Shetlanders met getrokken manen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melanie3230

Shetlanders met getrokken manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 21:10

Oke, dit is waarschijnlijk als vloeken in de kerk, maar toch :o

Ik ben al een tijdje in het bezit van een vierspan pony's, 2 shetten en 2 minipaardjes.
Met deze pony's rijdt ik samengestelde wedstrijden waarbij er dus ook een dressuurproef gereden wordt.
Nu heb ik laatst het voer van mijn pony's noodgedwongen moeten veranderen (leverancier had leveringsproblemen) en dat ging helaas niet helemaal goed..
Mijn twee shetlanders die al wat gevoelig zijn voor exceem (maar daar met hun oude voer totaal geen last van hadden) kregen verschrikkelijke jeuk.
Uiteraard gelijk gestopt met dat voer, maar het kwaad was al geschied, allebei een dikke pluk haar uit hun mooie lange manenbos |(
Nu vind ik het echt een verschrikkelijk lelijk gezicht, het is net of ratten de manen aangevreten hebben.
Ik heb het nu bij laten groeien, maar het wordt er alleen lelijker op..

Nu speelde het idee door mijn hoofd om de manen dan te trekken. De sokken, 3e oor en baard wordt sowieso al bijgeschoren. Ze worden niet gebruikt voor keuringen, het zijn puur sportpony's.
Het probleem is alleen dat de twee minipaardjes ook kort moeten dan, een vierspan met twee geknotte en twee pony's met lange manen is geen gezicht.
Mijn hengstje heeft een verschrikkelijke mooie bos manen, wat mij echt aan het twijfelen brengt, het gaat sowieso pijn doen om dat eraf te halen haha.

Maar na dit hele verhaal is eigenlijk mijn vraag.. Zijn er mensen die dit eerder gedaan hebben? En is dit ook een optie met enorm dikke manen? Krijg je dit mooi geknot?
En degene die dit al eens gedaan hebben: hebben jullie misschien een foto voor mij? :o

In ieder geval super bedankt!

Mona14

Re: Shetlanders met getrokken manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:53

Heb je een foto van de vier?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 07:33

ik heb ze bij mijn merrie ooit getrokken maar omdat het zo'n bos was was dat echt geen gezicht. Zij is wel naar de keuring geweest en heeft ze dus lang maar mijn ruin heeft korte opstaande manen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 07:39

Fjordjes!
Ik heb het zelf nooit gedaan, maar ik denk dat als je de manen kortwiekt ze rechtop gaan staan.. Heeft een pony op de manege met exzeem ook..(en die heeft ook een bos manen.. Althans, had :') ) Dan kun je er nog wel knotjes in doen, maar bij een vierspan is het wel balen..

Ik heb geen idee wat ik in jou geval zou doen..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 07:53

Lang laten en een hengsten vlecht??

melanie3230

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 08:48

aerdenhout1 schreef:
Lang laten en een hengsten vlecht??

Hengstenvlecht is na 10 minuten al uitgezakt helaas, daar zijn de manen te dik en te zwaar voor..
In ieder geval bedankt voor de antwoorden tot nu toe! Ik ben inderdaad bang dat het alle kanten op springt en ik het nooit mooi geknot krijg.
Aan de andere kant scheelt het wel weer veel warmte in de marathon.
Ik zit nu op mijn telefoon dus ik kan geen foto's plaatsen, zal ik straks even doen ;)

Mona14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:01

Hengsten vlecht moet je ook vast zetten met draad! Er is ergens op you tube te vinden hoe dat moet. Ik zou gewoon lang houden. Suc6!

Mona14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:24

Hoi hoi!

Ik heb het filmpje voor je gevonden. Het is wel in het Engels. Maar het blijft echt zo goed zitten. Zo doe ik het sinds ik toen het filmpje gevonden had ook. Suc6!

http://youtu.be/7Bfurj3BbPs

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:30

He bah, dat is balen! De manen van mijn Shetten zijn ook heilig, maar soms is het niet anders.. Ik zou inderdaad eerst een paar vlecht methodes proberen voor de manen er echt definitief af te halen. Voor de Shetten met de jeuk tot daar aan toe maar je hebt het nog over een mini hengst met hele lange manen waar het dan ook af moet en vlgs mij is dat je grootste struikelblok? Ben je handig met vlechten? Ik woon in de buurt, als je wil dat ik je een keer help, gooi dr maar een pb tegenaan!

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:44

Ik had altijd korte sport coupe bij mijn Shetlander. Ze voelde zich er duidelijk beter bij.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:18

Mijn shet heeft sinds kort ook een sportcoupe! Ben zo blij dat ik het gedaan heb!

Voor:
Afbeelding

En na :D,
Afbeelding

bjarnoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:53

het staat wel schattig.
maar vind ze met zon vollen bos toch mooier