Hengst voor een Shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Hengst voor een Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 13:46

Hallow allemaal,

Heel misschien mag mijn shetlander een veulen. De paarden ( ijslander en shetlander ) zijn officeel van mijn oma dus die beslist uiteindelijk of het ook gaat gebeuren of niet. Ik word binnenkort 18 en ik ga vragen of Agnetha gedekt mag worden. Mijn moeder ( die er ook een beetje over beslist ) lijkt het een leuk plan alleen mijn oma roept niet meteen nee maar ook nog niet meteen ja. Dat begrijp ik ook wel omdat een veulen extra zorg bet zich mee brengt. Ervaring met veulens hebben we wel want de vorige pony heeft ook enkele veulens gehad.

Maar goed nu vraag ik me af of jullie een aantal leuke,lieve en mooie shetlander hengsten weten met een bijzonder kleurtje. Of die er voor kunnen zorgen dat het veulentje een bijzonder kleurtje krijgt.

Agnetha is 7 jaar, zwart ( zit geen andere kleur in de bloedlijn voor zo ver ik kan zien ). Gefokt voor keuringen, doe het alleen zelf niet. Ze heeft een vrij dun hoofdje en voor een shetlander heel wat knieheffing ( wat ik zelf wel mooi vind ). Ze is onder de 1m weet de lengte niet precies. Een grote tot middelmaat shetlander hengst zou ik op zich wel mooi vinden.

Suggesties voor een ander ras er bij mag ook ( shetlander x highlander vind ik bijv ook mooi ) maar ik denk dat er mocht het mogen van mijn oma toch voor een shetlander gekozen word.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 13:52

Wesley v. Stal Aschberg?
Mooie grote zwart bonte Shetlander hengst

Of Rossi v.d Veldhoeve.
Zwarte grote Shetlander hengst

EDIT: Over heen gelezen dat je een bijzonder kleurtje wou :o

EDIT II: Tyrell v. d’n Deinster heeft de kleur moorkopschimmel. Geen idee of hij het doorgeeft

Orlando v. Stal Westerwolde heeft de kleur golden dun :)
Laatst bijgewerkt door lotlot2 op 09-04-14 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 13:54

Het liefst wil ik dus geen zwarte shetlander mocht ik een keuze hebben. Mijn oma zag laatst een wei vol zwarte paarden staan en riep: Oh allemaal shetlanders. Ik: oma, dat zijn gewoon grote paarden geen shetlanders. :+ dus de opvatting bij ons thuis is al bijna dat bijna alle paarden shetlanders zijn whahahaha.

Toch bedankt ik ga even kijken :3

[edit] zo als schimmeltje vind ik ook mooi hoor alleen ik weet niet wat ik krijg als je zwart met schimmel kruist... bont? xD

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 13:58

Ben bang dat de keuze niet zo heel reuze is voor een (ga er van uit dat je een goedgekeurde hengst zoekt??) grote maats hengst met bijzonder kleurtje :P

petraaken

Re: Hengst voor een Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:08

EHK --> SMP. Hier zitten de kenners van dit ras.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 16:19

Kentaro schreef:
Ben bang dat de keuze niet zo heel reuze is voor een (ga er van uit dat je een goedgekeurde hengst zoekt??) grote maats hengst met bijzonder kleurtje :P

Nou ik vraag me eigenlijk meer af welke kleurtjes je kan nemen als hengst bij een zwarte merrie om er nog een leuk kleurtje uit te laten komen. Ik zag bijvoorbeeld laatst een mooie buckskin shetlander maar kan je uberhoud wel buckskin krijgen met een zwarte merrie?

Het hoeft wat mij betreft niet perse een hengst met stamboom enzo te zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:22

Met een homozygoot zwarte merrie wordt het krijgen van een bijzonder kleurtje idd lastig. Dan wil je een homozygoot plantenbonte (gegarandeerd bont veulen) of cremmelo of perlino (krijg je valk/palomino of smokey black veulen uit). Geen idee overigens of er shetlandhengsten zijn die dit dragen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:28

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 16:32

Bedankt voor de uitleg! Maar de kans is groot dat ik een bont veulen zou krijgen? Mijn moeder is helemaal dol op de kleur valk(buckskin) of palomino. Maar die kans zit er natuurlijk ook niet heel dik in. Bij ons in de buurt zijn wel veel mensen met shetlanders. Heb bijv een hele mooie schimmel shetlander hengst gezien maar dan zal het dus een bonte of gewoon een zwarte worden?

