[KG] Welke kleur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammert

[KG] Welke kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 15:05

Hallo ,

Ik wil in de toekomst een veulen uit mijn merrie fokken. Nu ben ik eigenlijk benieuwd welke kleuren ik kan verwachten uit mijn wild valk merrie. Heeft iemand daar verstand van?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 21-03-14 02:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

KingYasFenn

Re: Welke kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:09

Uit een wild valk merrie kan vanalles komen.
Heb je de genenpoel van de ouders + grootouders? want hoe je op een wildvalk uitkomt kan nogal wisselt zijn.

Dus wat voor veulen eruit komt kan enorm verschillen met de ouders van je merrie + nog eens met welke combi je dan maakt qua hengst.

Het kan namelijk zo maar eens zijn dat erg toch ergens rood of iets dergelijks in de (groot)ouders zit en dat een hengst met rood er opeens een rood veulen van maakt... terwijl als alleen de hengst rood heeft en niks in de genen van je merrie, kan dat weer helemaal niet.... en ga zo maar door :P)

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 15:11

KingYasFenn schreef:
Uit een wild valk merrie kan vanalles komen.
Heb je de genenpoel van de ouders + grootouders? want hoe je op een wildvalk uitkomt kan nogal wisselt zijn.

Dus wat voor veulen eruit komt kan enorm verschillen met de ouders van je merrie + nog eens met welke combi je dan maakt qua hengst.

Het kan namelijk zo maar eens zijn dat erg toch ergens rood of iets dergelijks in de (groot)ouders zit en dat een hengst met rood er opeens een rood veulen van maakt... terwijl als alleen de hengst rood heeft en niks in de genen van je merrie, kan dat weer helemaal niet.... en ga zo maar door :P)

de ouders van mijn merrie zijn onbekend. Ik zou er het liefst weer een apart kleurtje uit halen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 19:07

Hebt jij een foto van je merrie?
Heeft zijn 'wildkleur' (cq Dun) aftekeningen zoals aalstreep, zebra strepen op benen, enz enz?

'wild valk' bestaat niet wat beschrijving betreft. Het is wildkleur-valk = dun + valk = dunskin. Dit zou betekenen dat je merrie EN creme EN dun genen bezit.

Phen

Re: [KG] Welke kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:14

Als het gaat om de merrie van je profiel zie ik dat gaat om een valk sooty merrie.
Het ligt er natuurlijk aan welke hengst je wil gebruiken en wat de genen zijn van je eigen merrie, om te bepalen wat voor kleur veulen je wil fokken. Maar het meeste garantie geeft een hengst met ook een apart kleurtje.

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 11:21

Het gaat inderdaad om de merrie uit mijn profiel. Ze heeft een aalstreep . Dus als ik er een hengst op zou zetten met een aparte kleur crèmelo palom in valk ect heb ik de meeste kans op een apart kleurtje?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:12

Van de foto's te zien in je portfolio is je merrie een valk en niet wildkleur (geen zwarte aalstreep, geen zebra strepen op benen, enz). De aalstreep die ze heeft is gewoon countershading en bijna iedere paard heeft dat.

Valk x cremello = valk, palo, smokeyblack, cremello, perlino, smokey cream
valk x palo = valk, palo, smokeyblack, cremello, perlino, smokey cream, vos, bruin, zwart

Via de colour calculator kan je de percentages verkrijgen (valk = buckskin): http://www.horsetesting.com/CCalculator1.asp?Error=1

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 08:25

Peterina schreef:
Van de foto's te zien in je portfolio is je merrie een valk en niet wildkleur (geen zwarte aalstreep, geen zebra strepen op benen, enz). De aalstreep die ze heeft is gewoon countershading en bijna iedere paard heeft dat.

Valk x cremello = valk, palo, smokeyblack, cremello, perlino, smokey cream
valk x palo = valk, palo, smokeyblack, cremello, perlino, smokey cream, vos, bruin, zwart

Via de colour calculator kan je de percentages verkrijgen (valk = buckskin): http://www.horsetesting.com/CCalculator1.asp?Error=1

dankjewel. Apart in haar paspoort staat wildvalk.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:51

Erin gezet door iemand die blijkbaar niets van kleuren afweet. :(:)
Is niet de eerste keer, en zal zeker niet de laatste keer zijn, dat een schetser 'zomaar' een nieuwe kleur beschrijving verzint!

troi

Re: [KG] Welke kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:57

Als je creme en dun (=wildkleur) graag wil, dan zoeken naar een hengst die dit gegarandeerd geeft, dus homozygoot drager van creme (= perlino of cremmelo) en homozygoot drager van dun. Dit laatste kun je (volgens mij) niet zien en zal je moeten navragen. Bij een heterozygote hengst heb je maar 50% kans op doorgeven.

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 15:07

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:46

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 14:02

Ik wil sowieso dat het veulen groter word dan mijn merrie die is 1.44. Ruimere gangen zijn ook welkom