bij haf friezen fjorden etc rassen moeten ze ophouden met t te luxe gaan fokken.En inderdaad bij die kwpners t hete heeft niemand wat aan.Paar jaar terug zou ik zo een kwpner kopen. Nu echt niet. De meeste zijn van die hete kanonnen.
Maar dat is een ander verhaal.

Ik vind bij die echte mini paardjes maakt t niet uit wat voor kleur ze hebben.
Ik vind ze sws super gaaf. Ik zie daarin net zo lief een geheel bruine met een wit voetje of geheel zwart of dergelijke.
Juist die normale kleuren vind ik daar heel mooi bij.

En inderdaad de zilverapple en valk en champagne dat zijn wel kleuren waar je mee dood word gegooid.
Vele topics kijk ik daardoor niet eens meer. Tuurlijk zitten er wel gave tussen.

Maar t blijft tenslotte niet bij t kleurtje. Het karakter, gebruiksdoel en de bouw ,zijn wel de dingen die bij mij t eerst komen.
Zo wilde ik nooit een bruin paard. Maar al 2 x mee thuis gekomen.
Laatst bijgewerkt door Merry98 op 21-04-14 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:12

Ik zie tegenwoordig veel verschillende kleurtjes voorbij komen.

Er word te veel gefokt op kleur maar men vergeet het belangrijkste; de benen/hoeven

Als je soms ziet wat er voorbij komt. En dan heb ik het niet over kruizingen maar ook in de sport merk ik dat er niet (genoeg) gekeken word naar de benen van het paard.

Tegenwoordig gaat het meer om zo veel mogelijk fokken lijkt wel.
Zonde dat zo afwijkingen de kans hebben om doorgegeven te worden

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:17

zoals ze hier altijd zeggen: Eerst bouwen dan verven :D

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:18

Ik begrijp het wel. Ipv dat je zowat geld moet meegeven om anders een bruine kwijt te raken, staan ze nog net niet in de rij voor een leuk kleurtje. Ongeacht bouw. Vraag en aanbod hé. Als je dan toch fot voor de verkoop is de keuze vlug gemaakt lijkt me.

Of het een goeie evolutie is, is een andere kwestie.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:19

Ik voel me nu wel beetje aangesproken haha :') Ik ben zelf echt gek op kleurtjes, altijd al geweest. creamverdunningen vind ik dan weer niet zo geweldig (op valk en dubbele cremeverdunningen na), vooral dun en zilverappel vind ik leuk. En idd vind ik vos met veel wit ook geweldig. Eerlijk gezegd vind ik een paard al snel gaaf als ze zo'n kleurtje hebben... Zoals mijn bijrijdpaard heeft nou niet zo'n super geweldige bouw, maar wel leuk kleurtje (grullo) en daarom vind ik haar dan weer zo mooi :D
Ik val gewoon heel erg op kleur... Als ik rond snuffel op marktplaats of boktmarkt bijvoorbeeld, betrap ik mezelf er op dat ik eigenlijk alleen de advertenties aan klik met paarden met bijzondere kleur, mooi getekend bont of (bij tuigers vooral, ben gek op dat ras) veel wit.

Ik weet niet hoe het met anderen zit, maar ik zou denk ik wel een van de kopers zijn die wél op kleur let := Tis niet zo dat ik alleen op kleur zou letten hoor, bouw, gangen, karakter etc zijn nog altijd veel belangrijker, maar toch.. Als ik heel eerlijk moet zijn, knap ik altijd al heel erg af op paarden met een gewoon kleurtje (zonder veel wit/ aftekeningen) :=

Ik ben het er trouwens wel mee eens dat t NIET goed is om op alleen kleur te fokken hoor.
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 21-04-14 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:20

Overigens had ik de indruk dat een tijd geleden (jaren) hetzelfde aan te gang was met bont. En dat dat langzaam over is gegaan in verdunningskleurtjes.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:21

Als eigenaar van 2 valken, voel ik mij enigszins aangesproken. :+
En ik snap zeker de opmerking dat kleur niet altijd samen lijkt te gaan met kwaliteit.
Maar evengoed vind ik ook, dat dat niet veralgemeend mag worden.
Er bestaan wel degelijk een aantal serieuze kleurenfokkerijen waar kwaliteit op de eerste plaats komt.
Mijn jonge valk-merrie bijvoorbeeld, is een raspaard en komt van een fokkerij die bekend staat als kleurenfokkerij. Maar daarnaast hebben ze daar evengoed een aantal topmerries staan en spreken de keuringsresultaten wel voor zichzelf. Ze slagen er absoluut wél in kleur en kwaliteit te combineren.
Wel enigszins grappig trouwens dat de beste paarden daar op dit moment voornamelijk schimmels zijn. (De kleur zit eronder)
En ik vind de kleur van mijn merrie inderdaad wel heel erg mooi. Ze lijkt wel van goud in de zomer. Maar in principe was de kleur voor mij van geen belang bij de aankoop. Het is wél een mooie bijkomstigheid.
Zeker als ik er zelf nog mee zou fokken, is het wel leuk dat ze geen schimmel is. En nog leuker dat ze ook cream draagt. Maar ik denk niet dat het voor mij een absoluut beslissende factor zou zijn in een hengstenkeuze. Ik zou er even leuk een schimmel bovenop durven zetten als die mooier/beter is dan een gekleurd alternatief.

En mijn andere valk is wel een kruising. En heb ik zelf gefokt.
De hengst was smoky black. Maar dat was eerder 'toevallig'. Al was het een vos geweest of een schimmel. Het had mij weinig uitgemaakt. Ik vond simpelweg wel een toffe combi.
En stiekem hoopte ik op een zwart veulen.
Tja, nu zit ik dan met mijn valk... :+