Hengst keuze en hoe nu verder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kwebbelengel

Hengst keuze en hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 20:17

Hoi allemaal.

Wij zijn in het bezit van Tinker merrie x appaloosha , zonder paspoort.
Nu is onze grote wens om van haar een veulen te krijgen, de merrie is 1.55 hoog nu zouden we graag of een grote Tinker hengst of een fries erop willen. De merrie is 14 jaar en heeft naar ons weten nooit een veulen gekregen!

Wie heeft hier ervaring mee, met het mixen van ras soorten, mag dit ook qua gezondheid enzz.
En wat raden jullie aan?

Alvast bedankt voor je hulp!

Groetjes

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:34

Eerst zou ik de merrie grondig laten onderzoeken of zij gezond is, en dan zeker haar baarmoeder enz.
Mocht na goed beraad met de DA de merrie gezond gevonden worden, dan kan je gaan zoeken achter een hengst.
Op zicht is de leeftijd bij een gezonde merrie geen bezwaar voor een eerste veulen.

Persoonlijk zou ik niet richting fries gaan kijken, alleen al vanwege de weke rug in combinatie met een tinker (-bloed).
Een grotere tinker hengst is misschien een betere keuze.
Welke sport richting wil je in gaan met het veulen ... dit is ook belangrijk in de keuze van de hengst.
Een andere optie is misschien een hengst van de Barok Pinto Stambo. http://www.barockpintostudbook.com/

Hebt jij een stand foto van je merrie?

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:36

Inderdaad wat hierboven is genoemd.

Mocht het wel allemaal goed zijn, misschien is Sir Ziggy Nikai een leuke keuze.
Is een grote tinker hengst.

Dees

Re: Hengst keuze en hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 10:04

Wat wil je met het veulen gaan doen?

Veel veulens uit vergelijkbare fokkersplannen eindigen op de paardenmarkt. Als verkoop ooit je mogelijke doel is, kun je vanuit dierwelzijn het plan beter laten varen...

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 10:14

Het veulen is voor eigen gebruik, recratief rijden, we wonen mooi en vrij met veel uitrij mogelijkheden.
Wij zijn allemaal lang ook onze dochter van 9 en 9 maanden worden groot. Dus een paar cm erbij zou mooi zijn.

Dan is ws dus verstandiger om er een Tinker hengst voor te gebruiken, en het is indd een super tip om haar binnenste eerst te laten na kijken.
Nu hebben wij begrepen dat de mooiste tijd voor k.i in juli is? Hoe Zien jullie dit.

Onze paardjes lopen thuis, 24 uur buiten. Met stal.

Gr.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 10:25

Heb je je hart verpand aan een tinker, dan is dat wellicht een leuke fokkeuze.
De ervaring van je merrie een veulentje laten krijgen, is absoluut een reden om het een keertje te doen. Dat wil ik zeker niemand onthouden. Aangezien hier geen sprake is van rasfokkerij, kun je het beste een hengst kiezen waar je zelf helemaal verliefd op bent. En als dat toevallig kwpn hengst Apache is, kies je gewoon die. Waarom: zolang de vader ook 4 benen, 2 oren en een staart heeft, zal er ook uit jouw merrie, ongeacht de vader, een veulen met 4 benen, 2 oren en een staartje komen. Zo heel hoogdravend hoeft fokkerij helemaal niet te zijn.
Zelfs met de meest overwogen keuze is het nog een groot raadsel hoe het veulen zal uitpakken, omdat je merrie genetisch een raadsel is. Je zult nooit weten welke genen kunnen gaan matchen, dus alle theorie die je loslaat op papierloos fokken is eigenlijk niets anders dan gezever. Kies de hengst die je zelf mooi vindt, dan wordt het veulen ook prachtig. Beauty is in the eye of the beholder!

Zelf zou ik haar niet na laten kijken, onnodig en kostprijsverhogend. Dat doet vrijwel niemand en in 90% van de gevallen komt er gewoon een gezonde dracht. Al valt een merrie drachtig krijgen nog wel eens tegen hoor, maar dan kun je altijd nog eens haar geboorte-onderdelen laten controleren.

