insemineren bevroren zaad in hengstenstation of kliniek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

insemineren bevroren zaad in hengstenstation of kliniek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 15:58

Laat jij je merrie liever insemineren in een paardenkliniek of hengstenstation? Of waar heb je haar later insemineren? Kun je vertellen waarom?

fokfanaat

Re: insemineren bevroren zaad in hengstenstation of kliniek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:01

hier is het gecombineerd, HH en kliniek. Bij diepvries laat ik haar bij de HH staan en de DA scant meerdere malen per dag.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 17:03

Is dat in Oene? En je hebt goede ervaringen begrijp ik?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:09

bevroren zaad zal zo wie zo in de kliniek (voor-)behandeld moeten worden welllicht bij een hengstenstation of Kliniek

Ik denk als het sperma bij die Hengstenhouder gewonnen is je beter naar het hengstenstation zou kunnen gaan dan naar de DA

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 21:18

friesiszwart schreef:
bevroren zaad zal zo wie zo in de kliniek (voor-)behandeld moeten worden welllicht bij een hengstenstation of Kliniek

Ik denk als het sperma bij die Hengstenhouder gewonnen is je beter naar het hengstenstation zou kunnen gaan dan naar de DA

Nee de hengstenhouder in kwestie gaat het niet worden aangezien die niet in NL zit (en de hengst is overleden :+ ) maar ik wil zo veel mogelijk kans dat het goed gaat en ik hoorde dat het schouwen met schouwhengst toch betrouwbaarder is dan scannen? Of is dat inmiddels niet meer zo? Ik weet ook niet of ze bij alle hengstenhouders schouwen. Ik heb inmiddels met mijn dierenarts en een kliniek contact gehad en wil niet de hele omgeving af bellen dus vandaar dat ik ervaringen/tips vraag.

Oene is ook niet ver weg van mij dus als men daar goede ervaringen mee heeft...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:29

Mijn merrie is haar box niet uitgeweest bij haar laatste inseminatie, maar dat was met vers gekoeld sperma.

Een dierenkliniek is in mijn ogen hetzelfde als een goed hengstenstation met KI faciliteiten. Met dat verschil dat het laatste meer expertise heeft op fokgebied, wat bij een doorsnee kliniek niet zo hoeft te zijn.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:35

Als Oene niet ver weg is ... heb je al contact gehad met Paardenkliniek de Veluwe in Heerde? Zij zijn heel goed met inseminatie met bevroren sperma. Heb daar mijn merrie laten insemineren met bevroren sperma uit Amerika en dat is allemaal perfect verlopen. Het is een kliniek met een hengstenhouderij er bij/achter. Ze schouwen met een hengst en scannen meerdere malen per dag zodat ze het jusite tijdstip kunnen bepalen voor inseminatie, aangezien dat bij bevroren sperma nogal nauwkeurig komt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 21:38

Nee, ik wist ook niet dat zij een hengstenhouderij hadden.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:42

Het zijn twee aparte bedrijven, maar ze zitten onder 1 dak en werken samen :-)
Hebben dus ook een compleet uitgerust lab voor opslag en verwerking van sperma.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 00:20

Diepvries moet op/rond de eisprong gedaan worden en of het nu bij hh of kliniek gebeurd er zal een DA aan te pas komen.
Wij hebben ooit diepvries laten doen bij van olst (merrie dragend) maar ook bij dap moergestel (merrie dragend).

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 00:28

Als ik het nog en keer probeer met dv dan gaat ze naar de kliniek en niet naar de hengstenhouder. De reden is dat de hh 2x per dag scant voor diepvries en mijn DA scant 4x per dag. Bij de hengstenhouder kreeg ik haar 2 seizoenen niet drachtig met dv en ik wil het volgend jaar via de DA nogmaals proberen.