Fokkerij en sport combineren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caroline29
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-09-16

Fokkerij en sport combineren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 16:08

Het lijkt mij ontzettend leuk om een keer een veulen bij mijn merrie te fokken. Deze wil ik dan ook zeker voor mijzelf houden. Nu rijd ik ook op mijn merrie en vraag ik mij af in hoeverre het rijden en het fokken makkelijk met elkaar te combineren is? Hoe lang kun je niet rijden? Heeft het ook fysieke gevolgen voor mijn merrie? Ik heb mijn paard voor het rijden, dus bij enige twijfel ga ik het niet doen, ondanks mijn merrie nog jong en gezond is. Wat zijn jullie ervaringen? Vonden jullie het goed te combineren? Zouden jullie het zo weer doen?

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Fokkerij en sport combineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:14

Mijn merrie heeft in maart 2020 een veulen gehad en liep voordat ze drachtig werd Z1 dressuur, Z springen en L eventing. Dressuur heb ik vrij lang door kunnen rijden, maar springen wilde ze gelijk al niet meer op dat niveau. Eventing heb ik ook nog wel een paar van kunnen rijden tot 5 maanden drachtig.

Ik vond het goed te combineren maar moest alleen het hogere springwerk laten. Ik heb tot december 2019 nog fanatiek gereden en eind januari wilde ze niet meer. Veulen is 17 maart geboren.

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:57

Beetje een late reactie, maar dat ligt er denk ik aan wat je doet met je merrie. Rij je recreatief, rij je wedstrijden, dressuur, springen of heel wat anders.. Heeft allemaal invloed op de keuze die je wilt maken.

Wij hebben bv een merrie die van zichzelf best gestresst is als ze op wedstrijd gaat. Wij gaan haar dan tijdens de dracht niet extra belasten met het meenemen naar concoursen.

Daarnaast is het ook afhankelijk van de merrie, net als bij mensen, hoe dik de buik gaat worden..
Wij hebben nog een merrie die over een halve week uitgerekend is, maar als je zou zeggen dat ze wat veel voer had gehad in de winter zou je het ook geloven. Gelukkig zie ik het veulen soms bewegen anders zou ik denken dat ze niet drachtig is.

Wij hebben tot twee weken voor de datum wel eens een merrie doorgereden. Natuurlijk geen hoog springwerk meer de laatste tijd, maar een beetje dressuur om op conditie te houden. Twee weken na de geboorte hebben we de merrie weer op gepakt met wat longeren zodat we wat conditie kreeg en zij en het veulen meteen leerde om soms even gescheiden te zijn. Na een maand reden we de merrie weer en stond het veulen braaf te wachten in de stal. Ze ging later zelfs weer mee op concours en het veulen bleef thuis. We gingen dan alleen even om te rijden en direct weer naar huis.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57943
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Fokkerij en sport combineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:11

Het hangt ook van merrie tot merrie af. Mijn jonge merrie gaf al na een 5tal maanden aan dat ze het niet meer zo leuk vond terwijl die eigenlijk alleen nog aan het doorrijden was. :) Maar ze vond al heel snel het zadel niet meer aangenaam. Dit terwijl deze merrie helemaal niet zo dik is. (een maand geleden laten opvoelen of ze wel drachtig was.) maar kennelijk ergert ze zich toch aan het zadel. Dan houdt het op. :+ Het werd toen ook slechter weer dus heb ik haar toen stil gezet. :) Er zijn ook merrie's die tot een paar maar maanden voor het werpen blijven door lopen.
Hoe het te combineren is hangt dus geheel van jouw merrie af. :)