Wanneer uitgerekend denken jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tann92

Wanneer uitgerekend denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 10:43

Hoi allemaal,

Mijn shetje Lizzy is vorig jaar gedekt door hengstje Lorenzo.
Ze is 5 mei, 23 mei en 12 juli gedekt, ze heeft altijd bij hem gelopen (nog steeds trouwens)

(die van 5 mei en 12 juli heb ik overigens niet zelf gezien, was op vakantie maar mijn moeder zei dat ze toen duidelijk wel gedekt werd)

Nu ging ik er vanuit dat de laatste dekking, rond 12 juli, dus waarschijnlijk pas gelukt is, maar nu las is dat er dus ook merries zijn die terwijl ze drachtig zijn zich nog laten dekken.

Ze zou dus begin/half juni uitgerekend zijn, maar ik vind haar nu al zo dik. (vorige 2 veulens kwamen keurig op tijd)

Wat denken jullie, wordt het april of juni?

Dit wordt haar 4e veulen, haar veulen van vorig jaar maart loopt nu nog bij haar (maar ik geloof niet dat ze hem nog laat drinken). Dit veulen komt wel te koop over een tijdje, maar het is eerst de bedoeling is dat hij samen met mijn hengst (beste maatjes) samen op een wei gaan zodat merrie straks alle tijd voor zichzelf en haar nieuwe veulen heeft. (hengst wordt dit jaar nog gecastreerd)

Mocht ze dus april al uitergekend zijn dan is het natuurlijk veel sneller nodig dat ik ervoor zorg dat hengst en veulen er niet meer bij staan buiten en in de stal.

De vorige 2 veulens bij mij waren een "complete verrassing", vrijwel geen voortekenen maar beide keren stond het veulen er gezond en wel naast toen ik kwam kijken.

Haar uier is niet gevuld naar mijn idee, dus ik denk ook niet dat het veulen van vorig jaar nog drinkt.

Dus de vraag, wanneer denken jullie dat ze uitgerekend is? :)

(oja, papa op foto 1 op de achtergrond!)

Groetjes

http://www.mijnalbum.nl/Album=KKGW8MOI#IOTDWTEP
http://www.mijnalbum.nl/Album=KKGW8MOI#WOIENA88
http://www.mijnalbum.nl/Album=KKGW8MOI#L7MZFAAZ

friesiszwart

Re: Wanneer uitgerekend denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:47

Wil je hier enige duidelijkheid over kunnen hebben moet je dit toch laten controleren door een DA.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:52

Wat een dikkertje.
Ik denk april, als het zo niet is dan weet je de volgende datums.
Ik heb een drachtig shetje gekocht, voor mij is het ook afwachten.

Tann92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 13:51

Wat zal de dierenarts dan gaan doen? Opvoelen of enkel van buiten kijken?

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:56

Nou aan die buik te zien lijkt het mij eerder april eerlijk gezegt, maar je weet het nooit zeker natuurlijk.

GallopGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:58

Uitgerekend rond de 6 april en 14 mei. Maar als ik de foto's zie denk ik zeker dat het begin volgende maand wel zover kan zijn. Maar ja, je weet het nooit zeker... :o

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:01

Ik denk dat dit veulentje eerder komt als verwacht, eind april begin mei gok ik

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:03

Ze heeft nog geen uier dus ik denk dat het toch eerder op de laatste datum zal komen.
Je moet rekenen dat het dan makkelijk begin juni al kan komen en dat is ook maar 2 maandjes meer uiteindelijk.

Tann92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 14:27

Vorig jaar kreeg ze ook 1 a 2 weken van te voren een uier, hars of kegelen heb ik overigens nooit gezien bij haar. Als ze eind april zou komen, dan zou het uier dus over een paar weekjes wel gaan komen.

Ik ga ik ieder geval zorgen dat ze vanaf vandaag de stal voor zichzelf heft en op de wei ook naast de hengst en veulen komt te staan, niet meer erbij.

Tann92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 20:19

Hallo allemaal,

Het is alweer even geleden maar ik denk toch dat ze rond 23 april uitgerekend is/was. Ze heeft sinds 1,5 week een klein uiertje en haar banden zijn ook slapper, ik hoop dus dat het snel gebeurd :)

Nu had ik even twee vraagjes, aangezien het veulen dus eigenlijk onverwachts eerder komt dan gedacht.

Ze is vorige week geënt, is het veulen nu wel voldoende beschermd of wanneer moet ik hem/haar enten na geboorte?

Normaal is het 6 a 8 weken van te voren ontwormen dacht ik, maar dat gaat dus niet meer lukken, is het verstandig om dit nu nog wel te doen, of beter wachten tot het veulen geboren is?

Groetjes!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:07

Mijn merrie is ook in juni uitgerekend en ik krijgt ook wel al een klein beetje uier en slappere banden,dus ik zou er niet vanuit gaan dat het in april nog gebeurd.
En ik zou ze rustig nog ontwormen (wel even kijken met welk middel)
Ik heb die van mij vorige week nog ontwormd met de rest. Als het echt nabij is,wacht ik af en ontworm ze dan na 10 dagen toch met het veulen mee. :)

Tann92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 15:47

Dankje, ik kan alleen haast niet geloven dat ze nog tot +- 12 juni zal wachten.. dan zou ze 8 weken van te voren al een uier krijgen, is bij de vorige 2 veulens ook niet gebeurd en hij wordt iedere dag toch ietsje groter! Maar we wachten rustig af, meer kan ik niet doen :)

Tann92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 14:27

Even een updateje, nog steeds geen veulen, dat wordt dus wel 12 juni.. wachten duurt lang! :o

Vraagje, waar zitten nu precies de banden van de merrie, zie wel plaatjes voorbij komen, en ik denk dat ik ook de goede plek wel heb, maar heeft iemand een duidelijke foto waarbij de hand op de goede plek ligt ofzo? :P

Tann92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 09:46

Grote verrassing toen ik vanmorgen in de stal kwam, er stond een veulentje naast! :) <3

Het is een bruin hengstje(helaas, al de 4e op rij voor haar)

Ik begrijp er alleen weinig van, is hij te laat (23 april) of te vroeg (12 juni)?:?

In ieder geval erg blij dat alles goed is gegaan, gisteravond nog wezen kijken en niets te zien, ook nog niet verwacht dus was vannacht niet extra gaan kijken.

Zijn vader is appaloosa, maar ik denk niet dat hij dit geerft heeft, of zou het nog kunnen doorkleuren?

Zie hier een foto van de kleine man!
http://www.mijnalbum.nl/Album=KKGW8MOI#8YVZATFP

:) :) :)

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:23

Wat een leukerd! Gefeliciteerd :)