Shetlander met eczeem scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Shetlander met eczeem scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 11:43

Nou ik vroeg me eigenijk af of het slim is om mijn shetlander te scheren. Ze heeft namelijk zomer eczeem maar hebben het altijd goed onder controle ( haar manen zijn ook onwijs lang ). Om haar te helpen met uitharen hadden wij bedacht dat het misschien een voordeel voor haar zou zijn om haar te scheren zodat ze niet de jeuk heeft van het uitharen. Maar ja, dan is er waarschijnlijk wel meer kans dat ze wondjes krijgt, toch? En als we haar gaan scheren moet ze dan ook een deken op, ik denk zelf van wel en hoeveel grams dan?

snorkel1986

Re: Shetlander met eczeem scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:48

Alleen vanwege eczeem zal ik niet doen.. beter vaker borstelen om haren kwijt te raken en event. Olie voeren en optijd binnen / buiten zetten en eczeem deken op doen vaak wonderen

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 11:51

Dat doen we dus al heel netjes allemaal :D alleen ze heeft zo'n lange vacht dat je er zelfs vlechtjes in kan maken. Het duurt heel lang voordat ze helemaal uitgehaard is. We borstelen haar regelmatig en er komen dan flinken plakkaten haar vanaf. Alleen midden in de zomer heeft ze dan nog plukken wintervacht er aan hangen en op andere plekken is ze wel netjes uitgehard. Ze haart ook heel onregelmatig uit.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:56

Als je haar actief beweging geeft zou ik het wel doen, gewoon een 100 grams deken op doen dat moet genoeg zijn.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:28

Als ze niet goed door de wintervacht komt, is scheren zeker aan te raden. Ze knappen daar echt van op.
Maar voor de ZE helpt het niet.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 18:41

Dankjewel! Maar het kan verder niet heel veel kwaad met de zomer eczeem om te scheren? Ze heeft nu nog geen wondjes enzo.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:47

Kan geen kwaad maar heeft compleet geen meerwaarde.
Wat wel lastig is dat ze als ze geschoren zijn en het nog kouder is. Niet voldoende hebben aan de eczeem deken...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:52

LadyMadonna schreef:
Kan geen kwaad maar heeft compleet geen meerwaarde.
Wat wel lastig is dat ze als ze geschoren zijn en het nog kouder is. Niet voldoende hebben aan de eczeem deken...

Mijn idee.. Goed de voordelen afwegen tegen de nadelen. Ik zou toch liever de natuur zijn gang laten gaan en de pony een eczeemdeken opgooien, dan scheren en een ..grams deken op gooien die tegen eczeem niks helpt.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:54

Pony's die gek worden van de jeuk en niet uit hun wintervacht komen zou ik wel scheren :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:56

Nou ja, met eczeem is het gevalletje 'jeuk' wel een ander verhaal.
Beestje heeft sowieso jeuk. Als je hem scheert, jeuk door ZE. Als je hem niet scheert, jeuk door wintervacht.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:05

Als ze echt jeuk hebben van de wintervacht die er niet uitkomt, is scheren een uitkomst. Vorig jaar hadden wij echt een enorm vervelende narrende pony, die daarvoor altijd lief en vriendelijk was. Ze had echt jeuk en was daardoor zo. We hebben haar geschoren en van het ene op het andere moment was ze weer vrolijk en gezellig.
Ze heeft wel lichte ZE, dus ben heel benieuwd hoe ze deze zomer zal zijn.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 12:16

Ik lees ook het een en ander over dat een grams deken er op gooien dan geen nut heeft. Maar kan je dan niet gewoon de eczeem onder de grams deken doen?

Het is zo verwarrend, de een zegt wel doen de ander niet doen. Ik probeer alle voor en nadelen af te wegen. Het grootste na deel is is dat we zelf geen scheer apparaat hebben en we het dus door iemand moeten laten doen.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:19

Ik heb mijn pony met eczeem ook geschoren, dan wel al eerder maar ze is nu tenminste van haar vacht af. Die van mij staat nu onder een 0 grams, en gooi vandaag de eczeemdeken op en haal de 0 grams eraf. En met minder weer doe ik de 0 grams weer op.