KWPN geen ras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

KWPN geen ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 17:48

hoi hoi :D
ik zag net iemand in een topic de opmerking maken dat een KWPN geen ras is.
Nu heb ik zelf een kwpn'er en dat is toch echt een ras.
of vergis ik me hierin?

Wat zijn jullie meningen hierover?

horsiegek

Re: KWPN geen ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 17:50

Het is een stamboek maar wordt gezien als ras denk ik

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 17:50

maar er zijn toch geen rasonderverdelingen zoals bij bijvoorbeeld het zangersheiden stamboek?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 17:51

KWPN is geen ras maar een soort :)

KWPN is wel een stamboek, maar dat betekend nog niet dat het ook een ras is.

KWPN is geen ras omdat het een mengelmoes is uit verschillende rassen. Dit kun je b.v. ook zien aan de dekhengsten, dit zijn niet alleen KWPN'ers maar ook volbloeden, trakhenners, hannoveranen etc etc etc.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 17:52

je kunt het ook zien aan de naam, Koninklijk Warmbloed Paard Nederland.
elke warmbloed wordt praktisch toegelaten :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 17:52

hoe kan je dan zien welk ras je KWPN'er is? bij mijn paard zijn stamboom staat gewoon kwpn

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 17:53

Het is geen ras maar een stamboek. Er zijn 'kwpn-ers' wat kruizingen zijn, bijvoorbeeld een trakhener X engels volbloed. Oldenburgers is ook een ras wat regelmatig staat ingeschreven bij het KWPN of een kruizing ermee.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 17:57

olafgek schreef:
hoe kan je dan zien welk ras je KWPN'er is? bij mijn paard zijn stamboom staat gewoon kwpn

je paard is geen ras...
je paard zal ook nooit een ras worden tenzij je de directe ouders aangeschreven zijn bij een anders ras...
dan is je paard een ras.
nu is het echter gewoon een paard die ingeschreven staat bij het stamboek.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 18:02

Alleen paarden uit een gesloten stamboek hebben een ras.
Zo is het Friese paard wel een ras, immers: een Fries x KWPN is geen Fries meer, maar een kruising.
Een PRE is een ras, maar een Andalusiër niet.

Omdat er binnen het KWPN warmbloeden geregistreerd worden van diverse oorsprong, is het een stamboek en geen ras. Een Oldenburger x Trakehner kan een KWPN zijn.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 18:10

ook halfgesloten stamboeken zijn nog rassen, tenminste zoals bij de trakheners...
alleen trakheners en trakheners x volbloeden worden opgenomen in het stamboek.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 18:11

dit is zijn stamboom. ik kan hier dus eventueel alleen uithalen, hij is dit x dit x dit ras?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 18:19

Urielle schreef:
Alleen paarden uit een gesloten stamboek hebben een ras.
Zo is het Friese paard wel een ras, immers: een Fries x KWPN is geen Fries meer, maar een kruising.
Een PRE is een ras, maar een Andalusiër niet.

Omdat er binnen het KWPN warmbloeden geregistreerd worden van diverse oorsprong, is het een stamboek en geen ras. Een Oldenburger x Trakehner kan een KWPN zijn.

Waarom is een Andalusiër geen ras dan? Ik had namelijk altijd gedacht van wel :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 18:21

Danielleeee_ schreef:
Waarom is een Andalusiër geen ras dan? Ik had namelijk altijd gedacht van wel :o

Andalusiers kunnen ook gewoon Cruzado's zijn bijvoorbeeld. Het is gewoon een benaming voor het bekende type Spaanse paard.
De 'echte' volle Andalusiër met de stamboekpapieren heet een PRE. (Pura Raza Espagnola)
Een PRE is dus wel een Andalusiër maar een Andalusiër hoeft geen PRE te zijn.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 18:23

Urielle schreef:
Danielleeee_ schreef:

Andalusiers kunnen ook gewoon Cruzado's zijn bijvoorbeeld. Het is gewoon een benaming voor het bekende type Spaanse paard.
De 'echte' volle Andalusiër met de stamboekpapieren heet een PRE. (Pura Raza Espagnola)
Een PRE is dus wel een Andalusiër maar een Andalusiër hoeft geen PRE te zijn.

Ooh oke, dankje wel! :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 18:41

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 18:46

Interessante afstamming. De grootmoeder Kalista is een heel bekend paard.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 19:05

ik ken eigenlijk zeer weinig van afstamming en ben best verbaasd nu ik deze links krijg :D
Dit verklaard wel waarom hij gek is op springen. ik heb hem als dressuurpaard gekocht en rijd zelf recreatief. springen heb ik nooit echt met hem gedaan. Olaf is normaal een traag paard dat liever lui is dan moe, maar leg een balk en hij is amper nog te houden van enthousiasme. deze stamboom verklaard dit dus wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:16

De vader is niet Ramiro Z, maar het is zijn opa.. de vader kan ik niet zo goed lezen zo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:17

Mijn merrie is overigens een Damiro, dus ook Ramiro Z als opa.. Is alleen veel te lomp met springen haha. Heeft wel 3 nakomelingen waarvan er 1 sowieso een springtalent is :D

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 19:22

de vader is karlstad. van dit paard vind ik niet zoveel.
de moeder heb ik wel gevonden maar bij zijn moeder staat enkel een merrie als nakomeling geregistreerd in 1995. echter is mijn paard mannelijk uit 1996. hoe kan dit als ik wel zijn papieren heb

