Hengst voor lichte tour merrie Balzflug x Pele xx

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veronella

Hengst voor lichte tour merrie Balzflug x Pele xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 16:24

Ik ben op zoek naar een KWPN hengst voor mijn ster-merrie (balzflug x pelexx), zij heeft zelf lichte tour gelopen, thuis beheert zij alle grand-prix-oefeningen. Zij is éénhandig, wel erg braaf en lief in de omgang, kan ook wel erg stressig zijn en bang.

Zij is zelf net iets te veel op de voorhand en niet genoeg bergop, ik zou dus een hengst willen die haar voorbeen en front kan verbeteren. Zij heeft zelf een goede stap en goede draf met veel stuwkracht maar haar galop is niet gedragen genoeg, een hengst die deze galop kan verbeteren is dus nodig.

Ik wil het veulen graag zelf houden als nieuwe topper!

Zelf had ik al gekeken naar Charmeur en naar Five Star

ik heb wel foto's staan op de computer maar weet niet hoe ik ze hierop moet zetten 8)7

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:28

De foto's kun je uploaden via tinypic.com, en dan de url kopieren en hier tussen [img][/im*g] plakken (zonder sterretje))

Groetjes!

Veronella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 16:36

Afbeelding

Afbeelding

en dit is Petronella vorige zomer :)

Afbeelding

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:11

Wat een onwijs gave merrie! Kijk ook eens naar Vivaldi , karakter vaak goed , wat meer opwaarts en meer lengte in het voorbeen.

Elisa2

Re: Hengst voor lichte tour merrie Balzflug x Pele xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:16

En een slap niet functioneel achterbeen..

Gezien de bloedvoering van je merrie zou ik vooral voor een hengst gaan met een krachtige motor en galop. Een hengst die draagkracht vererft ipv stuwkracht... daarom zou ik weg blijven bij Vivaldi bloed. Ook Jazz bloed gaat de galop niet verbeteren.

Op deze merrie zou weleens het LL X Negro bloed goed kunnen passen.

Veronella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 11:05

Naar Everdale had ik inderdaad ook al gekeken :), maar vind die zelf niet echt lichtvoetig, zijn ! Zijn er nog andere LLx Negro - hengsten?

Figaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:11

Veronella schreef:
Naar Everdale had ik inderdaad ook al gekeken :), maar vind die zelf niet echt lichtvoetig, zijn ! Zijn er nog andere LLx Negro - hengsten?

Wat mij opviel bij de (meestal) veulens van Negro is, dat ze een beetje het oude model dressuurpaard hebben.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:08

Dat kan goed met Variant er achter.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:11

Ja, maar wat wil je. Stuwkracht, draagkracht en een iets 'ouder' type dp of een moderne, te lang in de rug en met achterbenen die duwen en niet tot stuwen of dragen kunnen komen. Volgens mij is het denk ik verstandiger om naar de functionaliteit te kijken en naar wat de merrie nodig heeft. Ik vind haar in het lijf lengte genoeg hebben. Ik zou zelf ook kijken naar bijv. een Fairytale.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:12

Wat een gave merrie met een heerlijk lichaam.
Die schouder en achterhand zijn echt mooi.
Ik zou me niet zo veel zorgen maken over de kortbenigheid, daar heeft ze waarschijnlijk juist de kracht vandaan.
Met Negro ga je dat ook niet veranderen trouwens.
Ik zou hooguit de welving in de hals wat mooier willen zien.
Wat dacht je van Apache?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:21

Mooi type merrie.
Zou voor een hengst gaan die iets meer gaat veredelen Alhoewel ik persoonlijk fan ben van haar type (zie ze liever iets 'ouderwetser') vraagt de markt tegenwoordig dikwijls wat fijnere types.

Kijk bv eens naar Rock Forever.
Everdale is te kort in de rug voor deze merrie denk ik.
Johnson zou ook nog kunnen, of Zack.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:08

Ik ging voor een mooie Vivaldi x Havidoff. Dan fok je maat, beweging en opwaarts. Met een mooie bloedopdruk, iets wat goed combineert met het bloed van deze Balzflugmerrie.

