Hengst voor Voorlopig Keur merrie V. Tango MV. Freestyle

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peet_Paneel

Hengst voor Voorlopig Keur merrie V. Tango MV. Freestyle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 19:54

Dit jaar verwachten wij het eerste veulen uit deze merrie. Zij is nu gedekt met Lord Leatherdale. Als alles goed gaat willen we haar graag deze zomer weer insemineren.

Ze is een merrie met een goede zelfhouding en veel front. Ze heeft verder correcte gangen maar de galop mag meer ruimte en balans hebben. En in alle gangen mag er meer ruimte worden getoond in de beweging. Dat beetje extra mis ik in haar.
Verder mocht ze wat meer in het rechthoekmodel staan. Een langer voorbeen hebben en ruimer bewegen.

Ik zoek een hengst die zeker een stokmaat van minimaal 1.70m heeft en veel lossigheid toont door het lichaam.
De hengst moet een fijn karakter hebben en over veel werkwilligheid beschikken. Mijn merrie is nogal terughoudend in spannende situaties en wordt daarbij gespannen. Daarom vind ik een hengst met een cool karakter en altijd een go bij haar passen. Daarbij moet de hengst een goede bovenlijn hebben en een lang voorbeen met ruime bewegingen en een goede galop.

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/192463

detailkenmerken exterieur:
romp: model 104
Hoofd-hals verbinding 102
Halslengte 103
Halsrichting 92
Halsbespiering 105
Hoogte schoft 97
Schouderligging 98
Verloop rug 104
Verloop lendenen 100
Kruisligging 100
Kruislengte 99
Stand voorbeen 101
Stand achterbeen 106
Kootstand 103
Hoefvorm 103
Verzenen 99
Kwaliteit beenwerk 103
Omvang beenwerk 94

Stap: ruimte 106
Stap: correctheid 101
Draf: ruimte 97
Draf: souplesse 96
Draf: kracht 93
Draf: balans 91
Galop: ruimte 104
Galop: afdruk 102
Galop: balans 100

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AVKGJ4DX.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto650-I38DERWP.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-TWU8AZGF.jpg

Zelf heb ik alweer heel wat wensen bekeken. Mij spreken de volgende hengsten me in ieder geval aan:

1. Bon Bravour (- puntje is het meer vierkantmodel)
2. Rubin Cortes (weet iemand of hij meer in het rechthoeksmodel staat?)
3. Sandreo (dacht ik aan maar heeft als nadeel dat hij de galop niet verbeteren zal)

Kunnen jullie mij adviseren?

simpie94

Re: Hengst voor Voorlopig Keur merrie V. Tango MV. Freestyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:09

Ik volg!
Zelf heb ik namelijk ook een Tango merrie met ongeveer dezelfde verbeterpunten die jij noemt.
Mijn oog was gevallen op Furst Romancier.
Wat ik op filmpjes gezien heb lijkt het karakter top en zijn galop erg sterk en netjes gedragen op het achterbeen. De enige 'maar' die ik erbij had was zijn zelfhouding aan de hand, maar jij geeft aan dat de merrie dat zelf genoeg heeft. Bij zijn nakomelingen valt het rechthoeksmodel wel op. (uitzonderingen daar gelaten)

Ik ben niet genoeg thuis in de hengsten en hun nakomelingen om je verder te kunnen adviseren op jouw eerder genoemde suggesties.
Succes met de beslissing!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:06

Rubin Cortes! die staat heel goed in het rechthoek model en heeft 3 hele goede gangen!

Van BB heb ik al enkele hele aansprekende nakomelingen gezien maar ik weet nog niet wat hij precies doorfokt.

Sandreo geeft een wat neerwaartse romprichting en dat heeft jouw merrie ook zo te zien. Wel vererft hij souplesse en goede karakters door. Maar je merrie moet wel echt een hele krachtige motor hebben want kracht brengt hij niet mee.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 13:46

Simpie94@: Dankjewel voor je reactie. Furst Romancier is inderdaad een top hengst. Nakomelingen van hem hebben een super karakter zoals ik ze gezien heb. Wel mochten ze wat meer power hebben onder het zadel. Dit mis ik ook bij mijn merrie dus daar twijfel ik dan snel aan of dit wel een goeie match zal zijn. Ik weet natuurlijk niet hoe alle andere nakomelingen van hem zijn en dit is echter maar een eerste indruk die ik daarbij gehad heb. Verder hoor ik ook wel dat Furst Romanciers zo nu en dan wel eens een OCD'tje hebben..

Elisa2@: Dankjewel. Ik heb uit het topic van vorig jaar jouw advies bewaard; Rubin Cortes. Vandaar dat ik hem nu noem in mijn lijstje. Fijn te horen dat hij goed in het rechthoek model staat. Vererft hij wel een lang voorbeen?
Sandreo, daar heb je ook helemaal gelijk in en die valt daarom nu ook definitief af..

Misschien zijn er anderen die wel al meer weten wat Bon Bravour meegeeft aan zijn nakomelingen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:38

Als er eentje het weet dan is het Lilliputter wel.. {de fokker} dus mischien kun je die eens een pbtje wagen?

Ow vandaar haha, ja Rubin Cortes vererft een lang voorbeen.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 18:59

Elisa2 schreef:
Als er eentje het weet dan is het Lilliputter wel.. {de fokker} dus mischien kun je die eens een pbtje wagen?

Ow vandaar haha, ja Rubin Cortes vererft een lang voorbeen.

Grappig Elisa, ik had dezelfde gedachte en heb vanmiddag dus inderdaad een pb'tje naar haar gestuurd! :)

4ever2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 19:36

Ik heb twee Sandreo merries thuis staan, en deze merries zijn beide zeeeeer werkwillig. Heel cool in de kop, maar toch niet saai of geen inzet tonen.
Verder zijn ze ook ruim in de beweging.

edit: ik zag dat je hem al van je lijstje had geschrapt :')

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 23:51

4ever2day schreef:
Ik heb twee Sandreo merries thuis staan, en deze merries zijn beide zeeeeer werkwillig. Heel cool in de kop, maar toch niet saai of geen inzet tonen.
Verder zijn ze ook ruim in de beweging.

edit: ik zag dat je hem al van je lijstje had geschrapt :')

Toch fijn dat je je reactie geeft hoor! Bedankt. Hoe zijn ze in beweging? Ben dan toch nog wel nieuwsgierig altijd!

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 21:23

Niemand meer?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:48

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn "Sandreo" ook echt een super de super karakter heeft...en 3 goede gangen met veel souplesse.
Met de juiste merrie kun je er wel een goed paard mee fokken. Maar de merrie moet dus wel echt een goede motor hebben zelf en veel kracht in de beweging.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 14:04

Bon Bravour kunnen we helaas niet meer gebruiken.. Dus ik ben weer opnieuw opzoek naar een andere hengst..

Iemand nog nieuwe ingevingen?