Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Dees schreef:Heb je je hart verpand aan een tinker, dan is dat wellicht een leuke fokkeuze.
De ervaring van je merrie een veulentje laten krijgen, is absoluut een reden om het een keertje te doen. Dat wil ik zeker niemand onthouden. Aangezien hier geen sprake is van rasfokkerij, kun je het beste een hengst kiezen waar je zelf helemaal verliefd op bent. En als dat toevallig kwpn hengst Apache is, kies je gewoon die. Waarom: zolang de vader ook 4 benen, 2 oren en een staart heeft, zal er ook uit jouw merrie, ongeacht de vader, een veulen met 4 benen, 2 oren en een staartje komen. Zo heel hoogdravend hoeft fokkerij helemaal niet te zijn.
Zelfs met de meest overwogen keuze is het nog een groot raadsel hoe het veulen zal uitpakken, omdat je merrie genetisch een raadsel is. Je zult nooit weten welke genen kunnen gaan matchen, dus alle theorie die je loslaat op papierloos fokken is eigenlijk niets anders dan gezever. Kies de hengst die je zelf mooi vindt, dan wordt het veulen ook prachtig. Beauty is in the eye of the beholder!
Zelf zou ik haar niet na laten kijken, onnodig en kostprijsverhogend. Dat doet vrijwel niemand en in 90% van de gevallen komt er gewoon een gezonde dracht. Al valt een merrie drachtig krijgen nog wel eens tegen hoor, maar dan kun je altijd nog eens haar geboorte-onderdelen laten controleren.
De mooiste tijd voor ki is een halve maand na de mooiste tijd om een veulen te krijgen. Voor mij is dat de periode maart/april, ik begin met de eigen merrie dus in de tweede helft van april.
Resi_lover schreef:Begrijp ik goed dat je je merrie dmv. KI drachtig wil laten worden?
Ik kan je vertellen dat je in dat geval binnen de Tinkers/Irish Cobs weinig keuze uit hengsten zal hebben.
Er zijn maar weinig (ik kan er zo gauw geen een bedenken) die via KI aangeboden worden