Die Negro x LL's zijn eigenlijk nagenoeg allemaal hetzelfde in type en dat type heeft deze merrie ook wat. Iets minder modern, iets beknopt; je wilt ze liever met wat meer rek en snit. Bovendien valt de beweging van de de Negro's x LL's tegen als je ze recht van achteren gaat bekijken ;)

Veronella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 22:10

Apache vind ik zelf een super hengst, maar ik ben er niet zeker van of deze wel mijn merrie echt kan verbeteren buiten zijn opgerichtheid. Ik vind die in zijn dressuurproeven nooit echt een mooie stap tonen, noch een krachtige galop. Zijn achterbeengebruik in draf is echter om te stelen! Mij lijkt hij ook een beetje een schuchtere/ bange hengst.

De LL x Negro s vind ik allemaal erg mooi bergop lopen, maar ze hebben een minder aansprekend front, vind ik zelf, en zijn wat "robuuster". Ik denk wel dat ze goed zouden matchen, zij zien er ook uit alsof zij een goede kop hebben!

Aan Vivaldi x Havidoff had ik zelf nog niet gedacht,kennen jullie wat hengsten die al nakomelingen hebben die jullie goed zouden vinden passen? Ik sluit deze optie zeker niet uit. Zelf zie ik heel graag de opgerichtheid die Jazz afstammelingen hebben! Ik vind echter ook dat ze wat meer achterin hangen met hun achterhand.

Zelf heb ik ook nog een Sandro-Hit donnerhall merrie, deze heeft een supergalop, maar geen goede stap en niet veel stuwkracht in draf, zij draagt haar wel en heeft een langere hals. Wat de ene niet heeft, heeft de andere wel. Kennen jullie Sandrohit zonen of kleinzonen die op mijn merrie zouden passen die KWPN goedgekeurd zijn?

Ik vind het heel moelijk om te weten WAT die hengsten juist goed overerven, en wat niet, en weet natuurlijk ook wel als ik de pech heb dat mijn merrie haar slechte eigenschapen doorgeeft, dat ik beter een hengst kan hebben met wat meer massa, dan een frêle hengst!

Laat de discussie maar losbarsten ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 22:18

Diamond hit zou ik ook wel aandurven.
Bewezen hengst met kracht en uitstraling en een goed karakter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:25

Sorento en Sir Donnerhall zijn beide hengsten met de afstamming Sandro-Hit x Donnerhall, beide fokken mooie langelijnde paarden met 3 goede gangen. Maar of ze kracht toevoegen..inieder geval meer kracht dan een Vivaldi nazaat doet.

Donnerhall bloed geeft ook veel front mee..ik zou zelf oppassen met een al te bloederige hengst te kiezen aangezien jouw merrie al veel bloed via Balzflug en Pele.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:31

Kijk eens naar de Alexandro P in mijn profiel. Die komt uit een Balzflug moeder en heeft alles verbeterd wat jij wilt. Eventueel heb ik ook wel filmpjes voor je.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:32

Wellicht is Bordeaux en zijn zoon Ferdeaux ook wel interesant voor jouw merrie.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:47

Elisa2 schreef:
Sorento en Sir Donnerhall zijn beide hengsten met de afstamming Sandro-Hit x Donnerhall, beide fokken mooie langelijnde paarden met 3 goede gangen. Maar of ze kracht toevoegen..inieder geval meer kracht dan een Vivaldi nazaat doet.

Naar mijn mening is het achterbeengebruik van mening Vivaldi-nakomeling prima van kwaliteit.

Zodra je een hengst gaat zien als een pakketje genen ipv het beest zelf, wordt fokken echt een heel stuk overzichtelijker. Het gaat niet om de hengst zelf, maar om de genen waaruit hij zelf is voortgekomen.
Vandaar ook mijn advies: Vivaldi x Havidoff.

TS, kijk eens bij deze hengst: Desperado. Die hengst komt niets te kort, plus de genen zijn dik in orde: mooie sterke moeder- en vaderlijn :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:02

Genetisch gezien vind ik de Totilas uit de zus van Parzival het meest interessant.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:04

Nou, absoluut! Ik ben ook heel benieuwd hoe die gaat fokken.

Al is Totilas zelf nou net niet zo interessant gefokt...
En Armani, ook uit de directe merrielijn van Parzival, maakt het ook niet helemaal waar...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 18:38