Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
JessAndHope schreef:kesha1 schreef:Bij die foto is paaard verschrikkelijk boos of heeft pijn met dat k** 2 bitten hoofdstel en ziet er ook nii mooi
Wat?
NatasjavE schreef:Waarom zou je willen kruisen?
In het voorbeeld van Set Ekol zie ik een paard met een prachtige kleur maar helaas wel met een typische PRE beweging en croupevorm.
Als je een hauptstambuch merrie hebt kan ik me niet voor stellen dat je zo op beweging wil inleveren. Oldenburgers bewegen meestal vergelijkbaar als KWPNers met veel ruimte en een knietje in het voorbeen en veel tact in de beweging.
Moet het toch perse... dan zou ik een PRE kiezen die zo modern mogelijk is en beweegt met veel ruimte en zweefmoment.
Maar persoonlijk zou ik lekker Oldenburgs dekken. Zijn er genoeg van in Nederland.
iig bedankt voor de reacties!
)Moos99 schreef:Ik vind Spaanse paarden qua uiterlijk erg gaaf, maar ook qua karakter. Het sensibele, intelligente en mensgerichte. Ik heb zelf weinig verstand, vandaar ook dit topic. Met deze meningen zal ik in ieder geval 3x nadenken voordat ik besluit deze kruising te fokken.
Luckystory schreef:Ik heb uit mijn Quarter/anglo-arab-merrie een veulen gefokt met een Lusitano hengst.
Dat is een heel gaaf veulen geworden. Eigenlijk precies zoals we het verwacht hadden.
Op voorhand had ik alles uitgebreid doorgesproken met de hengstenhouder en die kon mij echt zeggen:
"Dit gaat mijn hengst verbeteren", "Dit gaat er zo uitzien" en "Dit is misschien een probleem en zal mijn hengst niets aan kunnen veranderen", "Dit gaat afhangen van je merrie" etc...
En het veulen is ook echt geworden zoals hij op voorhand beschreven werd. (Groot, elegant, heel goed bewegen niks pony-achtigs aan)
Een hengstenhouder die zijn/haar hengsten kent, weet hoe ze vererven en weet welke sterke en zwakke punten in de bloedlijnen zitten, kan je echt wel een idee geven van wat je ongeveer kan verwachten.
Zelfs als het kruising is. (En mijn merrie zelf is dan ook nog eens een kruising)
Om het "fokken is gokken"-idee zou ik het niet laten. Maar veel hangt wel af van de keuze van de hengst.
Er werd mij evengoed ook een hengst afgeraden met het idee dat die combi wel eens wat fjorden-achtigs kon uitkomen in combi met mijn merrie haar QH-genen. (Wat niet de bedoeling was)
Tja, ik zou het zo opnieuw doen. Het is namelijk MIJN veulen en hij is precies zoals ik hem leuk vind.
Klinkt als leuke rassen met elkaar nogmaals.. geen verstand.....