Hengstkeuze voor schimmel E-pony Zabrina

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nsvc

Hengstkeuze voor schimmel E-pony Zabrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 08:46

Naar aanleiding van een blessure hebben we besloten Zabrina (v. Urban) te dekken. Ik ben erg benieuwd welke pony hengst jullie mij aanraden. Het moet wel een dresssuur hengst zijn, KI kunnen, veulen moet in de D-maat blijven, geen tot weinig arabisch bloed.

Informatie over de merrie:
- schofthoogte 1.54m
- M2 dressuur
- Dominant karakter, onder het zadel vrij flegmathiek
- Breed gebouwd van zichzelf
- New-forest aan moederskant, KWPN vaderskant

Afbeelding

Afbeelding

Portret + spring:
http://i58.tinypic.com/n5lhl.jpg
http://i60.tinypic.com/2v84nkk.jpg
Zabrina is een schimmel (donker geboren) en wordt ieder jaar een beetje witter.
Graag zou ik dus ook willen weten welke kleur de hengst kan door fokken, hier heb ik zelf ook weinig verstand van.

Ik heb al wel een aantal hengsten in mijn hoofd, maar ben benieuwd wat jullie mij zouden aanraden! :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:25

Mis gegevens. Wat wil je behouden, en wat wil je behouden? Karakter , bouw etc. Standfoto misschien ook handig?

Nsvc

Re: Hengstkeuze voor schimmel E-pony Zabrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 11:02

Ik heb niet specifiek iets dat ik wil behouden, haar karakter is fijn, dus vandaar ook geen arabisch bloed. Kwa gangen mag het misschien allemaal wat vlugger, vooral achter. Standfoto heb ik helaas niet (geen juiste) anders had ik deze er uiteraard bij gedaan.

http://i58.tinypic.com/30roa53.jpg = hier kun je wellicht wat beter haar bouw zien, echter is dit van het eerste trainingsjaar. Ze is nu veel bespierder/breder.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:12

Al gedacht aan een du bois hengst? Bijvoorbeeld don Carino of Di Caprio. Zijn hengsten met top karakters en beweging, niet veel Arabisch bloed. Beide hengsten zijn iets kleiner dan je merrie, geeft natuurlijk geen garantie maar zelf zitten ze beide in een mooie D maat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:19

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 11:32

Du bois heb ik ook aangedacht, ben alleen erg benieuwd wat de kleur dan kan worden? Een palomino valk is prima. Vind ik die hele aparte kleuren, zoals smokey blue etc. persoonlijk niet zo..

Orchard Boginov en Red prince ga ik even meer over opzoeken, dankjewel!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:51

Wat is de basiskleur van je merrie? Houd er rekening mee dat zij altijd het schimmelgen kan meegeven (wat zijn de kleuren van haar ouders? dan weet je of ze heterozygoot is, of zelfs homozygoot voor schimmel kan zijn), dus het veulen uiteindelijk ook wit kan worden.

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 12:15

Okee, haar moeder is (vliegen)schimmel en haar vader bruin. Moederskant zijn verder allemaal wit of schimmels.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 13:31

Aangezien vader bruin is, is zij heterozygoot (= fokonzuiver) voor schimmel. Dat betekent dat zij 50% kans heeft om een veulen te geven die ook schimmel is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 13:51

Alhoewel ook mij advies zou zijn De Bois hengsten, ga je niet een garantie hebben dat het veulen in de D-maat blijft.
Wat je nodig hebt is een C-maat hengst ... dit zou de meeste kansen geven om een D-maat veulen te krijgen uit een E-maat merrie.

