merrie blijft trappen, maar laat hengst wel dekken veilighei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Petpet

merrie blijft trappen, maar laat hengst wel dekken veilighei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 20:14

Hoi,
ik heb een merrie die ik niet hengstig zie. Ze blijft trappen naar de hengst. Vandaag heeft ze zich wel laten dekken, meerdere keren zelfs, maar ze blijft hem wel weg trappen, uiteindelijk als hij springt, blijft ze dan wel staan.. en laat zich dan ook wel dekken..
Maar ik vind dit onveilig voor mijn hengst... Hij vangt aardig wat klappen.
Is het nu zo dat de merrie eigenlijk niet hengstig is? of zou ze zich dan echt niet laten dekken? Of houdt ze gewoon van hard to get spelen? :p

iemand een idee? Alvast bedankt!

Edit: de hele winter hebben ze ook bij elkaar gestaan en heeft hij haar niet gedekt, als ze hem weg trapte, dan liet hij het erbij zitten. Zou ze wel hengstig zijn en dat hij dat ruikt? En daarom door haar pogingen hem weg te trappen heen, toch probeert?
Laatst bijgewerkt door Petpet op 31-03-14 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

chrisje20

Re: merrie blijft trappen, maar laat hengst wel dekken veilighei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:16

he lastig. heb wel vaker gezien dat merries heel erg veel trappen en bitchy doen. maar toch wel hengstig zijn. die worden vaak gekluisterd. heb je dat al geprobeerd?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:16

Dit lijkt mij geen goede manier om een merrie te laten dekken. Eerst laten kijken of de merrie wel goed hengstig is en er dan iemand bij halen die verstand heeft van dekkingen. Volgens mij worden bij natuurlijk dekken veel merrie's gekluisterd om beschadigen van de hengst tegen te gaan.

Petpet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 20:19

ja en omdat ik haar niet hengstig zie: ze staat niet te knipperen en ook niet te plassen (wel net na de dekking), lijkt het me met kluisteren ook lastig om te zien of ze nou hengstig is..
Ik heb mijn bericht net bijgewerkt:
Edit: de hele winter hebben ze ook bij elkaar gestaan en heeft hij haar niet gedekt, als ze hem weg trapte, dan liet hij het erbij zitten. Zou ze wel hengstig zijn en dat hij dat ruikt? En daarom door haar pogingen hem weg te trappen heen, toch probeert?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:19

Normaal gesproken als een merrie hengstig genoeg is laat ze het allemaal wel toe...
Trapt ze normaal gesproken ook zo of heeft ze helemaal geen losse achterbenen?

Is ze helemaal in orde? Vaak als merries zich moeilijk of niet laten dekken blijkt er achteraf iets aan de hand.

Lastig aangezien ze zich dus uiteindelijk wel laat dekken..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:21

Ik zou ieder geval niet gaan wachten tot ze je hengst stuk heeft getrapt. Even een dierenarts er bij en die kan zien of ze hengstig is en hoe ver.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:26

Vaak zijn dat trauma-merrie's of merrie's zonder clitoris (na operatie dus). Je hengst is meer op de hoogte van lichaamstaal en paardentaal dan de gemiddelde hengst die alleen de meisjes ziet als ze gedekt mogen worden. Hij zal dus ook wel weten of ze wel of niet dekbaar is. Vertrouw maar op hem, hij weet wel wat ie doet en hij brengt zichzelf ook niet in gevaar. Hou echter wel in de gaten dat hij zichzelf niet voorbij loopt in/tijdens frustraties, dan kan hij flink in je merrie bijten en haar zo verwonden. Kluisteren is iig normaal niet nodig en absoluut ongewenst als ze los samen lopen, dat kan fataal zijn in sommige gevallen.

Petpet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 20:50

Dank je wel voor jullie berichten!
Shamalarabs, ik denk inderdaad dat hij zelf goed weet wanneer een merrie hengstig is. Het is natuurlijk ook de natuur die beter kan vertellen wat er aan de hand is dan wij als mensen dat zien, dus hij zal wel weten waar hij mee bezig is ;)

Ssuuz92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:23

Als bij het schouwen de merrie hengstig is maar nog draait (en eventueel slaat) naar de hengst dan is er meestal nog geen rijp ei. Meestal laat de merrie hem de dag erna of daarna wel toe.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:33

Ze kan ook op merries vallen.(flauw grapje)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:45

Als je hengst door dekt en merrie dan wel blijft staan zou je zeggen dat ze goed is. Is dit altijd zo of is dit de eerste (vermoedelijke) hengstigheid dat je dekt dit jaar

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:58

Wij hadden een merrie die zich alleen liet dekken rond de eisprong, verder sloeg ze ook de hengst af. Stond dan al wel verschillende dagen hengstig, maar liet zich gewoon niet dekken. Merrie is overigens altijd direct drachtig geworden.