Tips gevraagd hengstenkeuze shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Calimero_

Tips gevraagd hengstenkeuze shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 11:20

Hallo,

Graag wil ik dit of volgend jaar mijn shetlander merrie laten dekken.
Ze staat ingeschreven bij het shetlandstamboek.
Hierbij wat informatie over haar:

Naam: Bailey Sietske
Leeftijd: 6 jaar
Vader: Florio v.d. Beatrixlaan
Vader moeder: Furore v. st. Brammelo
Hoogte: rond de 90 cm

Ik zou graag een dier willen fokken welke geschikt is voor het aangespannen werk en misschien onder het zadel, dus een goed karakter is belangrijk. Een leuk kleurtje zou al helemaal leuk zijn!
Graag zou ik haar maat willen behouden of nog iets groter.

Enkele foto's van haar:

Afbeelding

Afbeelding

Filmpje:

Wat zou ik willen verbeteren?
Ik ben niet erg goed in het exterieur van een shetlander, dus moeilijk.
Ze lijkt voor wat smal te staan, smalle schouders, dit zou ik willen verbeteren.
Ook mag ze van mij iets langer in de rug zijn. Voor de rest vind ik het moeilijk.

Wat stellen jullie voor? En hoe zit het met de papieren als je bijvoorbeeld een hengst van het nmprs gebruikt?

Alvast bedankt!

petraaken

Re: Tips gevraagd hengstenkeuze shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:28

EHK --> SMP

Hier zitten de kenners van dit ras.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:29

Ze is inderdaad wat smal en mag inderdaad iets langer in de rug. Hoe ver wil je reizen voor de hengst?
kijk eens op http://www.hengstenhouderijkramp.nl hebben ze erg mooie goeie hengsten staan. vind Zegmar vd Zandkamp kwa bouw en kleur wel heel leuk voor jou merrie, alleen is hij ook wat kort maar is wel een hele goeie leuke hengst en heeft een leuk kleurtje op vos :D

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 11:36

Bedankt voor de tip!

Zegmar lijkt me inderdaad ook nog iets kort in de rug.
Wel mooi qua maat en bouw verder.

Ik zit boven in Friesland, dit is wel vrij ver weg.
Het liefst blijf ik een beetje in het bovenste deel van het land: Friesland, Groningen, Drenthe, Noord-Holland.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:04

Vlekjes een optie? Wonderboy van de Molenstraat misschien. Leuke hengst met goede beweging. Met een vosje heb je kans op vos, zwart, zwarbont en vosbont bij hem.

Is ze al naar de stamboekopname geweest? Daar word ze lineair gescoord en kan je ook mooi haar plus en minpunten mee bekijken.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 12:06

Nee ze is nog niet voor stamboekopname geweest. Dat is nog wel het plan maar ze moest helaas voor de winter noodgedwongen geschoren worden dus dat lukt nu nog niet.
Vlekjes zijn ook nog wel leuk, maar liever stipjes of andere aparte kleuren.
Maar exterieur is het belangrijkste.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:28

In de middenmaat (ga er van uit dat je die kant op wil, iets groter dan jou eigen merrie) zijn niet veel aparte kleurtjes. Ik denk dat het bij Zegmar en verder bonte hengsten ophoud.

Stippen gaat je binnen het NSPS niet lukken, dan moet je naar het NAS of het NMPRS.

Als je een NMPRS hengst gebruik kan het veulen NMPRS papier krijgen. Maar het NMPRS ziet graag luxe paardjes. Met een shet zou ik daar dus niet heen gaan omdat je dan toch iets fok wat daar niet gewenst is (heb mijn meervoudig 1e premie kampioens hengst die NSPS gefokt is daardoor ook laten castreren, veulens voegen niets toe en er zijn zat leuke pony's die dat wel doen).

Stamboek opname is juist voor een dekking erg nuttig. Ik zal niet zomaar een veulenboek merrie laten dekken met het risico dat ze toch niet opgenomen word.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 12:36

De pony wordt voor mezelf dus als ik eerlijk ben gaat het mij totaal niet om premies en dat soort dingen.
Het lijkt me nog wel leuk om haar nog mee te nemen naar de stamboek opname maar niet noodzakelijk.

Ik wil graag een pony fokken welke qua exterieur correct is zodat hij goed gebruikt kan worden voor het aangespannen werk en het rijden. Vandaar dat ik ook zeker wel naar het NAS of NMPRS wil kijken.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 18:02

Verder niemand die tips voor me heeft?
Goede fokkers? Waar kan ik het beste zoeken?

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:39

Ik zou even googlen op jou provincie als ik jou was;) wij(limburg) hebben site waar alle goedgekeurde hengsten op staan is heel handig :)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 20:19

ik kan erg weinig vinden via google

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:12

Niet groter maar wat dacht je van Velvet v.d. Colourstable?
Is een bruinbonte van 89cm en staat ter dekking bij Stal Berja in Friesland. Die zal niet echt groter fokken maar wel grote kans dat de maat behouden blijft.

Groter fokken is overigens toch altijd afwachten. Zeker gezien de erg wisselende stokmaten in de afstamming van jouw merrie is daar weinig over te zeggen. Met een grotere hengst is er net zo goed kans dat het veulen ook zelfs kleiner dan beide ouders kan blijven.

Heb net even gekeken maar stamboekopname heeft in jouw geval ook weinig tot geen nut. De moeder van jou merrie staat zelf ook nog in het veulenboek en die is dus ook nog niet naar stamboekopname geweest. Er is geen mogelijkheid voor promotie van veulenboek naar stamboek. Jouw merrie zal net zolang in het veulenboek blijven zolang de moeder niet eerst naar stamboekopname is geweest en in het stamboek is opgenomen. Premiekeuring ben je dus ook van uitgesloten van deelname.

Een veulen van jouw merrie in combi met een goedgekeurde NSPS hengst zal wel in het veulenboek kunnen worden ingeschreven maar verder kun je er niks mee.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 18:16

Shetlandfan: de moeder van bailey is van een vriendin en we zouden dan samen met moeder en dochter naar de stamboekopname gaan.

Groter zou leuk zijn maar ook geen must. Fokken blijft toch altijd gokken natuurlijk.