Welke kleur komt uit een cremello x schimmel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

danique998

Welke kleur komt uit een cremello x schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 21:49

Hallo,

Ik zit nu al een paar weken te denken over de kleur die dan zo'n veulen zal krijgen.
Het is niet dat ik een veulen wil fokken ofzo, maar het kwam op in mijn hoofd.
Ik zat zo te denken:
Door cremello komt er een verdunningskleur, maar schimmel is (dacht ik) een dominante kleur.
Maar welke kleur zou een veulen dan krijgen?

Alvast bedankt!

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:55

Het hangt er ten eerste van af of de schimmel homozygoot is voor schimmel. Zo ja, dan wordt het veulen altijd schimmel.
Zo nee dan heb je nog andere mogelijkheden. Deze hangen alsnog af van de schimmel. Maar dan de basiskleur. De kleur onder het wit zeg maar. Er van uit gaand dat dit gewoon zwart, vos of bruin was krijgt het veulen een van deze kleuren met verdunning. Dus smokey black, palomino of valk. Als de schimmel zelf ook een verdunning draagt kan het veulen ook nog een dubbele verdunning krijgen. Echter is er doordat het gen voor schimmel wel aanwezig is altijd nog 50% kans dat de nakoming ook verschimmelt.

danique998

Re: Welke kleur komt uit een cremello x schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 14:56

En die dubbele verdunning is dan cremello?

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:57

Klopt.
De dubbele verdunning is dan cremello.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:03

Ik heb hem even in de kleurgenerator uitgerekend.
Er vanuit gaande dat één van de paarden cremello is en heterozygoot is voor agouti en het andere paard bruin is waarbij hij een drager voor het vosgen is en heterozygoot voor zwart is, dit is degene die de schimmel is. Hiervoor is dit paard ook heterozygoot.

25.00% -
Palomino
25.00% -
Gray (Palomino)
18.75% -
Gray (Buckskin)
18.75% -
Buckskin = Valk
6.25% -
Smoky Black
6.25% -
Gray (Smoky Black)

Is de grijze een valk schimmel (heterozygoot zwart, heterozygoot agouti, heterozygoot creme, heterozygoot grijs). Dan zien de kansen er zo uit.

12.50% -
Palomino
12.50% -
Gray (Palomino)
12.50% -
Gray (Cremello)
12.50% -
Cremello
9.38% -
Perlino
9.38% -
Gray (Perlino)
9.38% -
Gray (Buckskin)
9.38% -
Buckskin
3.13% -
Smoky Cream
3.13% -
Smoky Black
3.13% -
Gray (Smoky Cream)
3.13% -
Gray (Smoky Black)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 17:44

Dus je wilt een cremello, waarvan je aangeeft heterozygoot agouti = ee Aa gg met een bruin-geboren schimmel kruizen, waarbij de schimmel heterozygoot is voor schimmel en zwart/vos?

cremello = ee Aa gg x bruin-schimmel = Ee Aa Gg

Met een cremello krijgt je altijd 100% een enkel-verdunning gekleurde veulen, zij het palomino, valk of smokey black. De zwart-basis kleuren, valk en smokey-black zijn afhankelijk van de merrie.
Met een schimmel, heterozygoot in dit geval, krijgt je altijd 50% kans op een schimmel veulen.

lolkop1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:11

ik leer van deze topic nog meer dan op school van bio echt interesant dit,
ik volg ff voor als er meer bij komt

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:07

Haha Martijn xD
Genetica bij paarden is wel wat anders hoor.
Je hebt heel veel verschillende 'codes'.

Zo staat de A voor zwart, a voor vos.
E geeft pigment aan de haren van een vos. e toont niet op een vos.

Als je een paard hebt met AAee, dan krijg je een vos. aaee geeft vos en Aaee geeft vos.
aaEE geeft dan weer zwart, evenals aaEe.
AAEe, AaEe, AAEE geeft bruin.

Bij een palomino, valk of smokey black is er een cream gen aanwezig. Die zorgt ervoor dat de kleur een tint lichter wordt. Palomino is de verdunning van vos, valk van bruin, smokey black van zwart.

De dubbele verdunningen zijn cremello (vos), perlino (bruin), smokey cream (zwart), zijn weer een verdunning op de eerste verdunning.

Enkele verdunning geeft 'code':
Palomino - AAeeCcr, AaeeCcr, aaeeCcr
Valk - AAEECcr, AAEeCcr, AaEeCcr
Smokey black - aaEECcr, aaEeCcr

Bij een dubbele verdunning:
Cremello - AaeeCC, AaeeCC, aaeeCC
Valk - AAEECC, AAEeCC, AaEeCC
Smokey cream - aaEECC, aaEeCC

Hier in het topic wordt ook een schimmel genoemd. Dit is het G(grey)-gen. Deze zorgt ervoor dat een paard een veranderlijke schimmel wordt, deze worden donker geboren en worden wit met de tijd. Dit gen is dominant over welke vachtkleur dan ook. Alleen door een test (of afleiden uit de stamboom als dat kan), kan je erachter komen wat de basiskleur van zo'n paard is.

Dan laat ik de rest van de genen voor het gemak maar even weg :P

lolkop1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:25

voor het genak even weg ik volg alles nog dus is niet ingewikkeld. weet je meer van bio af. kan je mijn docent vervangen :-P
erg leuk dit

lolkop1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:29

nu heb ik ook pas door dat ik je ken.

dankje voor info iris

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:41

Haha Kleurgenetica weet ik genoeg van af ja Martijn. Heb ik me in verdiept. Heb van de week mijn lerares zitten verbeteren

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:00

Misschien toch een idee om een meer up-to-date referentie te nemen want uit de uitleg kan ik vernemen dat je bron wat jaarjtes achterhaald is.

Het E komt van het Extension gen ... deze gen is verantwoordelijk voor het 'kleur' van de haren, waarbij in dominante vorm 'E' het zwart gekleurde haren geeft, en in recessieve vorm 'e' de afwezigheid van kleur geeft.

Het A komt van het Agouti gen ... deze gen is verantwoordelijk voor het 'verspreiden' van het kleur van de haren, waarbij het de kleur verjaagt naar de uiteinden van het lichaam, mn manen, staart, benen. Het toont alleen op zwart-gekleurde haren, E, en toont niet op niet-zwart-gekleurde haren, e. I.a.w. Agouti toont alleen op zwart-basis gekleurde paarden, en toont niet op vos-basis gekleurde paarden.

Het correct genetisch beschrijving van een paard begint met het basis kleur, gevolgd door de hoofd Veranderaar, gevolgd door de 'minder' veranderaars waarbij kleur veranderaars eerst worden vermeld.
Dus ... nooit AAee maar ... ee AA of ee Aa of EE AA of EE aa, gevolgd door al de rest indien aanwezig:
ee AA CCr Dd Zz Prlprl Rnrn Gg TOto .... een palomino, homozygoot agouti, met dun, silver, pearl, roan, schimmel en tobiano. :D