Laat/vroeg rijp

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KArijntjuh

Laat/vroeg rijp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 12:58

Ik was benieuwd of jullie het idee hebben dat welsh pony's laat rijp zijn of juist redelijk op tijd klaar zijn met groeien? Ik heb een kruising van welsh x arabier en hij is bijna 2 jaar. Sinds kort oogt hij veel meer volwassen dan een paar maanden terug. Ik was benieuwd wat jullie hiervan denken.

Muzefee

Re: Laat/vroeg rijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:07

Dat ligt naar mijn weten niet aan het ras, maar is gewoon per paard/pony heel verschillend. En zoals je beschrijft, ze kunnen binnen een korte tijd heel erg veranderen, dat hoort bij de groei. De ene gaat eerst enorm de hoogte in en daarna de breedte, maar het kan ook zijn dat ze pas later een groeispurt krijgen.

tamary

Re: Laat/vroeg rijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:37

Voer en fokselectie hebben invloed het uiterlijke plaatje, maar van binnen gaat de ontwikkeling vrijwel even langzaam. Kort samengevat : tot 6 jaar de hoogte in en vervolgens uitzwaren tot 8 jaar. Het is niet voor niets dat pony's t/m hun 8ste jaar gemeten moeten worden.
Als ik vergelijk hoe mijn jonkie (toen 2) was toen hij kwam en hoe hij nu is (6 dit jaar) is dat zowel fysiek als mentaal een giga verschil. Ookal toonde die aardig "af" met ruim 3 jaar. Pas als je terug gaat kijken over een paar jaar zie je hoe puppie hij toen nog was, ondanks de ontwikkelingen die je tussendoor opvallen.

KArijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 10:39

tamary schreef:
Voer en fokselectie hebben invloed het uiterlijke plaatje, maar van binnen gaat de ontwikkeling vrijwel even langzaam. Kort samengevat : tot 6 jaar de hoogte in en vervolgens uitzwaren tot 8 jaar. Het is niet voor niets dat pony's t/m hun 8ste jaar gemeten moeten worden.
Als ik vergelijk hoe mijn jonkie (toen 2) was toen hij kwam en hoe hij nu is (6 dit jaar) is dat zowel fysiek als mentaal een giga verschil. Ookal toonde die aardig "af" met ruim 3 jaar. Pas als je terug gaat kijken over een paar jaar zie je hoe puppie hij toen nog was, ondanks de ontwikkelingen die je tussendoor opvallen.

Okee, vrij laat dus. Ik had altijd de impressie dat pony's eerder klaar waren, maar dat is dus niet persee zo?

En Muzefee: dat staat natuurlijk voorop, ieder dier is een individueel verhaal, maar ras heeft er vaak wel invloed op.