Oldenburger x PRE/Lusitano?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Oldenburger x PRE/Lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 17:03

Hallo Bokkers,
De laatste dagen ben ik wel eens aan het denken over hoe leuk het zijn om mijn merrie te laten dekken. Ik heb totaal nog geen serieuze plannen, en het zou nog wel even duren, maar was toch even benieuwd. Ik heb een oldenburgse merrie, opgenomen in het hauptstutbuch (voor zover ik het begrijp is dit hetzelfde als een stermerrie bij de KWPN) en de vorige eigenaar gaf aan dat je met haar bloedlijnen een erg leuk veulen kan fokken. Maar zelf ben ik een enorme fan van Spaanse rassen en ik zou het erg gaaf vinden om een kruising te fokken. Ik heb wat zitten zoeken maar kan eigenlijk geen kruising tussen deze rassen vinden. Is er toevallig iemand die deze kruising bezit of er een kent? En voor eventuele kenners, zou dit een leuke combi zijn?

Alvast bedankt!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 18:01

Ik heb in het Engels op google gezocht, dan krijg je wat makkelijker resultaten, zo heb ik ook gezocht op mijn eigen kruising in wording (zie onderschrift). Ik heb wat voor je gevonden:

Afbeelding
dezelfde als het filmpje, Lusitano x oldenburg

meer kon ik nog niet vinden.

Set_Elkol

Re: Oldenburger x PRE/Lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 20:05

daar hebben wij niet echt een booschap aan want het gaat gewoon even om een voorbeeld van deze kruising, paard is niet van ons.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 20:07

JessAndHope schreef:
kesha1 schreef:
Bij die foto is paaard verschrikkelijk boos of heeft pijn met dat k** 2 bitten hoofdstel en ziet er ook nii mooi

Wat? >;)

Ik denk dat ze bedoelt;
Op die foto is het paard verschrikkelijk boos of hij heeft pijn, door het dubbele hoofdstel met 2 bitten, Het ziet er ook niet mooi uit!

Ik denk dat ze dit bedoelt, ik weet het niet zeker..
En trouwens wouden ze meer een idee geven van zon kruising.
Edit; dat is hierboven ook gezegd

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:23

Waarom zou je willen kruisen?

In het voorbeeld van Set Ekol zie ik een paard met een prachtige kleur maar helaas wel met een typische PRE beweging en croupevorm.

Als je een hauptstambuch merrie hebt kan ik me niet voor stellen dat je zo op beweging wil inleveren. Oldenburgers bewegen meestal vergelijkbaar als KWPNers met veel ruimte en een knietje in het voorbeen en veel tact in de beweging.

Moet het toch perse... dan zou ik een PRE kiezen die zo modern mogelijk is en beweegt met veel ruimte en zweefmoment.

Maar persoonlijk zou ik lekker Oldenburgs dekken. Zijn er genoeg van in Nederland.

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:38

NatasjavE schreef:
Waarom zou je willen kruisen?

In het voorbeeld van Set Ekol zie ik een paard met een prachtige kleur maar helaas wel met een typische PRE beweging en croupevorm.

Als je een hauptstambuch merrie hebt kan ik me niet voor stellen dat je zo op beweging wil inleveren. Oldenburgers bewegen meestal vergelijkbaar als KWPNers met veel ruimte en een knietje in het voorbeen en veel tact in de beweging.

Moet het toch perse... dan zou ik een PRE kiezen die zo modern mogelijk is en beweegt met veel ruimte en zweefmoment.

Maar persoonlijk zou ik lekker Oldenburgs dekken. Zijn er genoeg van in Nederland.

Ben ik het mee eens, als je zo' n goede merrie in je bezit hebt vind ik het gewoon bijna zonde om er een kruising mee te fokken. Al is dat natuurlijk relatief, want ik weet natuurlijk niet wat voor doel je voor ogen hebt met het veulen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 21:38

Bedankt voor de reacties. Ik snap ook wat jullie bedoelen, een raszuiver veulen zou erg gaaf kunnen zijn. Mijn doel zou zijn om het veulen sowieso zelf te houden en voor namelijk recreatief allround te gebruiken. Omdat ik het spaanse ras erg leuk vind was ik benieuwd naar of hier leuke combi's van zijn. Dit is mijn merrie :
Afbeelding
ik zat dan zelf te denken aan een donker/zwart kleurige lusitano of andalusier hengst. Dit is overigens echt maar een idee, en was benieuwd :) iig bedankt voor de reacties!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:51

Hele mooie merrie.

Oldenburgers zijn niet raszuiver. Ze zijn net als KWPNers gefokt dmv heel veel stamboeken/ Maar wel een heel ander type dan de Spaanse paarden.

