[TI] Mok in kootholte

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nonnie89

Mok in kootholte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 18:06

Hallo allemaal,

Mijn tinker heeft meestal in de winter last van mok in de kootholte. Vooral bij zijn achterbenen. Ik scheer de kootholte dan altijd kaal en dan behandel ik het. Maar vandaag zag ik dat hij het ook bij zijn voorbenen heeft. Nu heb ik het ook daar in de kootholte kaal geknipt.
Maar nu mijn vraag?? Hoe doen jullie dat? Ik vind het zo zonde van zijn sokken...

Equisync

Re: Mok in kootholte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 18:09

Vaak heeft het knippen van de sokken weinig nut, maakt de jeuk zelfs nog erger(is het droge of natte mok?) in de meeste gevallen.
Toen mijn Haflinger natte mok had breidde zich dat razendsnel uit, waren echt enorme open wonden op 3 dagen tijd..
Ik heb hem zo veel mogelijk uit de natte modder en zand gehouden(voornamelijk asfalt gereden die tijd), goed behandeld etc.
Nu voorkom ik het(poging tot dan) door zijn benen goed schoon te maken als hij van het land komt en dan de sokken en koten heel goed drogen met een handdoek.

BenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 01:01

Ik heb er blauwspray opgespoten 3 dagen 1 X per dag toen zag ik al verandering en daarna 1 X per week voor een maand werkt super en zonder sokken knippen

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:48

De meningen zijn best wel verdeeld over wel of niet knippen/scheren.
Heb je enig idee waardoor de mok ontstaan is? Kan het een mijtbesmetting zijn?

Als ik behandel tegen mijt, dan laat ik de sokken eraan. De benen moeten dan kletsnat gemaakt worden met antimijt, dus gaan de benen een voor een weken in een emmer.
Als ik mok wil behandelen met zalf, dan knip ik wel de haren af op de plek van de mok.
Nadeel van niet knippen vind ik dat de huid niet mooi droog wordt. Het is vaak toch wat warmer/broeierig onder de sokken. Ik knip niet te kort, er blijft ongeveer een halve cm haar op staan. Dus niet helemaal kaal.

npdgm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:52

met tandpasta insmeren helpt altijd goed bij een fries die ik ken, maar dan moet je wel even nakijken of het natte of droge mok is.

Nonnie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 20:58

Bedankt allemaal!!!

Vorige week heb ik bij zijn achterbenen met betadine shampoo gewassen, goed afdrogen en dan acederm erop. Het is nu zo goed als over, blijf het wel controleren.
Ik hoop dat het ook zo snel werkt bij zijn voorbenen. En dan ook maar goed in de gaten houden.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:23

Ik had deze winter voor het eerst ook last van mok. Weliswaar 1 been, maar die had flinke kloven in het de kootholte. Ik heb toen bij alles in de kootholte kaal geknipt, maar de sok er overheen laten hangen.

Dan is het luchtig maar kan er toch geen water (regen) in komen. Na een dierenarts bezoekje en antibiotica kuurtje was het zo weg en nu kan ik weer rijden als een tierelier :)

superpeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:52

Ik knip de sok kort in de holte waar de mok zit, en dan heb ik een superzalfje v mn dierenarts wat goed werkt

jilleke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:58

Die van mij ook heeft ook vooral in de winter last van Mok, maar ook als het vochtig weer is. Eerst had ik ook van die middeltjes, maar bleef bij mij terug komen.. Nu gebruik ik mokkruiden Chevadonyll van animo ruitersport.. Het zal denk ik niet bij ieder paard werken, maar bij die van mij werkt het super!! Ik hoef hem alleen in die periodes die kruiden ( thee) te geven en hij krijgt geen mok. Maar als ik die periode wel eens vergeet, krijgt hij wel weer mok, maar als ik die thee dan alsnog geef dan gaan de mok en de wondjes vanzelf weg..Ik hoef niet meer te scheren, te wassen, in te smeren etc...Echt zo fijn!!:D..

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:09

Weet je zeker dat de mok niet vanwege mijt is?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:09

jilleke2 schreef:
Die van mij ook heeft ook vooral in de winter last van Mok, maar ook als het vochtig weer is. Eerst had ik ook van die middeltjes, maar bleef bij mij terug komen.. Nu gebruik ik mokkruiden Chevadonyll van animo ruitersport.. Het zal denk ik niet bij ieder paard werken, maar bij die van mij werkt het super!! Ik hoef hem alleen in die periodes die kruiden ( thee) te geven en hij krijgt geen mok. Maar als ik die periode wel eens vergeet, krijgt hij wel weer mok, maar als ik die thee dan alsnog geef dan gaan de mok en de wondjes vanzelf weg..Ik hoef niet meer te scheren, te wassen, in te smeren etc...Echt zo fijn!!:D..

Wat bij mij ook hielp is zwavelbloem mengen met zonnebloem olie tot een papje en dat erop smeren. Werkte veeeel beter dan allerlei andere mokzalfjes en sudocréme. Je kan het verkrijgen bij bepaalde drogisten en moet je naar vragen aan de kassa. Pasop dat je alleen de poeder niet inademd en goed je handen wassen erna :)

noellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:56

Mijn verzorgpaardje heeft het ook heel erg. Ik moet de kootholtes knippen en dan groene leem erop smeren.

tinkerkyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:24

Ik ben fan van neemolie! Binnen een paar dagen korstjes weg en huidje mooi roze. Doe ik zonder sokken te knippen.