Ijslander als 'coachingspaard'...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Ijslander als 'coachingspaard'...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 18:36

In september ga ik een start maken om voor mezelf te beginnen als coach. Eindelijk, na jaren in de hulpverlening te hebben gewerkt ga ik mijn droom achterna.
Nou ben ik ook aan het nadenken om over een aantal jaren te gaan coachen met behulp van paarden. Ik weet het, het is nogal een hype op het moment maar ik zie absoluut de toegevoegde waarde van het gebruik van een paard in een coachingstraject.
Daar heb ik zelf absoluut nog ervaring en opleiding voor nodig maar daar wordt dan nog aan gewerkt.
Ik ben na 10 jaar het rijden weer aan het oppakken en ik merk dat ik nog een hoop te leren heb.

Mijn vraag is of een ijslander geschikt zou zijn als coachingspaard. Ik ben aan het nadenken om in de toekomst een ijslander aan te schaffen. Om o.a. recreatief mee te rijden en grondwerk te doen. Nou ben ik nog in de onderzoeksfase wat betreft ijslanders, dus een zekerheid is het nog niet.
Maar het zou wel ideaal zijn als ik mijn toekomstige paard ook zou kunnen inzetten als coachingspaard.
Uiteraard speelt karakter een belangrijke rol en zal niet elke ijslander geschikt zijn. Maar in het algemeen qua ras? Wat denken jullie? :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:32

Waarom niet? Een vriendin van mij coacht met shetlanders. Gaat prima. Koudbloeden zijn er niet meer of minder geschikt voor dan warmbloeden. Hangt van het paard af, niet van het ras.

RavenIris

Re: Ijslander als 'coachingspaard'...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:34

Ik ben ook equicoach en gebruik hiervoor toevallig ook een IJslander. In principe kan het met ieder paard.
Voordeel aan een IJslander is dat ze meestal opgegroeid zijn in een kudde en daardoor een lekker natuurlijke respons hebben. Vaak zijn ze dan ook dat tikkeltje respectvoller naar mensen toe, wat wel fijn is wanneer je werkt met mensen zonder paarden-ervaring.
Toevallig heb ik nu ook een coach-IJslander te koop staan :)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 20:42

Imre schreef:
Waarom niet? Een vriendin van mij coacht met shetlanders. Gaat prima. Koudbloeden zijn er niet meer of minder geschikt voor dan warmbloeden. Hangt van het paard af, niet van het ras.

Ja, dat is eigenlijk ook wel logisch. Je zal het karakter van het paard er op selecteren als je op zoek gaat naar een geschikt paard.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 20:44

RavenIris schreef:
Ik ben ook equicoach en gebruik hiervoor toevallig ook een IJslander. In principe kan het met ieder paard.
Voordeel aan een IJslander is dat ze meestal opgegroeid zijn in een kudde en daardoor een lekker natuurlijke respons hebben. Vaak zijn ze dan ook dat tikkeltje respectvoller naar mensen toe, wat wel fijn is wanneer je werkt met mensen zonder paarden-ervaring.
Toevallig heb ik nu ook een coach-IJslander te koop staan :)

Goh wat leuk dat je equicoach bent:) Ik ga zo even neuzen in je profiel;)
Wat maakt het paard wat je te koop hebt nou specifiek een coach-paard? Ben ik wel benieuwd naar:)

RavenIris

Re: Ijslander als 'coachingspaard'...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:51

Ik gebruik haar gewoon graag als coachpaard omdat ze mensgericht en sensitief is, zonder grof te worden. Ze heeft echt een lief koppie maar kan cliënten echt met de neus op de feiten drukken.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 21:25

RavenIris schreef:
Ik gebruik haar gewoon graag als coachpaard omdat ze mensgericht en sensitief is, zonder grof te worden. Ze heeft echt een lief koppie maar kan cliënten echt met de neus op de feiten drukken.

Dat zijn inderdaad fijne eigenschappen voor een coach-paard. Ik ben wel benieuwd, heb je een link of iets anders van dit paardje?

Ben ondertussen ook aan het zoeken naar een juiste opleiding, is nog best lastig..

Maar goed, conclusie: een ijslander (met het juiste karakter) kan je dus prima gebruiken als coach-paard :D