Oudere merrie laten dekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yentl2010

Oudere merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 09:05

Hoi we hebben een 18 jarige haflinger merrie het oude type dus lekker barok
2 jaar geleden wilde we al eens veulen fokken maar door verhuizing naar een andere stal was dit onmogelijk ,geen geschikte stal voor moeder met veulen
Ze heeft al eens eerder een veulen gehad ,en in overleg met de kliniek zijn we serieus weer aan het kijken naar een geschikte hengst
We kijken naar bouw karakter en wat we missen in onze merrie ,we willen het veulen zelf aanhouden
De keus is gevallen op een PRE ,omdat we dit beide een pracht paard vinden qua uiterlijk karakter
Zijn er mensen die ervaring hebben met het kruisen van een haf x pre?

We gaan 1 mei verhuizen naar een stal waar het wel mogelijk is om een veulen te fokken
Grote ruime stal voldoende weidegang en er staat een prachtige Pre Hengst :)

Charaz

Re: Oudere merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:08

Wat leuk! Combinatie lijkt me ook leuk.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:12

Ben benieuwd naar dat resultaat, succes!
Laatst bijgewerkt door Niekje51 op 18-04-14 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:21

Je topictitel komt niet echt overeen met je vraag :)

Ik mag hopen dat je toch wel beseft dat je kruizing krijgt en niet een PRE paard en ook niet een Haflinger. Dus je kan een PRE dan wel heel mooi vinden, de kans is gewoon zeer groot zo niet 100% dat je gewoon een wat grotere voshaflingertype krijgt met een wekere rug/lendenpartij.

Ik zou je dan ook de kruizing echt willen afraden en je advizeren na te denken wat je nu precies wil. Een PRE kopie ga je echt niet krijgen en als je dat soort paarden wel mooi vindt kun je er beter een kopen. Dan kun je ze uitkiezen zoals je ze graag wil en ziet. Een veulen komt zoals het gemaakt is en is maar afwachten hoe het eruit komt te zien. En dat is dus niet op bestelling :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:43

Ik heb mijn Haflinger door een Paint horse laten dekken en mijn kruising is precies geworden zoals ik in mijn hoofd had, daarbij wilde ik heel graag een veulen van mijn eigen merrie.

Je moet inderdaad niet verwachten dat je een PRE kopie fokt uit je Haflinger.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:44

Moderatoropmerking:
Graag nog even een goede standfoto en/of bewegingsfoto/filmpje en de plus en minpunten van de merrie vernoemen en wat de hengst zeker moet aan voldoen.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 09:55

Ow ik verwacht ook absoluut niet dat er een volle pre uitkomt :)
Uiteraard is t een mixje alleen de karakters van de pre,s spreekt ons enorm aan
En de hengst die we op t oog hebben heeft een super karakter en hopen dat het veulen meer karakter van paps krijgt

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:12

Ik zie nu net ook pas dat je een vraag had geschreven in je topic :o Nee, geen ervaring hier, dacht eigenlijk dat je besluit al vast stond, zo leek het geschreven.

Maar kijk idd goed naar de verbeterpunten van jouw merrie en die van de hengst en zet er niet 'zomaar' een hengst op die daar toevallig staat, ook al heeft hij een fijn karakter. Bouw is ook erg belangrijk. Als je dan toch al een kruising maakt, probeer de kleine uk dan zoveel mogelijk een goede start te geven op die manier. Maar ik neem aan dat je dat ook wel gaat doen toch? Succes!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:05

Er staat hier vlakbij een Haflinger x PRE. Kan nou niet echt zeggen dat het een succes was (de eigenaresse is het trouwens met me eens := ). Het is een soort van haflinger met gedrongen lijf, kort nekkie en lange benen. Beestje komt bijna niet met de hals bij het gras. Dan gaat ze in een soort van spreidstand staan of met een been naar voren, waardoor ze nu een bokvoetje heeft.
Nee, zou mijn kruising niet zijn. Het kan natuurlijk ook anders uitpakken, maar ik zou het risico niet nemen.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:16

Mij lijkt de combinatie ergens riskant.
Krijg het gevoel dat je dadelijk een robuuste pre gaat creëren qua lichaamsbouw en dat is helemaal niet positief voor o.a. de rug (zoals hierboven weke rug/lendepartijen kwam gelijk in mij op..)
zie inderdaad kort nekje voor mij etc...