Appaloosa paardjes dan?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 16:32

Laatst bijgewerkt door Gydja op 09-04-14 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:33

Wij hebben een bruinbont hengstje. Mocht dat je wat lijken kun je me een PB sturen. :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:34

Wat raar?!
Als je naar bokt markt gaat, naar ter dekking en dan shetlanders aan vinkt, kom je o.a. een appaloosa tegen!
En een stal in Hazerswoude met meerdere 'aparte' kleuren!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 16:35

Lumea, heb je een foto? ( mijn moeder houd niet zo van bont dus moet ik nog een poging tot overhalen doen heb ik niet veel kans op slagen xD )

Kentaro, hij deed het net opeens weer :P Mijn interent deed raar.

Mi_Esperanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:36

Schimmel + zwart geeft geen bont ;) dat geeft met 50% zekerheid een schimmel, en dan zou zwart en de oorspronkelijke kleur van de schimmel ook nog kunnen. weet niet helemaal hoe ik het uit moet leggen, maar Bont zit er iig niet tussen dan ;)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:38

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 16:39

Mi_Esperanza schreef:
Schimmel + zwart geeft geen bont ;) dat geeft met 50% zekerheid een schimmel, en dan zou zwart en de oorspronkelijke kleur van de schimmel ook nog kunnen. weet niet helemaal hoe ik het uit moet leggen, maar Bont zit er iig niet tussen dan ;)

ah wist ik niet ben niet zo heel handig met al die genen en die kleurtjes :')
Met de kleur schimmel ben ik het ook wel eens :j

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 16:39

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:39

Voor een bont veulen heb je een bonte ouder nodig, de meeste bonte hengste geven je 50% kans op bont tenzij de hengst homozygoot is (dat moet dan getest zijn) dan heb je namelijk 100% kans. Wil je valk of palomino dan moet je zoeken naar een cremmelo of perlino om 100% te hebben op een valk of palomino of smokey black. Met een valk of palomino hengst heb je maar 50% kans daarop.

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:40

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:41

Gydja schreef:
Lumea, heb je een foto? ( mijn moeder houd niet zo van bont dus moet ik nog een poging tot overhalen doen heb ik niet veel kans op slagen xD )

Kentaro, hij deed het net opeens weer :P Mijn interent deed raar.

Ik zal je even een PB sturen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 16:43

troi, dankje voor de uitleg :D
Xxxlorexxx, ja vind ik ook! Toen ik een paar jaar geleden op de zuidlare markt was had ik bijna zo'n merrie mee genomen xD Het was dat we geen trailer hadden anders was ze waarschijnlijk mee gegaan. Als die bij mijn merrie zou komen wat krijg je dan?

Emma_Jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:54

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:59

Dee hengst is isabel en normaal gesproken bij de shets wordt daarmee een variant van vos bedoeld (daar zou je dan alleen een zwart veulen uit kunnen krijgen) maar eigenlijk vind ik deze hengst er bepaald niet uit zien als een vos. Maar wat het wel is?? Volgens mij komt zilverappel niet voor bij de shets namelijk (dat zorgt vaak voor die mooi lichte manen). Je zou deze vraag in het kleuren topic kunnen stellen daar zitten de experts die kunnen dan precies voor je uitrekenen wat je kleurkansen zijn.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 17:01

Het zijn super leuke paardjes maar ik ben bang dat ik niet zo heel ver kan reizen. Vergeten bij te melden dat het in of rond drenthe moet blijven. Mijn ouders of mijn oma moeten rijden. Of de hengst moet naar ons toe komen maar ik neem aan dat dat niet gebruikelijk is en het brengt natuurlijk ook extra kosten met zich mee. Moet mijn oma ook nog zien over te halen

troi, dankje :D ik zal het even na vragen ^_^

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 08:02

oh jah miss handig om te weten, weet niet of het handig of leuk is maar haar vader is: Enterprise v.d. veldhoeve