De mooiste tijd voor ki is een halve maand na de mooiste tijd om een veulen te krijgen. Voor mij is dat de periode maart/april, ik begin met de eigen merrie dus in de tweede helft van april.

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 16:35

Dees schreef:
Heb je je hart verpand aan een tinker, dan is dat wellicht een leuke fokkeuze.
De ervaring van je merrie een veulentje laten krijgen, is absoluut een reden om het een keertje te doen. Dat wil ik zeker niemand onthouden. Aangezien hier geen sprake is van rasfokkerij, kun je het beste een hengst kiezen waar je zelf helemaal verliefd op bent. En als dat toevallig kwpn hengst Apache is, kies je gewoon die. Waarom: zolang de vader ook 4 benen, 2 oren en een staart heeft, zal er ook uit jouw merrie, ongeacht de vader, een veulen met 4 benen, 2 oren en een staartje komen. Zo heel hoogdravend hoeft fokkerij helemaal niet te zijn.
Zelfs met de meest overwogen keuze is het nog een groot raadsel hoe het veulen zal uitpakken, omdat je merrie genetisch een raadsel is. Je zult nooit weten welke genen kunnen gaan matchen, dus alle theorie die je loslaat op papierloos fokken is eigenlijk niets anders dan gezever. Kies de hengst die je zelf mooi vindt, dan wordt het veulen ook prachtig. Beauty is in the eye of the beholder!

Zelf zou ik haar niet na laten kijken, onnodig en kostprijsverhogend. Dat doet vrijwel niemand en in 90% van de gevallen komt er gewoon een gezonde dracht. Al valt een merrie drachtig krijgen nog wel eens tegen hoor, maar dan kun je altijd nog eens haar geboorte-onderdelen laten controleren.

De mooiste tijd voor ki is een halve maand na de mooiste tijd om een veulen te krijgen. Voor mij is dat de periode maart/april, ik begin met de eigen merrie dus in de tweede helft van april.

Bedankt voor je reactie, ik probeer al tijden in de gaten houden wanneer ze hengstig is, maar het is iet te zien. Soms denk je hè ze gedraagt zich wat sensibel, maar ik zie nooit dat zij echt hengstig is.
Hoe hou jij dat in de gaten??
Gr.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 20:49

Nou, dat is voor een deel natuurlijk wel je paard goed kennen. En dan de kalender erbij houden want 3 weken later zal ze opnieuw hengstig zijn. Als daar een ritme in zit, kun je rustig naar de hengstboer.

Is het minder goed zichtbaar, dan laat je de merrie scannen. Een DA kan zo eenvoudig bepalen waar de merrie in haar cyclus zit en je dan informeren over wanneer je terug moet komen voor nog een scan of anders inseminatie.

Wil je toevallig een natuurlijke dekking, dan weet de hengst wel wanneer de tijd goed is. KWPN Hengsthouders gebruiken daar ook wel eens een ponyschouwhengstje voor.

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 22:52

Begrijp ik goed dat je je merrie dmv. KI drachtig wil laten worden?
Ik kan je vertellen dat je in dat geval binnen de Tinkers/Irish Cobs weinig keuze uit hengsten zal hebben.
Er zijn maar weinig (ik kan er zo gauw geen een bedenken) die via KI aangeboden worden :)

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 10:34

Resi_lover schreef:
Begrijp ik goed dat je je merrie dmv. KI drachtig wil laten worden?
Ik kan je vertellen dat je in dat geval binnen de Tinkers/Irish Cobs weinig keuze uit hengsten zal hebben.
Er zijn maar weinig (ik kan er zo gauw geen een bedenken) die via KI aangeboden worden :)

Nee indd heb me de afgelopen dagen er enorm in verdiept, bijna alle hengsten dekken natuurlijk!
Er zijn een aantal die met ki werken maar die hengsten zijn te klein.

Ik weet niet zo goed of ik een natuurlijke dekking zo prettig vindt.
Zal voor de merrie denk ik een "leuke " ervaring zijn, echter heb ik ooit een natuurlijke dekking gezien, waarbij de hele vulva kapot ging en de merrie een enorme klap op der rug kreeg van een voor been.