Tips voor de bevalling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_Nika

Tips voor de bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 20:11

Hoi allemaal,
Mijn halvestal pony is waarschijnlijk drachtig!

Vraag 1 :
(Eerst even het verhaal) Een paar weken terug is er onverwacht een merrie van bij ons bevallen! We wisten niet dat ze drachtig was... Onze enige 'hengst' Kasper, was eigenlijk een klophengst, is de vader...
En nu blijkt dat mijnen halvestal ook drachtig is. Ze zou deze week moeten bevallen, want later is Kapser gecastreerd. Haar buikje is al goed te zien en haar uier begint zich ode op te vullen. Maar, ik weet niet of het kwaad kan, Nika is 1.20 en Kasper is nog 1.70 ....
Kan dit kwaad???? :?

Vraag 2:
Of ja, tis ni echt een vraag, maar hebben jullie tips om ze voor te bereiden op de bevalling?? :#

Groetjes!

Zoe_Nika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 20:44

Als iemand me kan zegen hoe ik foto's kan plaatsen, kan ik de 2 paardjes laten zien :+

fokfanaat

Re: Tips voor de bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:50

Een halvestal pony?

Zoe_Nika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 21:11

Verzorgpony dan

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:47

Het grote verschil in grote maakt voor de dracht niet uit voor de merrie. Het veulen past zich aan aan de baarmoeder. De merries goed in de gaten houden en zorgen dat zij tijdens de bevalling niet alleen (maar liefst op afstand in de gaten houden) zijn tijdens de bevalling zodat er ingegrepen kan worden indien dat nodig mocht zijn.

Lees de boeken maar door:

* veulens krijgen, geschreven door Joop Loomans
* paardenfokkerij, geschreven door Paul de Vries.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:52

Zorg iig dat je pony de ruimte heeft in de stal of in het land om te bevallen, dat ze dus niet klem kan komen te liggen.

Daarnaast nummer van de eigenaar en van de dierenarts bij de hand en een opgeladen telefoon. Als je zelf geen ervaring hebt zou ik op het moment dat het zover is dus iemand bellen die dat wel heeft.

Over het algemeen bevallen merries pas als het rustig is op stal, dus na de laatste voerbeurt, 's nachts en dat soort onchristelijke tijden. Overdag komt veel minder vaak voor. Als dus echt het uier vol zit, de merrie harst enz dan zou ik 's nachts er een aantal keren uit gaan om te kijken hoe het is.

Maar gezien jij 13 bent en dit niet je eigen pony is, wat zegt de eigenaar er van?
Kan die de boel in de gaten houden?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:55

Wij hadden een paard gekocht die drachtig bleek. De dierenarts kon ongeveer vertellen wanneer ze zou moeten bevallen. Wij hebben dit gewoon in de weide laten gebeuren en de andere paarden er meteen bij weggehaald. (de andere merrie er 'sochtend weer bij gedaan en de 2 heren een paar dagen later)
Ging allemaal prima. De dag voorafgaand aan de avond wanneer zij is bevallen was ze heel erg aan het harsen/ druppelen..... haar benen zaten onder de plakkerige prut. Dat is toch vaak, bij het grootste gros paarden het teken dat het snel gaat beginnen. De uier kan weken voor die tijd al vollopen....of juist pas een paar dagen van te voren......dus dat is niet echt een graat meter... maar ga eens het internet op. Er is heel veel informatie over te vinden! succes!

Zoe_Nika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 13:34

MarliesV schreef:
Zorg iig dat je pony de ruimte heeft in de stal of in het land om te bevallen, dat ze dus niet klem kan komen te liggen.

Daarnaast nummer van de eigenaar en van de dierenarts bij de hand en een opgeladen telefoon. Als je zelf geen ervaring hebt zou ik op het moment dat het zover is dus iemand bellen die dat wel heeft.

Over het algemeen bevallen merries pas als het rustig is op stal, dus na de laatste voerbeurt, 's nachts en dat soort onchristelijke tijden. Overdag komt veel minder vaak voor. Als dus echt het uier vol zit, de merrie harst enz dan zou ik 's nachts er een aantal keren uit gaan om te kijken hoe het is.

Maar gezien jij 13 bent en dit niet je eigen pony is, wat zegt de eigenaar er van?
Kan die de boel in de gaten houden?

Ja die werkt soms tot heel laat, en wij blijven er wrs slapen om het in de gaten te houden, het lijkt mss maar ' een verzorgpony' maar je zou het bijna een eigen pony kunne noemen :p onze gsm's zijn opgeladen en de nummers staan er in! danku voor de tips :)

Zoe_Nika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 13:35

ydnew schreef:
Wij hadden een paard gekocht die drachtig bleek. De dierenarts kon ongeveer vertellen wanneer ze zou moeten bevallen. Wij hebben dit gewoon in de weide laten gebeuren en de andere paarden er meteen bij weggehaald. (de andere merrie er 'sochtend weer bij gedaan en de 2 heren een paar dagen later)
Ging allemaal prima. De dag voorafgaand aan de avond wanneer zij is bevallen was ze heel erg aan het harsen/ druppelen..... haar benen zaten onder de plakkerige prut. Dat is toch vaak, bij het grootste gros paarden het teken dat het snel gaat beginnen. De uier kan weken voor die tijd al vollopen....of juist pas een paar dagen van te voren......dus dat is niet echt een graat meter... maar ga eens het internet op. Er is heel veel informatie over te vinden! succes!

dankuwel voor de tips :) !

Zoe_Nika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 13:36

friesiszwart schreef:
Het grote verschil in grote maakt voor de dracht niet uit voor de merrie. Het veulen past zich aan aan de baarmoeder. De merries goed in de gaten houden en zorgen dat zij tijdens de bevalling niet alleen (maar liefst op afstand in de gaten houden) zijn tijdens de bevalling zodat er ingegrepen kan worden indien dat nodig mocht zijn.

Lees de boeken maar door:

* veulens krijgen, geschreven door Joop Loomans
* paardenfokkerij, geschreven door Paul de Vries.

Gelukkig dat het verschil niet uitmaakt! danku wel!