Friese paarden en galop.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flamon

Friese paarden en galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 16:56

Hey Bokkers
Ik zit even met mijn handen in het haar.
Mijn Friese merrie heb ik in mei 1 jaar onder het zadel. Maar de galop wil er maar niet op. Ze galoppeert wel. Maar vaak stormt ze weg en wil ze niet Door de hoeken of valt ze er snel weer uit.
Ik heb les en we werken ook aan balans en andere dingen zodat ze kracht opbouwt. Maar soms zakt de moed gewoon in mijn schoenen. Hebben jullie dit ook of eventuele tips.

Liefs Fanny

cruesli

Re: Friese paarden en galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:59

Naar buiten en lekker lange rechte stukken galopperen om kracht op te bouwen. Uiteindelijk kan je op die lange rechte stukken ook gaan oefenen met aanspringen, terug nemen naar draf en opnieuw aanspringen. En in je les inderdaad trainen op balans en kracht.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:59

hier 2 friezen beleerd, en eerst goed aan de longe leren galoperen :j

dat ze goed het commando kennen en steeds meer verzamelen..

mijn 2 friezen galloperen net als ieder ander paard dus ik ben van mening dat het echt een kwestie is van trainen! vooral die achterhand goed krachtig maken!

als je de gallop aan de longe goed en zelfs verzameld kan hebben zonder problemen oid dan kan je dat langzaam gaan uitbouwen onder het zadel ;)

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 20:13

Super dankjewel. Ga ik aan de slag met de galop aan de longe.

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 06:56

Hebben nog meer mensen een tip ? hoe meer hoe beter :D

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 07:03

Ik heb er met mijn fries 2 jaar over gedaan. In het bos pakte ik galop wel al snel mee en dan heel veel overgangen. En dan steeds kleine stukjes galopperen. Sinds een paar maanden lukt het ook in de bak. Ze is redelijk gecontroleerd, enkel de bochten door blijft nog wat moeilijk, maar dat oefenen we nu. Ook in de bak ben ik begonnen met kleine stukjes, eerst veel overgangen van arbeidsdraf naar ietsje verzamelen of bij kleine stukjes wijken, zodat de achterhand er mooi onder komt en dan aangalopperen. Een paar passen en weer terug. Succes. Het komt goed.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:37

RPA -> BKR.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:34

Stap-galop overgangen rijden en veel korte stukjes galoperen...

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:51

Ik heb ook een tijd een fries gereden. Galop vond hij in het begin ook lastig in de bak. Wat erg hielp waren, zoals hierboven ook wordt genoemd, overgangen van stap naar galop. Paard moet zich dan verzamelen. En bij het aanspringen vanuit draf is het belangrijk dat ze niet rennerig wordt in draf. Veel paarden gaan harder draven als ze willen aangalopperen. Dit is echter niet de bedoeling. Goed bij je houden dus en vanuit een rustige draf aanspringen. Merk je dat ze in draf gaat versnellen, eerst terug rijden naar een gecontroleerd tempo en dan weer opnieuw proberen. Succes!
Is je paard wel goed recht gericht? Kan namelijk ook een oorzaak zijn.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:06

Ik heb precies hetzelfde met mijn fries. Weg stormen en niet de hoeken door willen. Ik heb het gevoel dat ze niet door de hoeken wil omdat ze dat gewoon simpelweg niet kan. Dat de hoeken te scherp zijn (en zij te lomp :+ ).
Dus ik ga eerst werken aan het wegstormen en gecontroleerd, rustig, galopperen. Ga de tips die hier boven staan dan ook zeker gebruiken! Als ze dat kan probeer ik de hoeken ook wat meer erbij te pakken.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:08

Sterk maken, vaak doen ze dat omdat ze geen balans hebben.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:47

t klinkt ook als een probleem in de verzameling.
Gewoon zo hard mogelijk rennen en vlak door de bochten, moeilijk rechtuit galopperen..
Veel oefenen. Veel galopperen op buitenrit(dat is voornamelijk rechtuit).. en veel oefenen en verzamelen. en blijven oefenen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:16

Idd, aan de lange lijnen sterker maken. andere tips:

* Veel overgangen rijden -draf-galop-draf-galop en straks stap-galop-stap-galop
* Balkes lopen, kleine sprongetjes maken
* Vitamine E en magnesium kunnen je paard helpen sneller sterker te worden, zijn ook andere spieropbouwende supplementen verkrijgbaar
* rust is ook belangrijk, niet iedere het zelfde of teveel doen
* Recht richten en lenigmaken in stap en draf

Als die buiten braaf is kan je ook daar je galop oefenen of bv bergjes rijden :)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 17:31

Libera schreef:
Stap-galop overgangen rijden en veel korte stukjes galoperen...

sorry maar een fries dat niet galoppeert gaat stap galop overgangen echt niet lukken :n

idd zoals andere zeggen eerst aan de longe, dan buiten km-ers maken
en vaak is het zo dat ze kracht missen en die kan je versterken door een goede draf waarbij ze goed moet ondertreden

succes!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:55

Volgens de klassieke principes werk je eerst in draf, en alle zijgangen, wijken, travers , renvers. Als ze dat beheersen ga je pas in galop oefeningen doen.
Bij een fries is het vaak , missen van kracht vanachter, of slappe kniebanden (en dan komen ze moeilijk de hoek door in een bak)

