Wanneer "interessant" genoeg voor de hengstenkeuring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pittig_ding

Wanneer "interessant" genoeg voor de hengstenkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 07:52

Wanneer is het voor een hengst interessant genoeg om naar een hengstenkeuring te gaan?
Ik ben in het bezit van een 2-jarige hengst, welke op jonge leeftijd interessant was voor de hengstenhouder,maar wij besloten hebben om hem zelf te houden.

Helaas is het afspenen dusdanig spannend voor het veulen geweest, dat hij maagzweren heeft ontwikkeld en hierdoor op stal is gaan luchtzuigen.

Hij is vervolgens de opfok in gegaan en daar heeft hij niet meer luchtgezogen (anders mocht hij niet blijven). De vraag is nu dus, of hij het op stal wel weer gaat doen.....?

Ik vraag mij dus af, of hij interessant genoeg zou zijn om hem voor te brengen op de hengstenkeuring. Ik verwacht zeker geen goed gekeurde dekhengst. Maar het zou voor de moeder leuk zijn als hij ster zou worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 07:56

Bel de betreffende hengstenhouder weer op :)

Ik neem aan dat hij op de opfok ook op stal/binnen heeft gestaan, dus heb je idd kans dat hij niet meer gaat luchtzuigen. Ik denk wel dat je rekening mee dient te houden dat dit paard dus erg gevoelig is voor stress en dat je veel stress probeert te vermijden. :)

Als het puur om het ster gaan is kun je hem denk ik beter gewoon op de stamboekkeuring brengen. Dat is nl. een stuk goedkoper!

gomir

Re: Wanneer "interessant" genoeg voor de hengstenkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:07

Wat is de afstamming? En is je hengst exterieurmatig correct (vztb bij een 2-jarige) en gezond op de benen?