Papieren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stolz

Papieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 23:23

Hallo iedereen!

(sorry als ik dit niet in het juiste mapje staat)

Ik heb sinds september een nieuw paard. Dit paard komt uit Italie. Ik heb er een boekje bijgekregen waar haar leeftijd/ aftekening en stamboek bij staat.
Nu wil ik haar op mijn naam zetten, maar ik vind het wel heel belangrijk dat haar stamboek bij haar blijft.
Ik zie gewoon door het bos de bomen niet meer.

Het is een kruising van een KWPN X Selle francais.
Wat is het verschil om haar gewoon in de belgische database te laten opnemen of moet ik haar ook bij een stamboek laten aansluiten, en welk dan, en waarom speciefiek?

Hoe moet ik dat doen? Want het is een buitenlands paard.
Hier in belgie bestaat zoiets als de vlaamse confederatie voor het paard, maar ik heb gehoord als ik enkel dit in orde breng, en later verder fok, dat bij moeder dan onbekend gaat staan bij het veulen.

Wie mij wat meer uitleg wil geven zal ik heel dankbaar zijn! :)

Ashley5760

Re: Papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 23:34

Bij welk stamboek is ze in italie geregistreerd geweest? Veel stamboeken erkennen elkaar en dan is het dus geen probleem om te fokken (tenminste in nld niet).

Stolz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 23:53

Ashley5760 schreef:
Bij welk stamboek is ze in italie geregistreerd geweest? Veel stamboeken erkennen elkaar en dan is het dus geen probleem om te fokken (tenminste in nld niet).

Hoe weet ik dat? Vanvoor op haar papieren staat;
"Repubblica Italiana
Ministero per le politiche agricole, Alimentari e Forestali
U.N.I.R.E.
Area Cavallo da Sella"

Zijn dat papieren van een stamboek? En voor een stamboek moet je toch jaarlijks lidgeld betalen? Dus zit ze nog wel in dit stamboek? Wat voor nut heeft het om elk jaar lidgeld te betalen aan een stamboek?
Kan ik eventueel aan het BWP vragen dat ze haar daar willen opnemen? Dit is mijn eerste paard met papieren en ik snap er echt niets van!

Stolz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 23:55

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 00:05

Wat ik er van begrepen heb, is dat UNIRE het overkoepelende stamboek van Italië is. Dus niet alleen (Italiaanse) Warmbloeden, maar ook Engelse Volbloeden en Dravers.
Helaas is mijn Italiaans verder te belabberd om er nog wat wijzer uit te worden :D

Stolz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 00:06

Maar kunnen jullie me misschien al eens uitleggen wat het precieze voordeel is van het lid zijn van een stamboek? :)

Stolz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 00:21

Stolz schreef:
Maar kunnen jullie me misschien al eens uitleggen wat het precieze voordeel is van het lid zijn van een stamboek? En is dit 1 malig geld betalen of elk jaar? :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:11

het U.N.I.R.E. is wel het overkoepelende organisatie maar bevat o.a. verschillende Registers. Je zou het kunnen vergelijken met het K.W.P.N. die o.a. rijpaard, tuigpaard registers hebben, maar waar alles toch 'KWPN' is. De databank die ze hebben geeft aan alle geregistreerde stamboek paarden: S.I. = warmbloed stamboek.

Voordeel van bij een stamboek te zijn is ... dat je naar Keuringen kan gaan, dat je ook bepaalde wedstrijden kan deelnemen (dit gaat in het toekomst nog een punt worden: niet stamboek = geen deelnemen).

Ik zou contact opnemen met B.W.P., S.B.S. en Zangersheide. Vraag bij elke Stamboek wat de kosten zijn van opname van de merrie en overschrijving op je naam.
Ik zou ook contact opnemen met het U.N.I.R.E. (kan in het engels) en daar ook navragen wat het kost om de merrie op je naam te zetten.
De kosten zijn meestal eenmalig, maar kunnen wel heel veel verschillen tussen de Stamboeken ... daarom is 'winkelen' de boodschap.

Mocht je in de toekomst willen fokken met deze merrie dan kan het veulen gewoon ingeschreven worden in de Stambook van de ggk hengst, en dan in het A-register.

Ter informatie: pedigrees van moeder en vader:
moeder: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/25803
vader: http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/94830

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:35

Waarom?

Neem contact op met BCP... http://www.cbc-bcp.be/nl

Vraag een mutatie aan, laat je DA komen en alles invullen et voila, paard is gemuteerd in België als stamboekpaard...
Wrm in godsnaam laten overzetten in een ander stamboek als ze al in een stamboek ingeschreven is?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:54

Omdat het BCP gaat je rechtstreeks richting een Stamboek sturen omdat het een Stamboek geregistreerde paard is.
En het BCP heeft niets met Stamboek registratie en/of overschrijven op naam van een Stamboek paard te maken ... het is alleen verantwoordelijk voor het registreren in het Nationale Databank aangaande chip registratie.

Natuurlijk kan het paard op je naam in het Databank komen te staan, maar dan staat het nog niet bij het Stamboek op je naam ... dit zijn twee totaal verschillende zaken.

Doe je niet het Stamboek overschrijving op naam dan kom je in problemen als je ooit met de merrie ga fokken en het veulen wel in een Stamboek wilt registreren ... omdat de moeder's papieren niet op jouw naam staan.

s0173957

Re: Papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:13

Ivm fokkerij heb je gelijk.
Maar ik zou dan toch eerst en vooral zorgen dat de mutatie in orde is, zodat je wettelijk in orde bent.

De rest komt later dan wel weer.

Stolz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 16:53

Hey!

Bedankt allemaal!
Mutatie zijn we in orde aan het brengen!

Ik ga contact opnemen met verschillende stamboeken en zien wat het beste is qua prijs enzo!

Het enige wat ik nog niet volledig snap, kan je je paard laten opnemen en gewoon eenmalig geld betalen of moet je elk jaar lidgeld betalen? Of dient dat lidgeld enkel om aan shows enzo mee te kunnen doen?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:52

Bij de meeste warmbloed Stamboeken ben je vrij om het jaarlijks lidgeld wel of niet te 'verlengen'.
Als je 'lid' wordt in 2014 om de papieren in order te krijgen, ben je niet verplicht om lid te worden in 2015. Als je (bijvoorbeeld) een veulen krijgt in 2016 en je wilt die in dezelfde stamboek inschrijven dan wordt je gewoon weer lid in 2016.

Nog iets ... Let wel dat je het verminderd prijs betaald ivm het mutatie formulier enz, want je hebt al een paspoort ... dus je moet niet betalen voor eentje.

Stolz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 22:39

Peterina schreef:
Bij de meeste warmbloed Stamboeken ben je vrij om het jaarlijks lidgeld wel of niet te 'verlengen'.
Als je 'lid' wordt in 2014 om de papieren in order te krijgen, ben je niet verplicht om lid te worden in 2015. Als je (bijvoorbeeld) een veulen krijgt in 2016 en je wilt die in dezelfde stamboek inschrijven dan wordt je gewoon weer lid in 2016.

Nog iets ... Let wel dat je het verminderd prijs betaald ivm het mutatie formulier enz, want je hebt al een paspoort ... dus je moet niet betalen voor eentje.

Super hard bedankt!