Wil je een Spanjaard? Koop dan een leuk PRE veulen. Dan weet je zeker dat het word wat je graag wil.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 09:59

Bedankt voor de tips :)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:09

Ik ga mee met Natasja, ik zou het ook zonde vinden. Ik denk dat als je serieus wilt fokken, je altijd moet kiezen naar vergelijkbaar fokmateriaal, waarbij bepaalde sterk verankerde eigenschappen van beide zijden aan een veulen kunnen worden meegegeven.

Fokken met 2 totaal verschillende foktypes, is gokken in de meest zuivere vorm. Dat kan leiden tot een prachtige toevalstreffer, dat gebeurt zeker wel. Ik heb echt prachtige creaties gezien van dergelijke kruisingen, maar veel vaker leidt het tot totale mislukking en komen er ijslander-achtige types uit. Eeuwig zonde en moeilijk verkoopbaar als je er toch, om wat voor reden dan ook, ooit eens vanaf moet...

Wat is de reden dat je voor een PRE zou kiezen? Voor het mooie front wat (met name de hengsten) vaak hebben?? Want ik kan mij niet voorstellen dat je die keuze zou maken voor de beweging en de vaak wat weke en relatief korte ruggen? Ik ben echt wel een barokke paardenfan, maar ik zeg altijd maar, als je voor barok wilt gaan, moet je ook ECHT voor barok gaan. Ofwel, koop dan gewoon een mooi spaans veulen die al deels aan jouw verwachtingen voldoet.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 10:14

Ik vind Spaanse paarden qua uiterlijk erg gaaf, maar ook qua karakter. Het sensibele, intelligente en mensgerichte. Ik heb zelf weinig verstand, vandaar ook dit topic. Met deze meningen zal ik in ieder geval 3x nadenken voordat ik besluit deze kruising te fokken.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:28

Ik vind de meeste crusado's (want daar spreek je dan over) vaak erg pony-achtig aan doen. Zelden heb ik er 1 gezien met de WAUW-factor, waar je bij veel raszuivere wel over spreekt. Wil niet zeggen dat ze er niet zijn natuurlijk. Je kunt geluk hebben en een prachtige kruising op de wereld zetten. Maar ervaring leert, dat dit vaak niet het geval is en je geen van beiden, niet de vader en niet de moeder, verbeterd door de 2 samen te brengen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:30

Ik heb uit mijn Quarter/anglo-arab-merrie een veulen gefokt met een Lusitano hengst.
Dat is een heel gaaf veulen geworden. Eigenlijk precies zoals we het verwacht hadden.
Op voorhand had ik alles uitgebreid doorgesproken met de hengstenhouder en die kon mij echt zeggen:
"Dit gaat mijn hengst verbeteren", "Dit gaat er zo uitzien" en "Dit is misschien een probleem en zal mijn hengst niets aan kunnen veranderen", "Dit gaat afhangen van je merrie" etc...
En het veulen is ook echt geworden zoals hij op voorhand beschreven werd. (Groot, elegant, heel goed bewegen niks pony-achtigs aan)
Een hengstenhouder die zijn/haar hengsten kent, weet hoe ze vererven en weet welke sterke en zwakke punten in de bloedlijnen zitten, kan je echt wel een idee geven van wat je ongeveer kan verwachten.
Zelfs als het kruising is. (En mijn merrie zelf is dan ook nog eens een kruising)
Om het "fokken is gokken"-idee zou ik het niet laten. Maar veel hangt wel af van de keuze van de hengst.
Er werd mij evengoed ook een hengst afgeraden met het idee dat die combi wel eens wat fjorden-achtigs kon uitkomen in combi met mijn merrie haar QH-genen. (Wat niet de bedoeling was)
Tja, ik zou het zo opnieuw doen. Het is namelijk MIJN veulen en hij is precies zoals ik hem leuk vind. ;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:34

Zoals ik al zei: "Je kunt geluk hebben". Helaas heb ik tientallen crusados gezien, getraind of voor training gehad, die er minder gelukkig vanaf gekomen zijn :+ los van het feit dat ik een Quarter/arab kruising iets dichterbij vind staan, dan een, veelal op lengte gefokte, Oldenburger.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:48

Het gekke is een beetje dat bij mij veulen de lengte in zijn lijf en de ruimte in zijn gangen net weg komt bij zijn vader. Hij is net veel meer 'paard' tov zijn moeder.
Nu moet ik wel eerlijk toegeven dat ik een hengst gebruikt heb die niet voldoet aan het typische barbiepaard idee dat je bij een Iberisch paard kunt hebben. Maar ik heb een grote (1m70 ofzo, hij was nog jong dus ik weet het niet precies) moderne hengst gebruikt met mooie ruime bewegingen. (Die super kon stappen en veel warmbloeden eruit zou lopen. :+ )
Er werd mij ook echt afgeraden om zo'n typische zware klassieke barokke hengst te gebruiken.