Ook de karaktercombinatie lijkt mij niet echt lekker, maar iedereen zijn eigen ding natuurlijk daarin :)

ik zou gaan voor een 'al vaker gemaakte' goed uitwerkende combinatie, als je echt geen haflinger wil gebruiken.
maar helemaal omdat je nog een barok haflinger hebt roep ik liever nee ;)

Heb ooit een combinatie gezien en daar vond ik echt totaal niks aan en schots en scheef haha..
maar qua hoe die is qua karakter en alles, kan ik je niks over zeggen ivm het paardje nooit gereden te hebben etc.

wel kan ik je zeggen dat karakter echt niet altijd ras gebonden is, dus als je daar persee voor gaat, 't karakter, dat je dan misschien beter niet op ras moet zoeken en misschien zelf niet op veulen,
maar gewoon zoeken naar een dier waar je de klik mee hebt.

Heb zelf een veulen gehad waar ik dus 0,0 mee klikte, ondanks dat ik mama (mijn eigen pony) geweldig vond en pap ook echt een geweldig karakter vond hebben...

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 16:05

We willen er ook niet zo maar de 1e de beste Pre hengst op hebben omdat hij mooi is
Zeker zoeken we er 1 die Apto goed gekeurd is

Ken ook iemand die heeft haar friese merrie heeft laten dekken door zomaar een Pre hengst ,geen barok type maar meer het luxe type
En haar merrie is wel barok die combi is ook niet mooi uitgepakt ,geen mooie bouw
Onze merrie heeft ook een korte hals en geen last met grazen hoor ,daarom zoeken we ook een niet al te grote hengst zo rond de 1,57 max 1,60

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:47

Een Fries staat wel iets dichterbij een PRE dan een haflinger. Bestudeer gewoon eens goed de bouw van beide paarden. Aangezien beide zo goed als een gesloten ras zijn kun je er aardig van uit gaan hoe het er uit komt te zien. En dan is de omschrijving van Cayenne gewoón echt reeel. Stokmaat heeft niks te maken met grazen. Daar is de korte hals/nek die daar verantwoordelijk voor is. Dat icm met de hals en overgang schouder.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 21:34

Wij zijn heel erg blij met onze kruising PRE x Haflinger. Ze wordt in juli twee jaar. Deze foto is van een paar maanden geleden.

Afbeelding

Ik zal dit weekend proberen een fatsoenlijke foto van haar te maken waar ze helemaal op staat.

Hier nog wel een kort filmpje van een paar maanden geleden

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 21:57

Wij hebben overigens bij de hengstenkeuze extra goed op de bovenlijn en halslengte van de hengst gelet. Pepita heeft een mooi front, maar net zoals beide ouders niet zo'n lange hals als de gemiddelde warmbloed. Maar ze kan normaal grazen. Ze heeft een behoorlijke body, daar ben ik blij mee. En ze is inderdaad hoogbenig. Voor zover ik het kan beoordelen beweegt ze met een fijn achterbeen.

Er is nog een bokker die twee van deze kruisingen heeft gefokt, beide waren goed geslaagd.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 22:54

Vind Pepita echt een knapperd
De hengst die wij op t oog hebben .maait ook niet en is voor ern 6 jarige mega cool
Staat gewoon naast de merrie.s rijd in de bak tussen de merrie.s
Dus dat coole karakter zien we graag terug in zijn nakomeling

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 23:03

Aan de hand van de video heb ik toch echt wel een bemerking, dus ik ben echt benieuwd naar een standfoto. Dat is geen vereiste, want het gaat immers niet om het paard van Sammyoo :) En als je er blij mee bent ben je er blij mee, maar het kan ook gewoon anders lopen. Eén zwaluw maakt nog geen zomer, het is helemaal niet gezegd dat elke kruising hierop lijkt. Het kan beter, het kan slecht uitpakken :) . Ik zie in dit paard ook totaal geen PRE terug, dus wat heb je dan aan dit veulen als het er totaal niet op lijkt?

Hoe is de merrie qua karakter? Cool of juist opvliegend? Zij voedt het veulen op en het gedrag dat zij vertoont zal eerder worden overgenomen dan een vader die toevallig kalm en rustig is.

