Fell pony met een?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rita1992

Fell pony met een?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 11:59

Hai!

Mijn buuf wil Hopke een veulen gaan geven!
Wel echter met een ander ras, nu mag ik gaan uitzoeken wat leuk zou zijn met haar.
Hopke is heel koel in haar hoofd natuurlijk net zoals andere Fell Pony's wel heeft ze echter haar talenten voor de dressuur.
Het is gewoon een super veelzijdige pony!

Nu zijn mijn vriendinnetje en ik al wezen denken.
Arabieren zijn leuk en worden veel gebeukt voor verdere lijnen.
NRPS kan ook heel leuk zijn.
Maar toch lijkt mij een andalusier ook heel mooi op haar!

Want het moet wel een warmbloed zijn.
Een andalusier is een enorm warmbloedpaard maar wel heel koel en betrouwbaar in zijn koppie:)
En kan ook misschien nog wel een hele mooie combi zijn dat er een beetje het baroktype uit Hopke komt ;)

Nou ik ben benieuwd wat jullie ervan denken;)

xGwennn_94

Re: Fell pony met een?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:00

mag ik vragen waarom een ander ras?

KelseyxJay13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:03

Is het niet leuker om dan een veulen van het ras dat je wil te kopen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:04

Er zijn al zooooooveeel rasloze en/of kruisingen van paarden.. En zoooveel die er te koop staan. We hebben al te maken met een overschot aan paarden, waarom dan nog meer fokken, vooral gezien je het paard wat je nu al hebt niet gaat verbeteren?

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:08

Ben het met Celiien eens, wat wil je met het veulen doen? Is er een buget voor de hengst, wat zoek je in de hengst wat je merrie tekort komt? Fokken lijkt leuk maar de kosten die er bij komen zijn niet niets, en de paardenmarkt is ook niets meer, vooral niet voor kruisingen.

Rita1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 12:16

Veulen zou hier een tijd blijven en getraind worden en uiteinderlijk wel verkocht worden, wat we willen is iets temperament vollers erin hebben in de fell pony. Daarom dachten wij aan een arabier.
Dus eerste instantie zou het veulen sowieso voor 4/5 jaar bij ons zijn.
Wat precies het budget is weet ik niet, daar gaan we het wel over hebben want ik wil sowieso eerst Hopke naar dressuurmatig naar de L2 hebben gereden voordat ze gaat dragen, maar we moeten ook nog eerst starten hoor! Dus er gaat een hele tijd overheen voordat het veulen echt weg weg moet

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:17

Wat maakt dat nou weer uit, dat mag je toch zelf weten? :') Zo te lezen is het gewoon voor hunzelf, niet voor de verkoop. (Anders zou t niet slim zijn nee, daar verdien je veel minder aan).

Fell pony x andalusier lijkt me aparte combinatie, nooit eerder van gehoord. Ben benieuwd hoe fat er uit zou zien! Ik zou vooral kijken naat een paard die je aantrekt en wat er op past. Dus kijken naar karakter, bouw, gangen etc. niet persee naar t ras als je dat niet uitmaakt.
Wel opletten dat de hengst niet alleen op eigen ras dekt. Sommige hengstenhouders willen namelijk alleen nakomelingen van het eigen ras van hun hensgt zegmaar.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:19

Lieve help..... een kruising fokken voor de verkoop. Al eens op marktplaats gekeken? Er zijn veel te veel paarden; een groot deel heeft geen toekomst. Waarom daar nog maar eentje bijgooien; nog een kruising zonder bijzondere afkomst of vooruitzichten?

Als de buurvrouw veulens leuk vindt, doet ze er stukken beter aan een leuk (rasloos) veulen te kopen, (je wordt er onderhand mee doodgegooid) en die groot te brengen en af te richten, Het overschot aan paarden (en de hoeveelheid paarden die daardoor richting slacht gaan) is al veel te groot

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:21

Eileen_ schreef:
Wat maakt dat nou weer uit, dat mag je toch zelf weten? :') Zo te lezen is het gewoon voor hunzelf, niet voor de verkoop. (Anders zou t niet slim zijn nee, daar verdien je veel minder aan).

r.

Paard zou worden getraind en verkocht. Schrijft ze zelf. Lijkt mij geen strak plan bij een overvolle markt en zwarte toekomst voor veel dieren

(komt net van een werkweekend van de zweedse paardenbescherming, die paarden via politie opvangt en iets probeert te doen aan het fokken voor 'de leuk' terwijl het overschot enorm is) -O-

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:28

Oke, het is dus wel voor de verkoop.
(Ik had t nog niet gelezen, tegelijk gepost denk ik). Dat zou ik dan niet doen. Een leuke kruising voor jezelf fokken, een perfect beestje voor jezelf zegmaar kan imo prima. Maar voor de verkoop zou ik dat niet zo snel doen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:30

is je pony zowiezo gekeurd en foto's gemaakt voor gebreken ?

