Is hier behoefte aan? Weekend 'Gymnasticeren voor IJslanders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij behoefte aan een dergelijk weekend en wat moet erin volgens jou?

Ja, ik heb daar behoefte aan
3 (20%)
Nee, interesseert me niet
3 (20%)
Ik wil buitenritten kunnen maken
2 (13%)
Ik wil alleen maar rijden
2 (13%)
Ik wil meer weten over gymnasticeren vanaf de grond
2 (13%)
Ik wil graag meer leren over anatomie/biomechanica
Geen stemmen
Ik wil dat er aandacht wordt besteedt aan mijn houding, zit en hulpgeving
2 (13%)
Ik ben NIET bereid om te reizen voor dergelijke weekends
1 (6%)
Ik ben WEL bereid om te reizen voor dergelijke weekends
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 15

anyw1

Is hier behoefte aan? Weekend 'Gymnasticeren voor IJslanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 08:28

Dag allemaal,

ik speel met het idee om een lesweekend te organiseren speciaal voor IJslanderruiters: 'Gymnasticeren voor IJslanders'.
Het doel is je tölt te verbeteren door te leren trainen vanuit anatomie en biomechanica.
Middels diverse dressuurmatige oefeningen (zowel vanaf de grond als rijdend) werken aan de balans, kracht, souplesse en houding van je IJslander met als doel: een paard dat losgelaten, in balans en met goed achterhandgebruik kan tölten.
Er zal zeker ook aandacht worden besteed aan de houding, zit en hulpgeving van de ruiter.

De weekends zullen georganiseerd worden in Dopheetsdel, Kootwijkerbroek.
Pal aan de Veluwe, dus ook gelegenheid tot prachtige buitenritten.

Kosten zijn rond de €350,00 inclusief overnachting, maaltijden, lessen, verblijf en hooi voor je paard.
Duur: vrijdag 10.00 - zondag 15.00 uur

Maar voordat ik lekker fanatiek ga organiseren, ben ik eerst benieuwd of hier wel animo voor is?
Zou jij aan zo'n weekend willen deelnemen?
Wat zou er volgens jou zeker in moeten zitten (zowel in theorie als praktijk)?
Aan welke informatie/praktijkervaring heb jij behoefte?

Brand los, alle feedback is welkom!

jokari

Re: Is hier behoefte aan? Weekend 'Gymnasticeren voor IJslanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:26

Op zich vind ik zo'n weekend wel heel interessant, maar aangezien ik geen vervoer heb, en het vanuit België ook best wel een heel eind rijden is, is het voor mij toch geen optie.

Ik vind het ook best wel prijzig, als ik eerlijk ben.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:31

Op zich vind ik zo'n weekend interessant en zou ik er wel eens aan mee willen doen.

Ik word alleen altijd een beetje tegengehouden doordat het een heel weekend duurt, vooral als dat weekend vrijdagochtend al begint. Ik zit (en ik denk meerderen met mij) met school en werk.

Daarnaast vind ik het zelf altijd fijn als je ergens aan kunt werken, en dat je dan thuis verder kunt oefenen en dat je dan nog eens een les/cursus o.i.d. krijgt. Zo krijg je naar mijn idee iets meer gevoel met dingen en krijg je ook nog gelegenheid gerichte vragen te stellen als je ergens tegenaan loopt.

Ik zou dan dus meer zijn voor meerdere sessies en niet één weekend.

Vind het onderwerp wel heel interessant en dan met name de combinatie van werken vanaf de grond en dan uitbouwen naar in het zadel. :)

Overigens, het is 'gymnastiseren' ;)

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 18:11

Bedankt voor de feedback.

Nog wat aanvullende vragen voor jullie beiden:
- Hoeveel zou je er dan wel maximaal voor over hebben?
- Hoe ver wil je maximaal reizen voor zo'n weekend?
- Wat zou dan een ideale tijd zijn qua weekend? Vrijdag vanaf 17.00 uur bijvoorbeeld?