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:26

Karlstad (G Ramiro Z x Lucky Boy xx x A Palatin)
Geb. datum: 9 juli 1992
Kleur: schimmel; bruin geboren
Stokmaat: 166

Verrichting Ermelo 1995 (13-03 t/m 20-05)
Eerlijk, fijngevoelig, soms iets snel gespannen. Ruim voldoende bereidheid om te werken, laat zich goed rijden.
Stap met voldoende ruimte en impuls. Draf eveneens voldoende ruim maar zou wat krachtiger moeten zijn. Galop gemakkelijk, ruim en lichtvoetig. Laat zich in dressuur voldoende rijden maar zou zich meer moeten ontspannen. Als dressuurpaard voldoende aanleg, geeft zijn ruiter een voldoende gevoel.
Springt met veel afdruk, zeer voorzichtig. Is wat snel gespannen waardoor hij soms niet genoeg basculeert; hoogste punt van de sprong dan wat laat. Als springpaard ruim voldoende tot veel aanleg, geeft zijn ruiter een goed gevoel.
Stalgedrag en gedrag in de omgang normaal.
Hoest op 28-03. Zonder behandeling hersteld. Op 17-04 lichte koliek door verstopping van de dikke darm.

Stap 7
Draf 7
Galop 7.5
Rijproef 6.5
Springen vrij 8
Springen ohz 7.5
Karakter 8
Stalgedrag 8
Trainingsrapport 8
Puntentotaal 67.50
Max punten 90
Plaatsing 15e van 27 (16)
Jaar verrichting 1995
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen 1996 (veulens)
De veulens vormden een wisselende collectie. De ontwikkeling is voldoende, de veulens zijn ruim voldoende rijtypisch en ze staan ruim voldoende in het rechthoeksmodel.
Hoewel soms iets lang is het hoofd ruim voldoende gevormd. De lengte van de nek is voldoende, de lengte van de hals is goed. Een enkele keer komt de hals wat diep uit de borst en sommige veulens vertonen in beweging wat onderhals. De bespiering van de bovenlijn van de hals is meestal goed. De schoft is voldoende ontwikkeld. De schouder heeft ruim voldoende lengte, een goede ligging en een goede bespiering. Rug en lendenen zijn meermalen iets gezonken, het middenstuk heeft voldoende lengte. De croupe is kort, goed gespierd en hellend. De broekspier loopt voldoende ver door. Het voorbeen is wat teer en ingesnoerd. Hoewel een aantal keren een lang achterbeen werd waargenomen, is het achterbeen doorgaans goed gesteld. De insteek in het spronggewricht zou vloeiender moeten zijn. Nogal wat veulens hadden nauwe hoeven en bij enkele veulens was sprake van steile koten en ronde kogels.
De stap is voldoende ruim, maar stug. De schoudervrijheid en ruimte in draf zijn voldoende maar de veulens missen draagkracht en souplesse.
De kwaliteit van de moeders was goed.
Getoond: 15 veulens uit 48 dekkingen.

Afstammelingen 2000 (januari; 3-jarigen)
De beoordeling van de 3-jarige nakomelingen van Karlstad één jaar uitgesteld (vanwege minder dan 10 nakomelingen op de keuringen).

Afstammelingen 2001 (januari; 3/4-jarigen)
Naar aanleiding van de (uitgestelde) beoordeling/rapportage van zijn 3/4-jarige nakomelingen blijft Karlstad voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Hoogedele zeer rijtypische hengst met ras en uitstraling. Hij kon een royaler fundament hebben.

HK Den Bosch 1995 (04-02) 9e plaats

Bloedopbouw
Met G Ramiro-Z en Lucky Boy xx kan Karlstad bogen op een luisterrijke komaf. Voeg daarbij nog eens de faam van de royale, goedgebouwde en nog altijd goed ogende grootmoeder Tourmalijn en we hebben de nodige plussen in de afstamming. Tourmalijn bracht ook de in Duitsland goedgekeurde hengst Zamiro. Een volle zus loopt in Nederland Z2-dressuur. Een halfbroer van Karlstad is goedgekeurd in Hongarije.

2003 (januari) export USA

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:30

olafgek schreef:
de vader is karlstad. van dit paard vind ik niet zoveel.
de moeder heb ik wel gevonden maar bij zijn moeder staat enkel een merrie als nakomeling geregistreerd in 1995. echter is mijn paard mannelijk uit 1996. hoe kan dit als ik wel zijn papieren heb

Als het bijv op horsetelex is oid dan is je paard gewoon niet ingevoerd. Hij is bij het KWPN wel in de database anders kan je geen stamboekpapier hebben.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 19:35

ah zo, nu snap ik het

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:50

M_D_H schreef:
je kunt het ook zien aan de naam, Koninklijk Warmbloed Paard Nederland.
elke warmbloed wordt praktisch toegelaten :)

Euh,...nou nee. Alleen paarden uit stamboeken die door het KWPN erkend zijn.

Alleen de sportstamboeken zijn erkend.

Overigens zijn:

Hanoveranen, Westfalers, Oldenburgers, SF, Zangersheide, BWP en NRPS(zal er nog wel een paar vergeten zijn) ook geen rassen maar stamboeken.

KWPN is zoals aangegeven inderdaad geen ras maar een stamboek met 4 verschillende fokrichtingen. Het is een type fokkerij.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 00:17

M_D_H schreef:
KWPN is geen ras maar een soort :)

Ehh nee hoor. De soort is paard ;)