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:44

Ik heb sinds een half jaar ook een jonge Friese merrie en heb ook wat moeite met de galop. Ze wilde eerst helemaal niet op mijn hulp aanspringen, dan moest iemand even met een zweep naar haar wijzen en dan ging ze wel, maar dat gaat sinds ik les heb veel beter! Nu springt ze wel gewoon makkelijk aan. Ik doe vaak eerst stappen, dan in de bocht aandraven en na een paar drafpassen direct aanspringen in galop, de lange zijde dan galop en voor de bocht weer terug naar draf. Dat werkt heel goed, vooral omdat ze er anders in de bocht uitvalt en nu controleer ik het zelf. In het bos kan ze echt heel lang galopperen, maar die bochten in de bak zijn gewoon erg lastig. Ik heb wel eens gelezen dat Friezen tot hun 6de jaar bezig zijn met het opbouwen van kracht, omdat ze trager uitgroeien dan bijv. KWPN'ers. Gewoon blijven oefenen in de les, dat helpt bij mij ook heel erg!

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:50

Mijn fries springt makkelijk in galop aan, nu 4x geoefend.. Ze gaat alleen keihard! :-P Maar ze vind het ontzettend leuk, als we in draf zitten moet ik haar tegen houden om niet te gaan galopperen. We doen expres alleen wat voltes, hierdoor kan ik haar makkelijker onder controle houden en valt ze niet uit elkaar

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:01

Bij het begin beginnen. Recht richten en goed over de rug rijden. Zorg dat je lengte krijgt en dat je haar mooi laag en wat rond in kan stellen. Als dat lukt daarin schakelen zodat de achterhand meer aangesproken wordt. Grootste fout is stug door blijven gaan met compleet verkeerd gebruik van lijf. Werk eerst in stap en draf als dat fijn gaat pas aan de galop gaan werken en ook dan kleine stukjes. Longe kan ook een goed hulp middel zijn mits ook daar paard zijn lijf correct gebruikt.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:24

Fijn en leerzaam topic.
Rijd zelf net een Fries welke nog echt moet leren om op zijn eigen benen te lopen en niet uit balans gaat.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 07:39

Veel aan de longe oefenen en ook buiten stukken galoperen heeft gewerkt. Ik laat mijn fries ook veel galoperen en door het veel te doen is ze sterker geworden. Ik denk dat ik wel mag zeggen dat ze voor een fries een erg goede galop heeft.

Teadske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:20

Mijn verzorgfries is ook geen held met galop :) ik longeer nu veel op een stuk weiland wat omhoog en weer omlaag gaat zodat ze een sterke achterhand krijgt. Ook spring ik 1 keer in de week om haar achterhand nog sterker te maken. Linksom aanspringen vindt ze niet meer super moeilijk, rechts om gaat ze eerst heel snel draven en springt dan vervolgens ook nog eens aan in de verkeerde galop. Allebeide kanten wil ze niet goed door hoeken. Ik hang dan een longeerlijn zo op dat ze er wel achterlangs moet galopperen.

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:38

Combinatie van stemhulp en beenhulp, als je haar aan de longeerlijn in de galop kan zetten met een stem hulp moet dat ook lukken met dezelfde stem hulp als je erop zit ;)
En als ze dan in galop gaat, na een paar sprongen terugpakken en uitbundig belonen. (zodat jij bepaalt wanneer terug naar de draf te gaan zonder dat ze eruit valt)
Zodat ze weet dat ze het goed heeft gedaan.
Gun het de tijd en blijven oefenen +:)+

__robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:09

Mijn lease-Fries is makkelijk aan het been en aan de hand een klein 'drukke' tegen de buik en je zit al in galop! :9

Corinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:50

Grappig om te lezen dat wij er allemaal last van hebben met onze Friezen.

Soms twijfel ik en dan denk ik zal ik er toch maar eens een osteopaat bij halen, maar dan kom ik weer met beide benen op de grond en weet ik dat ik gewoon geduld moet hebben.
We zijn op de goede weg en het komt vanzelf wel.
Wel heb ik pas muscle impulse gekocht, dit zou ervoor zorgen dat ze wat makkelijker spieren opbouwen en alles dus wat makkelijker word en hierdoor het paard ook meer ontspannen. Gewoon omdat het paard het beter aankan.
Ben er vorige week mee begonnen en we gaan zien of het ook werkt zoals beschreven.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:59

Corinax schreef:
Grappig om te lezen dat wij er allemaal last van hebben met onze Friezen.

Soms twijfel ik en dan denk ik zal ik er toch maar eens een osteopaat bij halen, maar dan kom ik weer met beide benen op de grond en weet ik dat ik gewoon geduld moet hebben.
We zijn op de goede weg en het komt vanzelf wel.
Wel heb ik pas muscle impulse gekocht, dit zou ervoor zorgen dat ze wat makkelijker spieren opbouwen en alles dus wat makkelijker word en hierdoor het paard ook meer ontspannen. Gewoon omdat het paard het beter aankan.
Ben er vorige week mee begonnen en we gaan zien of het ook werkt zoals beschreven.

Ik heb dan weer heel andere problemen met mijn Fries maar galopperen is juist zijn allerbeste gang! Mijn instructrice zag hem onlangs voor het eerst galopperen na lange tijd blessuretijd en zij was echt onder de indruk :)