Deze cremello (persoonlijk denk ik dat hij perlino is) hengst is net 140 cm groot, beschikbaar via verssperma: http://www.friesenstall-marschhorst.de/ ... o-de-color

Wat kleur betreft: met je merrie altijd 50% kans op een veulen die gaat 'schimmelen'.
Met een cremello (of perlino) ga je altijd een enkelverdund gekleurd veulen krijgen, zij het palomino, valk of smokey black. Smokey black moet je zien als een hele donker koffievos of zelfs zwart gekleurd.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:00

Als een " aparte kleur" niet een verreiste is hebben wij de New Forest Prestatiehengst (dressuur) Sweet Forest Wizard staan.
www.forestpony.com

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 14:22

Dankjewel voor de fijne uitleg.
Zal alle genoemde hengsten even bekijken.

Mijn oog is ook gevallen op Don ducky C-two DVB. Benieuwd wat jullie van die combinatie vinden. Enige twijfel is dat je 'grof' op 'grof' fokt, aangezien ze beide fors gebouwd zijn..

Welke kleur zou er dan uit een heterezygoot schimmel met een valk hengst kunnen komen?
http://i61.tinypic.com/qmx8cy.jpg

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:37

Ik denk dat je moet oppassen dat je geen buldozer fokt. Ik vind jouw pony al vrij grof en voor plaatje zou ze wat hoger op de brnen mogen? Herken ik wel mijne ook pony x paard. En korte pootjes. Massa vind ik persoonlijk wel mooi maar moet wel functioneel blijven. Hengst mag dan best wat luxe hebben?

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 15:29

Ja precies, dat is ook mijn dubio. Heeft ze in verhouding niet echt korte benen, wellicht dat dat op de foto zo toont, dat valt mee. Wel een grof lijf ja, dus misschien is luxe wel mooi.
Papa was KWPN, maar volgens mij haalde hij de 1,60 amper.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:56

Moeilijk zoiets! Is fok voor jezelf of verkoop? Scheelt ook wat.. voor jezelf kan je erop zetten wat je wil. Commercieel zou ik voor bewezen hengst gaan en even goed informeren naar nafok, en misschien luxer. Is een leuk Welsh NWR niks?

http://www.stalmolenhorn.nl/Hengsten.html

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 17:18

Niet voor de verkoop. Als het een merrie is blijft ze sowieso en een hengst dan wordt hij misschien ingezet voor de fokkerij.
Zal even kijken

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:20

Ik altijd gecharmeerd van nrw welshjes, pittig maar fijne karakters, atletisch, sommige misschien wat te chique, maar met jouw merrie kan daar super knappe allrounder uitkomen drnk ik! Als je op nwr welsh fokkerij googled meer stallen. Deze als voorbeeldje.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:35

Don Ducky C Two tone is wel heel interessant gefokt, maar gezien de maat van zowel hengst als zijn ouders zou je daar wel een E-pony mee kunnen gaan krijgen.

Ik vind zelf Steerwoldes VIP een hele aansprekende ponyhengst, nakomelingen die ik gezien heb lijken ook heel goed tot nu toe! Mooie rassige veulens :j

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 16:30

Hmm, daar heb je gelijk in. Is en kleine E-er niet echt een punt, maar liever niet.

Leuke hengst, kan alleen niet vinden waar die ergens ter dekking staat?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:33

Hij is volgens mij iig beschikbaar via stal brouwer (www.stalbrouwer.com). En anders weten zij wel waar je terecht kan :j

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 08:30

Wat denk je van Don Carino du Bois of Don Cremello du Bois?

Kwa kleurkansen hoef Je je absoluut geen zorgen te maken voor kleuren als Cremello/perlino of smokey etc want die zul je niet krijgen.
Waarschijnlijk krijg je er een valk of Palomino uit

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 18:11

Dankjewel voor het meedenken!

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 22:51

Als met Don Ducky dekt moet je wel bedenken dat je te weinig OX bloed hebt om hem bij het NRPS te registreren.....het veulen komt dan in het hulpstamboek en is niet zo interessant om ooit mee te fokken En deze hengst dekt alleen via diepvries KI voor redelijk duur dekgeld. Eigenlijk dus zonde!