help?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wiranda0208

help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 20:52

Hallo,

ik heb een vraag
mijn merrie toont verschijnselen dat ze binnenkort gaat bevallen
nu is het zo dat ze 2x is geïnsemineerd, omdat ze de 1e x niet drachtig leek. wanneer ik nu kijk naar de verschijnselen en de maand, is dit precies 11 maand vanaf de eerste inseminatie
ze heeft een volle uier met melk er in, en laat af en toe kleine plasjes. ze heeft al meerdere veulens gehad en is al een merrie op leeftijd.
nu vraag ik me af dat wanneer ze de eerste x wel direct drachtig is geworden of de 2e inseminatie ook ergens invloed mop kan hebben

hoop dat iemand antwoord kan geven, alvast bedankt.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:58

Een ervaren DA kan moeilijk een vruchtje missen op een scan, dus als hij niets heeft gezien op de scan dan denk ik dat je kan aannemen dat zij niet drachtig was met de 1e inseminatie.

Merries kunnen heel bedrieglijk zijn wat 'dikker' uier betreft. Pas als zij begint hars op de tepels te krijgen, of te kegelen, mag je verwachten dat het niet lang meer zal duren.

Het kan best zijn dat zij nog een paar weken wacht ... dan zal de datum ongeveer kloppen met de 2e inseminatie.
Merries kunnen toch nog hengtig worden in de eerst 3-6 weken na inseminatie.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:58

Nee de 2e inseminatie heeft geen invloed.
Echter is het wel raar dat ze dan gedekt is terwijl ze niet hengstig was? (Wat een insiminator zou moeten voelen).
Weet je dr 2 dekdata?

Wiranda0208

Re: help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 21:13

ik weet niet de precieze data, maar dan was ze eind juni uitgerekend geloof ik en met de eerste inseminatie zou ze 15 april zijn uitgerekend.

zou het misschien ook kunnen zijn dat ze gaat verwerpen?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:17

Onze merrie was na de 2e scan niet drachtig gescand en heeft toch een veulen gekregen dus een DA kan zeker een fout maken hoor. En wij hadden zeker een ervaren DA. Dus wie weet.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:30

Nee verwerpen geeft vaak ziekteverschijnselen. Wat jij omschrijft is dracht. Wie weet heeft je da er wel langs gescant het zal niet de eerste zijn ;).

Wiranda0208

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 21:46

oké, bedankt voor de reacties. ik hoop natuurlijk op een gezond veulen. ik moet ook erbij zeggen dat ze heel aanhankelijk is, maar dat is per merrie verschillend natuurlijk. het uier is dus vol en ze lekt ook al een week melk, ze heeft alleen nog geen hars.
ben erg benieuwd wat het word. ik hoop zelf op een merrie.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 07:53

mijn merrie is op 28 april as uitgerekend, heeft al drie weken harsdoppen. Vorige week lekte zij melk en momenteel is zij heel erg onrustig en denk ik dat de bevalling op korte termijn, van vandaag tot uiterlijk binnen enkele dagen kan plaatsvinden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:58

Wiranda0208 schreef:
ik weet niet de precieze data, maar dan was ze eind juni uitgerekend geloof ik en met de eerste inseminatie zou ze 15 april zijn uitgerekend.

zou het misschien ook kunnen zijn dat ze gaat verwerpen?

Als ze er direct na geinsemineerd is dan is ze 3 mei uitgerekend.

Wiranda0208

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 21:40

helaas heeft ze het veulen verworpen op de uitgerekende datum van de eerste inseminatie. het veulen was 2 maand te vroeg, gelukkig gaat het met de merrie goed.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 16:00

Das jammer! Sterkte!