Verder heeft de mod nog om foto's gevraagd van de merrie en daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Pas dan kun je een volledig (voor zover mogelijk) advies krijgen. Als je al een hengst op het oog hebt is een standfoto van hem ook wel een goed idee. :)

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 23:11

De mooiste haflinger kruising die ik tot nu toe heb gezien was met een Rocky Mountain horse.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 23:26

Dit topic gaat over mijn merrie. (TS is m'n moeder)

Zal allereerst een goede standfoto proberen te vinden, of iig een foto waarop je haar helemaal ziet. Verder is m'n merrie niet opvliegend, cool en nuchter, bomproof. Behalve als het gaat om alleen zijn, ze kan gewoon niet alleen zijn en niet zonder andere paarden, maar voor een kuddedier vind ik dat geen abnormaal gedrag.

Edit:

Afbeelding

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 23:37

Ze heeft een lange rug- dat in combinatie met een Pre kan snel lijden tot een weke rug=wat mij vooral opvalt.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 23:40

joafan2003 schreef:
Ze heeft een lange rug- dat in combinatie met een Pre kan snel lijden tot een weke rug=wat mij vooral opvalt.

Ja, daarom heb ik een zadel met extra korte kussens aan moeten laten meten omdat normale zadels te lang zijn voor haar rug.... |o

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 23:41

Lange rug? Ow vandaar dat we een Massimo zadel nodig hadden met franse kussens :-)

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 23:54

Leslie90 schreef:
joafan2003 schreef:

Ja, daarom heb ik een zadel met extra korte kussens aan moeten laten meten omdat normale zadels te lang zijn voor haar rug.... |o

Vermoedelijk heeft dat meer te maken met dat ze overbouwd is.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 00:07

Niet haar rug, maar haar lenden zijn het probleem.
Ik zou bij deze merrie inderdaad ook een hengst uitkiezen met een hele goede bovenlijn en sterke lenden en een mooie lange hals. (En die dat ook vererft) Ongeacht het ras van de hengst.
PRE's staan inderdaad niet echt bekend voor hun goede rug of lange lijnen, dus een geschikte PRE-hengst vinden zal nog best lastig kunnen worden.

Ik ben er trouwens niet tegen dat je een kruising zou willen fokken hoor.
Ik heb zelf uit mijn Quarter/volbloed merrie een veulen gefokt met een Lusitano-hengst. En ik ben heel blij met het resultaat.
En mijn zusje heeft een New Forest x Lusitano gefokt en dat is ook een enorm knap en goed paard aan het worden.
Maar voor ik dat besloten had, heb ik ook naar PRE's gekeken. En ik moet toch eerlijk toegeven dat ik daarbij niets geschikt tegenkwam. De rug en de beweging zijn vaak een probleem. (En dat is misschien niet erg als je merrie dat kan compenseren maar aangezien mijn merrie half-Quarter is, was dat ook niet iets waar ik op kon toegeven.)
Dus misschien moet je jezelf niet teveel vastpinnen op 1 ras? Maar eerder een lijstje maken met punten waaraan de hengst zeker moet voldoen (en zet de bovenlijn dan maar meteen op dat lijstje) en dan alle hengsten overwegen die je leuk vindt, ongeacht het ras? Kijken waar je dan uit komt?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 08:09

Sammie, ik ben benieuwd wat je aan Pepita haar beweging ziet! Haar achterhand had inderdaad beter gemogen. Het kruis vind ik nog te schuin en het achterbeen te stijl. Dat hoop ik de volgende generaties te verbeteren ;) Qua type vind ik haar meer PRE dan Haflinger. Kijk maar eens naar leeftijdgenoten van beide rassen. Ik had het overigens niet erg gevonden als ze meer op de moeder had geleken. Het doel was een pony te fokken waar we net zoveel pret mee konden hebben als met moeder, maar wel met wat meer elasticiteit in haar lijf. Maar het gaat hier inderdaad niet over Pepita.

TS, heb je een foto van de hengst? De bovenlijn van de merrie is inderdaad een aandachtspunt. De rug bij de PRE is vaak wel kort, maar ook week.
Een Lusitano is inderdaad ook een optie. Die hebben een betere bovenlijn, wel vaker een korte hals.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 08:21

Afbeelding

Dit is een van de hengsten die we op het oog hebben ,
De andere hengst kan ik wel een foto prive sturen ,maar zet ik niet openbaar neer