Shetlandervacht en te warme tempraturen: wat doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SammyFloor

Shetlandervacht en te warme tempraturen: wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 14:55

Hallo bokkers,

Mijn bijna 4 jarige mini shetlander heeft ontzettend veel jeuk door deze te warme tempraturen. Hij heeft een hele dikke vacht en verhaard elk jaar heel moeilijk, meestal begint hij in april maar dit jaar doet hij dat al sinds februari. Helaas duurt dit lang bij hem en ondertussen schuurt hij heel hard, tot kale plekken toe. Ik heb enkele krabmogelijkheden op gehangen, maar ik wil graag weten of er iets anders is wat ik kan doen hem te helpen?

Hij staat trouwens 24/7 buiten met schuilmogelijkheden en er word buiten grondwerk niet met hem gewerkt.

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:58

Die van mij heeft er ook erg veel last van, ik volg even!

Sascho

Re: Shetlandervacht en te warme tempraturen: wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:00

Vaak helpt een vitamine spuit om sneller te verharen, verder goed borstelen.
maar hier hetzelfde probleem hoor

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:02

Neem een "Furminator" en ga om de dag los op je pony. Veel in de buitenlucht helpt ook om het dier de vacht sneller te doen loslaten (door langere licht-uren).

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:04

Hier hetzelfde probleem. Ook een dikke vacht en slecht verharen. Veel borstelen en een scheutje olie over het voer hielp er weinig aan.

Dit jaar was het helaas ook weer raak met luis. Heb je hem daar al wel op gecontroleerd voor de zekerheid?
Ik heb ze geschoren en daarna gewassen met teatree shampoo (is parasiet werend en jeukstillend). Nu staan ze met een deken op. Vooral mijn ruin, met de dikste vacht, is er echt blij mee. En eerlijk gezegd vind ik het straks ook lekker dat ze niet meer hoeven te verharen, maar ik enkel de dekens af kan gooien als de temperaturen hoog genoeg zijn.

Ik heb de ruin zo goed als helemaal geschoren. Alleen reageerde hij erg heftig op het scheren van de benen dus de achterbenen zijn niet netjes afgewerkt. Maar ach het is functioneel! Voor de zekerheid heb ik de benen van de merrie dus maar niet geschoren. Zij heeft dus uggs :+
Hier staan ze ook 24/7 buiten met altijd de mogelijkheid om in een ruime schuilstal te gaan staan.

Voor:
Afbeelding

Afbeelding

Na:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-T3KY6ZLL-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AJIASWD8-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8RTVBY67-D.j
Laatst bijgewerkt door balance op 02-03-14 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: dit is geen foto topic; max 2 foto's ter illustratie

Jniena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:13

Ik heb hier het zelfde probleem... borstelen helpt niet en hij heeft veel kele plekken en jeuk...
dus ik volg ook even of er ook andere opties zijn dan scheren

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:18

Ik zou hem niet kaal scheren maar je kan wel een baan scheren over hals borst buik billen

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:00

Ashley5760 schreef:
Ik zou hem niet kaal scheren maar je kan wel een baan scheren over hals borst buik billen

Dat helpt natuurlijk wel voor de warmte, maar dan nog kan hij jeuk houden door de dikke vacht en blijven schuren.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 21:20

Vitamine spuit zal ik zeker proberen, en zal morgen eens checken op luizen, maar dat zou me verwonderen aangezien hij niet in contact is gekomen met andere paarden (buiten mijn andere pony) sinds de zomer.

Denk er toch wel over na hem (deels) te laten scheren, maar dan zit je weer met het geklooi met dekens en heb echt geen idee hoeveel grams hij zou opmoeten. heb voor hem enkel een 0grams regendeken en een fleeche liggen

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:26

SammyFloor schreef:
Vitamine spuit zal ik zeker proberen, en zal morgen eens checken op luizen, maar dat zou me verwonderen aangezien hij niet in contact is gekomen met andere paarden (buiten mijn andere pony) sinds de zomer.

Denk er toch wel over na hem (deels) te laten scheren, maar dan zit je weer met het geklooi met dekens en heb echt geen idee hoeveel grams hij zou opmoeten. heb voor hem enkel een 0grams regendeken en een fleeche liggen

Mijn pony's staan 24/7 buiten met mogelijkheid tot inloopstal. Zij zijn al zeker 3 jaar niet in contact geweest met andere pony's en paarden. En we nemen ze ook nooit ergens mee naar toe (bosrit, strandrit o.i.d.). Ze staan al 3 jaar lang op dezelfde plek.
Helaas zegt dat dus helemaal niets. Die beestjes kunnen in struiken zitten of in stro bijv. Ik zou eens goed kijken rond de voorpluk en oren en de achterbillen en ook goed op het lijf zelf. En als je plekken ziet waar hij de vacht heeft weggeschuurd zou ik die ook eens checken.
Vooral op de witte stukken vacht (weet niet welke kleur hij is? De mijne is bruin bont.) kon ik ze het beste zien. Ze zaten echt op de huid, maar door meerdere keren met mijn hand door de vacht te gaan kwamen ze naar boven gekropen.

