Henson fokkerij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dakario

Henson fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 15:02

Hensons zijn paarden speciaal gekweekt voor recreatieve doeleinden doorwarmbloed te kruisen met fjorden. Aangezien ik op zoek ben naar Henson paard vroeg ik me af of in België of Nederland fokkerijen bestaan waarbij ze vooral focussen op fokken van Henson paarden?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:24

Henson is een 'jong' erkend ras in Frankrijk waarbij Fjord HENGSTEN op merries van verschillende rassen (oa SF, QH, Spaans, XX en AA) zijn gebruikt om kleine rijdpaarden te krijgen die homozygoot in kleur waren (dun = wildkleur). Grotere zg 'henson' vallen buiten de boot indien groter dan 160 cm. De laatste jaren zijn ook oa Connemarra en Haflinger merries gebruikt om meer 'compacte' types te krijgen.

Het is een 'beschermde' ras dus weet ik niet of er veel buiten Frankrijk te krijgen zijn of uberhaupt gefokt worden ... omdat ze dan niet 'erkend' worden door het H.N.

MarlindeRooz

Re: Henson fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:26

Ik heb even gegoogeld, gave dieren zeg dus ik lees ook even mee!

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 15:43

Peterina schreef:
Henson is een 'jong' erkend ras in Frankrijk waarbij Fjord HENGSTEN op merries van verschillende rassen (oa SF, QH, Spaans, XX en AA) zijn gebruikt om kleine rijdpaarden te krijgen die homozygoot in kleur waren (dun = wildkleur). Grotere zg 'henson' vallen buiten de boot indien groter dan 160 cm. De laatste jaren zijn ook oa Connemarra en Haflinger merries gebruikt om meer 'compacte' types te krijgen.

Het is een 'beschermde' ras dus weet ik niet of er veel buiten Frankrijk te krijgen zijn of uberhaupt gefokt worden ... omdat ze dan niet 'erkend' worden door het H.N.

Bedankt voor uw verwoording. Dus als een Warmbloed hengst een Fjordenmerrie dekt heb je dus in principe een ander ras dan Henson?

Zouden hier liefhebbers zijn die hun warmbloeden door een Fjordenhengst laten dekken?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:56

Ik zeer beslist niet. Ik fok liever een wat groter paard dat voor en recreatie en sport geschikt is. Voor de gemiddelde Nederlandse man is 160 wat aan de kleine kant.

Maar er zullen zeker wel fokkers zijn die er voor te vinden zijn.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 11:07

We hebben een klein gestalte en zouden nog op pony's pasden maar we zoeken liever een paardje a la fjordmaat. Henson was doormede zijn karakter een ideaal recreatie paard voor ons.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:47

Dakario schreef:
Bedankt voor uw verwoording. Dus als een Warmbloed hengst een Fjordenmerrie dekt heb je dus in principe een ander ras dan Henson?

Zouden hier liefhebbers zijn die hun warmbloeden door een Fjordenhengst laten dekken?

Henson is uitsluitend : Fjord hengst op andere ras (die acceptabel is voor het HN en behoord tot de 'ras' beschrijving) merrie.
In andere woorden en antwoord op je vraag, WB hengst x Fjord merrie is NIET een Henson, en is bewoon een kruising.

Er zijn genoeg 'rassen' die kleiner zijn, uitstekend karakters hebben, en die zeer geschikt zijn voor recreatie en sport doeleinden. Waarom zou je een kruising willen, nb zonder papieren van betekenis, als je een sport-pony of klein paard kan kopen waarvan je weet wat je krijgt?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 18:50

We zijn ook op zoek naar andere rassen van paarden zoals irish cop, fjord, fries,..... We zijn nog geen tegengekomen waarop mijn moeder klik heeft. Het moet een paard zijn dat niet sterk is en niet te zwaar of kort loopt. Mijn moeder heeft atrose in haar handen en nek. Ikzelf heb sportpaarden genoeg en gaan er geen bijkopen. Mijn sportpaarden zijn te hevig/te groot voor mijn moeder maar de gangen zijn goed acceptabel. Dus kruising van recreatierassen met warmbloed zou dan leiden tot ideaal paardje dachten we. Na googlen of op kapaza te kijken kwamen we uit op Henson-ras. Bedoeling is niet dat we die gaan fokken hoor maar we zoeken of er 1tje op de markt is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:49

Is uw moeder groot/zwaar?
Anders zo ik ook richting een pleasure gefokt quarter horse kijken ... deze zijn over het algemeen rustig(e) van karakter, hebben een 'zachte' gang, en je kan er ook alle kanten mee op wat recreatie rijden betreft (springen, dressuur, endurance, trec ... noem het maar op). Je hebt ze ook in de kleinere en grotere maten.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 14:00

Mijn moeder is beetje struis maar niet zwaar overgewicht. Voor een quarter zal ik eens kijken. Kunnen die ook met gewoon zadel en kopstuk gereden worden?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:05

Of kijk eens richting Mangalarga Marchador - een wat steviger middenmaat gangenpaard. Of een Criollo, ook een optie, er zat iig vroeger een importeur in België. Tennessee Walker is ook een optie, ook gangenpaard. De oude 'plantation' bloedlijnen zijn vaak ook stevig van bouw.
Paso wordt te klein denk ik, die zijn meestal zo 1.50, en mogelijk ook wat te temperamentvol.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 14:11

Tennessee walking is inderdaad een optie.

*gaat verder internet afschuimen met hoop op vinden van brave recreatie paarden*

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:17

Tennessee Walker zou ideaal zijn voor iemand met rug klachten. Er is een goede fokker in Belgie die ook rijlessen en clinics geeft. http://www.pleasuregaits.com/

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 12:59

Even melden dat we na lang zoeken toch een paard hebben gevonden. Irish cob tinker opgeleerd volgens parelli-methode. Is zeer gemakkelijk voorwaarts en trekt niet. Dus echt ideaal! Voor een irish cob tinker heeft die wel erg ruime gangen vind ik. is 1.52cm groot.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:28

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 13:57