Nog even een toevoeging:
Een warmbloedpaard kruisen met een Lusitano wordt overgings wel meer gedaan.
Kijk maar eens bij deze (zeer bekende) Lusitano-fokkerij. Onder het kopje 'lusitano sport'
http://www.elevagemassa.com/#menu-item-2696
Daar worden bewust warmbloed (Duitse) merries ingekruisd met Lusitano-hengsten. (En andersom) En de nakomelingen zijn echt geen paarden die je voor een appel en ei daar even kan gaan kopen hoor.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:56

Moos99 schreef:
Ik vind Spaanse paarden qua uiterlijk erg gaaf, maar ook qua karakter. Het sensibele, intelligente en mensgerichte. Ik heb zelf weinig verstand, vandaar ook dit topic. Met deze meningen zal ik in ieder geval 3x nadenken voordat ik besluit deze kruising te fokken.

Als je voor het stoere uiterlijk en het goede karakter gaan kan je ook kiezen voor een Gelderse hengst.
Je blijft dan in het zelfde type fokken qua beweging en exterieur. Alleen dan iets robuuster en meer front. En kans op het fijne karakter.

Wellicht kan je het veulen KWPN registreren dan.

Wil Je echt het Spaanse uiterlijk(Vierkantsmodel)...ja dan zou ik er gewoon een kopen.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 20:12

In Spanje zie je best veel paarden in de sport kruizing kwpn of duitsbloed die krijgen een CDE paspoort (spaans sportpaard) zelfs in de top van Spanje lopen deze kruizingen mee dus zo'n gek idee is het niet meestal is dan wel de moeder PRE.

Zou dan wel een hele goede hengst uitzoeken die zich bewezen heeft als sportpaard en niet zomaar op een kleurtje fokken.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:38

Als je een goede donkerbruine pre zoekt kan ik je Don aanraden: http://www.bokt.nl/markt/ad/26986/pre-andalusier-hengst-ter-dekking
Word nu voor het Z2 getraind, is super lief in de omgang en geeft grote veulens (http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1731864 (dit is er een van hem))
Ze hebben ook nog Favorito die word M gestart en is super leergierig, hij is pas vijf en ze heeft hem zo'n half jaar en hij was enkel zadelmak, en nu kent hij zelfs de vliegende wissels, piaffe etc al! http://www.bokt.nl/markt/ad/214294/pre-andalusier-hengst-favorito-clv-ter-dekking

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:16

Cowgirl_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:28

Luckystory schreef:
Ik heb uit mijn Quarter/anglo-arab-merrie een veulen gefokt met een Lusitano hengst.
Dat is een heel gaaf veulen geworden. Eigenlijk precies zoals we het verwacht hadden.
Op voorhand had ik alles uitgebreid doorgesproken met de hengstenhouder en die kon mij echt zeggen:
"Dit gaat mijn hengst verbeteren", "Dit gaat er zo uitzien" en "Dit is misschien een probleem en zal mijn hengst niets aan kunnen veranderen", "Dit gaat afhangen van je merrie" etc...
En het veulen is ook echt geworden zoals hij op voorhand beschreven werd. (Groot, elegant, heel goed bewegen niks pony-achtigs aan)
Een hengstenhouder die zijn/haar hengsten kent, weet hoe ze vererven en weet welke sterke en zwakke punten in de bloedlijnen zitten, kan je echt wel een idee geven van wat je ongeveer kan verwachten.
Zelfs als het kruising is. (En mijn merrie zelf is dan ook nog eens een kruising)
Om het "fokken is gokken"-idee zou ik het niet laten. Maar veel hangt wel af van de keuze van de hengst.
Er werd mij evengoed ook een hengst afgeraden met het idee dat die combi wel eens wat fjorden-achtigs kon uitkomen in combi met mijn merrie haar QH-genen. (Wat niet de bedoeling was)
Tja, ik zou het zo opnieuw doen. Het is namelijk MIJN veulen en hij is precies zoals ik hem leuk vind. ;)

Tof! Dat heeft goed uitgepakt dus..

Ik zou zelf zeggen doen, maar ik heb er totaal geen verstand van haha :) Klinkt als leuke rassen met elkaar nogmaals.. geen verstand.....

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:00

Hier pre vader x kwpn moeder bezitter :D
Snap de twijfel van sommige, blijft toch risico maar het kan ook goed uitpakken ;)
Volle broer vd mijne liep mee op ek aangespannen dus combi hoeft echt niet allen recreatief geschikt te zijn....