Unicorn_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:37

liljebo schreef:
Lieve help..... een kruising fokken voor de verkoop. Al eens op marktplaats gekeken? Er zijn veel te veel paarden; een groot deel heeft geen toekomst. Waarom daar nog maar eentje bijgooien; nog een kruising zonder bijzondere afkomst of vooruitzichten?

Amen,
Ik vind het dom, de reden is hier boven al gegeven.
En als je al een veulen wilt zou ik er een goede Fell Pony hengst opgooien, zodat het veulen toch wat waard wordt later :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:44

slim vind ik het ook allerminst...zeker omdat er al honderden kruisingen zijn,en die zeker niet beslist meer opbrengen. Ook het feit dat ik nergens zie of zij getest is op afwijkingen en wat haar stamboom is etc. Vind dat ook zeker niet onbelangrijk. Ik zou eerst alles laten keuren en testen en dan pas kijken,en het beste is nog een Fell hengst die goed papier heeft. Aangezien je t veulen later wilt verkopen neem ik aan dat je die ook wel voor een leuk prijsje kwijt wilt en niet voor 100 euro omdat er van alles mis is ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:48

In ieder geval is het aan te raden niet te kruisen met een paard dat qua bouw heel erg afwijkt. Geen Arabier op een 'koudbloed' pony zetten dus. Dat zijn twee uitersten qua type, en daar komt meestal geen mooi resultaat uit. Kans op een zwaar lijf op (te) dunne pootjes is te groot.
Ik zou ook aanraden er gewoon een Fell op te zetten. Het is een zeldzaam ras in NL, dus voor verkoop moet je wel een liefhebber vinden, maar als die er zijn, heb je meer kans op verkopen gewoon omdat er weinig keus is.

Wil je toch kruisen, kijk dan liever richting bv Welsh Cob of bv Connemara oid.
Ik zou ook niet groter dan ponymaat kijken, warmbloed of barokpaard zou ik dus ook niet doen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:52

mijn eerste reactie"Waarom zou je een arabier op een fellpony gooien?"
Als je een pony voor de sport wil, koop er 1.
wat ibbel ook al uitlegd, je hebt een grote kans om een vreemd gebouwd paard met een twijfelachtig karakter.

Fellpony's zijn te leuk en te zeldzaam om zomaar mee voor de fun te fokken.
het zijn fantastische dieren met een ontzettend gaaf karakter, daar moet je gewoon een fellhengst opzetten.

heeft hopke wel papier?

LoveWodan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:54

Je kan je paard ook door goed te voeren tempramentvol maken, lees GOED voeren, niet gek.

En verder als antwoord op je vraag, ik zou ze gewoon door een Fell pony laten dekken. Heb er ook een gereden die een kruising is tussen arabier en Ferro-bloed en je moet toch wel goed in je schoenen kunnen staan om die te rijden. Omdat de bloedlijnen niet matchen.

Rita1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 20:11

Oke! Oke! Helemaal duidelijk! We zijn van het idee afgestapt! Het zou echt super leuk geweest zijn en we gunnen het Hopke ook gewoon enorm! Maar dan zitten we met drie paarden en dat is erg onhandig..

KelseyxJay13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:33

Is het dan niet leuk om onbeleerd paard aan te schaven van rond de 4, minder risico dan een veulen en je kan er veel eerder wat mee

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:36

hoe zit het met het syndroom van de fell pony's. daar overlijden toch vele veulens door. weet niet of dit door beide ouders word doorgegeven of niet en of je hier op kunt testen. zo ja zou ik je merrie daar eerst op laten testen

Rita1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 22:20

@stalNollie kan je me meer vertellen van het syndroom? Ik heb daar nog nooit over gehoord!

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:34

Dat syndroom heet FIS. Foal Immunodeficiency Syndrome. Op de website van het NFPS kun je hier meer informatie over vinden. Je kunt je pony gemakkelijk op dit syndroom laten testen. Hoe dit verder zit met dekkingen van een Fell met een niet Fell zou ik niet weten.
Maar heb je wel eens kennis genomen van de verschillende hengsten binnen het NFPS? Er lopen onwijs veel verschillende hengsten rond. Ook hengsten met meer temperament. Hengstenkeuring is altijd in maart, meestal in Wezep. Omdat je zegt dat je haar eerst naar het L2 wilt rijden, is het misschien leuk om volgend jaar daar eens te gaan kijken?