Echt eigenwijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maartpaardje

Echt eigenwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 22:12

Ben ik de enige die van mening is dat shetlanders helemaal niet zo eigenwijs zijn? Volgens mij worden
de meeste shetlanders gewoon eigenwijs, doordat er meestal bijna alleen maar kinderen met ze omgaan,
waar ze makkelijk de baas over kunnen zijn.
Natuurlijk zijn ze wel erg druk, maar of ze echt zo eigenwijs (en soms zelfs 'irritant' genoemd :( ) zijn?
Dat is mijn mening hier over, ik ben wel benieuwd wat jullie mening hierover is. Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat dit volkomen onzin is, maar volgens mij zit er wel wat logica in :) .

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:14

nou...ik ben 49 en mijn shet is erg eigenwijs hoor :+ Ik ben de enige die hem in handen heeft...geen kinderen.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:15

MaartjeJoppe schreef:
Ben ik de enige die van mening is dat shetlanders helemaal niet zo eigenwijs zijn? Volgens mij worden
de meeste shetlanders gewoon eigenwijs, doordat er meestal bijna alleen maar kinderen met ze omgaan,
waar ze makkelijk de baas over kunnen zijn.
Natuurlijk zijn ze wel erg druk, maar of ze echt zo eigenwijs (en soms zelfs 'irritant' genoemd :( ) zijn?
Dat is mijn mening hier over, ik ben wel benieuwd wat jullie mening hierover is. Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat dit volkomen onzin is, maar volgens mij zit er wel wat logica in :) .

Shetlanders vallen onder de soort "aardepaarden" die paarden zijn geharde dieren, die met weinig eten leven.
Ze zijn daardoor erg op eten gericht en kunnen tegen een stootje. Shetlanders zijn zelf eigenwijs geaard, maar doordat ze vaak niet serieus genomen worden, worden ze niet goed opgevoed. Daarom onderstrepen de meeste mensen Shetlanders als "eigenwijs" terwijl je dat vaak zelf in de hand hebt.
Maar ja het blijven Shetlanders, die zijn vaak gewoon erg eigenwijs van karakter :+

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:16

zeker bij mij op stal staan 4 eigenwijze shets. moet 1 keer de kudde binnenhalen met 2 shets er tussen en weg waren die shets gingen leuk door de weilanden heen en de tuin in na een half uur hadden we ze gevangen

ukkiepuk

Re: Echt eigenwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:25

Niet eigenwijs, gewoon ontzettend slim!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:26

Ik denk dat een deel ook in de benadering ligt.
Zelf heb ik ook shetlanders meegemaakt die zich als een soort warmbloeden gedroegen en ook graag als dusdanig behandelt werden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:35

ukkiepuk schreef:

zo kun je het ook bekijken.. :j

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:36

geerke schreef:
ukkiepuk schreef:

zo kun je het ook bekijken.. :j

Je moet ze een stap voor zijn :Y) en dat is soms verdomd lastig :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:43

ik kan er echt niets mee...paarden ingereden,hengsten,probleem paarden gecorrigeerd...maar shetlanders.Pfffffff.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:50

Ik vind ze geweldig <3 jammer dat ze er niet een maatje groter zijn -O-

Je moet ze geestelijk uitdagen, dan hebben ze echt zo'n enorme Will to please :j

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:00

Ze zijn gewoon geweldig! Ze doen er alles aan om te eten, ontsnappen, beuken noem maar op, dat kan je gewoon niet veranderen :P

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:56

Ze hebben gewoon een duidelijke mening, vooral op het gebied van eten die mening is heel makkelijk: IKKE IKKE MIIIIJJN.

Maar met consequente opvoeding zijn er heel wat shetters nog te redden, tja sommige niet meer maar daar moet je dan maar mee leren leven. :j

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 01:28

MarlindeRooz schreef:
Ze hebben gewoon een duidelijke mening, vooral op het gebied van eten die mening is heel makkelijk: IKKE IKKE MIIIIJJN.

Maar met consequente opvoeding zijn er heel wat shetters nog te redden, tja sommige niet meer maar daar moet je dan maar mee leren leven. :j

Sluit ik me volledig bij aan :)) hahah

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:46

Verschilt heel sterk per pony, en is natuurlijk ook voor een groot deel afhankelijk van de opvoeding. Onze jongste ruin wordt over een dikke maand alweer 5, maar dat is er echt één die je als 'eigenwijs' kunt bestempelen. Is nog nooit in handen van kinderen geweest, om die reden.
Mijn oudste ruin daarentegen is ontzettend braaf en absoluut geen rasechte shet qua gedrag.
Mijn merrie moet je ook alles vragen, eisen is geen optie want dan doet ze niks. Typisch shet :P

Ik vind het een geweldig ras. Ze zijn allemaal anders, maar dan ook echt anders is de meest extreme vorm. Je hebt er altijd je handen vol aan. Heerlijk, het houd je ook bij de les. En zorgt voor een flinke dosis creativiteit bij de eigenaren.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:37

Tuurlijk verschilt dit per pony, maar ik ken zoveel shetlanders die zoo eigenwijs zijn! Ik ken ook wel shetlanders die juist rustig zijn, en die alles voor je doen, en absoluut niet eigenwijs zijn :) Maar ik vind het over het algemeen leuke pony's :)

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:42

Denk dat het een hoop scheelt als je ze goed opvoed. En ze niet letterlijk en figuurlijk over je heen laat lopen

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:46

Eigenwijs? jazeker :') vals? alleen als je ze niet opvoed...

Kan ik de mijne nou nog zo streng opvoeden, op sommige punten (als het gaat om eten :+ ) kun je hem blijven corrigeren :')

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:31

Ik heb ook een eigenwijs stuk vreten.. :Y)

20Femke02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:36

ligt er aan want mij verzorgshetlander is helemaal niet eigen wijs

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:36

Ik zou zeggen meet onze Terror-Trudy! }:) :=
Eigenwijs tot en met,ik kan haar wel de baas maar o o wat zit daar een kop op pfffff -:(-
En dan is ze maar 84cmtertjes _O-

IsmaySenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 03:28

Vooral slim! Het is belangrijk om consequent te zijn. Zodra ze niet weten est je van ze vraagt of ze zivh vervelen gaan ze lopen klieren! Heb er twee, allebei zo verschillend maar zo ontzettend leuk om mee te werken

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:01

Ik vind shetlanders heel erg leuk, goed opvoeden en vooral consequent blijven. Inderdaad jammer soms de hoogte maar ik heb daardoor zeker niet minder plezier met onze shet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:07

Eigenwijs zijn ze wel :)) Hoe je ze ook opvoedt. Die van mij is vreselijk braaf, ook ohz. Maar soms heeft ie gewoon geen zin meer en dan gaat ie stil staan. Kun je doen wat je wilt, hij blijft staan met zo'n "Make me" blik.