De mijne staan nu onder een 200 grams en dat hebben ze ook echt nodig.
Er zijn modellen die je kunt scheren waarbij je je pony niet onder een deken hoeft te zetten. Je zou eens kunnen kijken of dat wat helpt. Maar heb je echt het idee dat hij het heel warm heeft dan?
Of is het meer dat de vacht kriebelt?
Teatree shampoo heeft echt een rustgevende werking op de huid van mijn pony's. Misschien kun je hem daar pleksgewijs mee wassen of zijn er andere verzorgingsmiddelen waar teatree in zit.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:48

Ik zou hem deels scheren. Alleen onderzijde hals en buik. Dan zal hij het minder warm hebben en die klamme vacht veroorzaakt ook jeuk.
Goed poetsen om de losse haren te verwijderen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:55

Hier worden ze eens in de zoveel dagen flink onder handen genomen met de Furminator. Die borstel is echt geweldig, je merkt echt dat je de dagen erna minder haar af krijgt dan als je ze met een andere borstel bewerkt. Verder knippen we het tussen de voorbenen kort, omdat door de warmte het haar daar altijd gaat vervilten als we het lang laten. Zo gaat het eigenlijk wel prima.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:59

Ik zou hem volledig scheren, dan is de oorzaak van de jeuk beter te achterhalen en beter te bahandelen.
Luizen kan overigens weldegelijk ookal is hij niet met andere paarden in contact gekomen.

Wij hebben 2 weekenden geleden ook 1 van onze paaden al volledig geschoren vanwege de jeuk. Uiteraard heef thij wel een deken op gekregen, want ook hij staat 24/7 buiten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:01

Als ze de warmte niet goed kwijt kunnen scheelt het als ze de onderhals/borst beetje vrij geschoren krijgen.
Verder zou ik er niet teveel aan gaan doen,het verharen komt heus wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:55

Scheren met de haarrichting mee ipv ertegenin
Doe ik al jaren met warm voorjaar
In de winter helpt een enkele baan aan de onderkant Vd hals

lisalovekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:53

Ik ben ook aan het twijfelen. Scheren of niet scherenik heb net eentje gekocht die dik in de winterhaar zit en maar traag verhaard in tegenstelling tot mijn fjord die al bijna alles kwijt is. Gisteren was ze welliswaar gestrest maar ze voelde zo warm aan en was echt aan het pompen. En toen had ze net niet gelopen.

MaluH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:07

Wat bij mij goed hielp was elke dag een vers stukje gember.
Ongeveer 1 cm.

Let er wel op: niet elk paard vindt het lekker. :)

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 15:10

Die van mij heb ik gisteren geschoren en uit voorzorg meteen tegen luis behandeld.. Ze was ook gigantisch aan het schuren en had al meerdere kale plekken.
Ze voelde zich meteen stukken beter dus ik ben heel blij dat ik de keuze heb gemaakt om haar uit haar dikke vacht te helpen. Ze is nu ook meteen veel actiever.
Zo dik zat ze eerst nog ik haar vacht:
Afbeelding

En nu is ze zo:
Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:17

Hier vandaag geen oververhitte pony's gehad ondanks hun dikke vacht in combinatie met het warme weer. Alleen borst knippen en op dit soort dagen niet laten werken is dus genoeg :)

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:20

Hier ook een shet die erg veel zweet tijdens de training. Daarom ga ik binnenkort z'n borst scheren.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:25

Hier hetzelfde verhaal. Pony sukkelde elk jaar met zijn vacht en schuurde zich kapot! Ook kale plekken, maar zelfs ook wondjes tot bloedens toe op zijn hoofd. Vandaag besloten het scheerapparaat erover te halen. Wàt een verademing! Pony voelde zich ook lekker in zijn vel. Onder de vacht was ook duidelijk dat ook daar vele wondjes zijn. Daarvoor ga ik hem behandelen met een verzachtende shampoo. Ook had hij veel schilfers. Diegene die hem schoor zei ook dat hij enkele beestjes had gezien. Hij had ons een tip gegeven dat hij gebruikte voor zijn mini's. Ik ben enkel de naam kwijt van het product, is een spuitbusje tegen de vieze beestjes.

Voor (Hij was net gewassen en dus nog nat.. Hij droogde super langzaam, zelf de haardroger nog moeten gebruiken want het scheren ging niet lekker zo :') )
Afbeelding

En na!
Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:27

@ Calice: Poow ziet er netjes uit zo zeg!

[***] schreef:
Scheren met de haarrichting mee ipv ertegenin
Doe ik al jaren met warm voorjaar
In de winter helpt een enkele baan aan de onderkant Vd hals

Waarom scheer je precies met de haren mee? Blijft er dan meer staan? Of beschadig je de zomervacht dan minder?

Onze merrie gaan we vrijdag scheren, vooral omdat ze haar eczeemdeken al snel weer op krijgt en verharen onder een deken nou niet echt ideaal is. Twijfel nu alleen of het met de haren mee of 'normaal' moet.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 20:29

Ik heb ondertussen gecheckt op luizen, niets te zien. Ondertussen krijgen beide pony's lijnzaad in vlokken bij, hoop dat het werkt.
Hier heeft het nog elke nacht gevroren, ondanks de hoge temperaturen overdag. Scheren is dus echt mijn laatste optie, aangezien ik met school 's morgens in de week of overdag geen denkens kan wisselen of afdoen.

Bedankt voor alle reactie's en ervaringen :)

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:31

Jeetje grote verandering Jackytje!
Knappe pony! :))

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:31

Safiera, Poow heb ik ook met de haargroei mee geschoren. Als ik er tegenin ga dan kom ik er moeilijker doorheen _O- . Maar nu blijft er ook net iets meer haar op het lijf :) .
Dankjewel voor je compliment trouwens :D .

Jackytje, ziet er netjes uit zeg! die beestjes zouden heeel goed luis kunnen zijn. Spotte er toevallig vandaag 1 in Poow haar manenkam. Gelukkig heb ik haar gisteren behandeld en morgen her haal ik het, uit mijn ervaring is ze er dan zo vanaf.

Sammyfloor, heb je ook de manenkam gecheckt? ik vond op het lijf niks (tussen al dat haar) maar nu dus wel 1 in de manenkam.
Succes met je beslissing wat het beste is om te doen :) .