Losse dagworkshops/lesdagen met een paar weken ertussen heb ik inderdaad geprobeerd, maar gek genoeg is daar dus weer geen animo voor.
Mensen willen dan natuurlijk ook minder ver reizen.
Vandaar mijn keuze om een weekend te plannen, je bent dan ook even lekker op vakantie met je paard.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 18:44

hoever ik zou willen reizen, tja, momenteel zit ik beperkt tot max 1 uur, daarna klopt pony de gehuurde trailer aan frut vrees ik. :D Dus vanuit het Leuvense geraak ik al niet diep Nederland in. :)

Ideale tijd zou voor mij zijn vrijdagavond toekomen, al zou ik niet weigerachtig staan tegenover een dagje verlof om er 's middags al te kunnen arriveren.

250 voor 2 dagen vind ik eigenlijk wel genoeg. :)

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 18:53

Dank je Jokari, helder.
Dan ligt jouw max prijs voor 3 dagen dus precies rond het bedrag dat ik ga rekenen ;-)
250 voor 2 dagen komt neer op 375 voor 3 dagen.
En dat is inderdaad ook de kostprijs (locatie, maaltijden etc zijn ook niet goedkoop tegenwoordig ;-)

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 18:53

Ik moet zegen dat ik het erg veel geld vind.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 18:59

Vordur: dat snap ik heel goed hoor, het is natuurlijk veel geld.
Ik wil je best voorrekenen waar het uit is opgebouwd en dan schrik je van wat er uiteindelijk overblijft.

Zou je dan liever minder betalen en dan bijvoorbeeld maar 1 nacht/2 dagen meedoen?

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:25

Ik heb geen interesse. Niet omdat het me niet interesseert maar omdat ik al voorzien ben van lesgevers die zo werken. Vind inderdaad de bedragen riant. Dat betaal ik ook voor een instructeur die vanuit ijsland wordt ingevlogen.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:42

Vorig weekend heb ik een weekendcursus gevolgd van Trausti Þór Guðmundsson, hij werkt ook aan al deze aspecten en is een van de grondleggers van Tölt in harmony. Hij is dus uit IJsland gekomen en voor dit weekend betaalde je 'maar' 230 euro.

Wie geeft in dit geval de cursus, jijzelf of ook een gastinstructeur?
Hoe vaak heb je les, 1 of 2 keer per dag? Voor dat geld lijkt me toch wel 2 keer per dag.
Krijgen de deelnemers bv na afloop feedback en 'huiswerk' mee om thuis mee aan de slag te gaan?
Is het op een locatie waarbij de andere deelnemers goed mee kunnen kijken/luisteren bij degene die les heeft?

Ik heb er zelf nu geen behoefte aan gezien ik net die andere cursus heb gedaan en mijn vaste instructrice hier mooi op aansluit.

P.s. het is gymnastiseren

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 12:03

@ Kaatje: was die cursus ook 3 dagen? Of 2?
En was dat inclusief overnachting van jezelf, alle maaltijden/dranken, lessen, stalling/hooi voor je paard?
Waar was dat?

Als antwoord op jouw vragen:
- Je hebt eigenlijk de hele dag les: theorie, praktijk (1 of 2 x per dag) en meekijken bij elkaar, vragen stellen en discussiëren hoort er allemaal bij.
Daarnaast kun je zelf buitenritten maken op de Veluwe als je dat wilt.
- Natuurlijk krijg je na afloop een uitgebreide feedback en persoonlijk advies mee om mee verder te gaan. Ook een zit- en houdingsformulier zodat je precies weet waar je aan kunt werken
- De praktijklessen worden door mijzelf gegeven, maar wellicht wil ik een gastworkshop 'anatomie en biomechanica' erbij organiseren (hangt ook van de kosten af)

ps. ik weet inmiddels dat het GymnastiSeren is, maar je kunt het niet meer veranderen in de titel ;-)
Dank voor alle feedback, heel fijn.

Nog een vraag van mij aan iedereen: zou je liever een 3-daagse of een 2-daagse (alleen zaterdag/zondag) willen?
Wil je dan overnachting/maaltijden van jezelf erbij, of zou je het niet erg vinden om dat zelf ook nog te moeten regelen?

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:11

Ik vind het op zich wel interessant klinken, maar zou dan eerst wat meer willen weten over de lesmethode. Ik ben persoonlijk niet zo geinteresseerd in centered riding, akasha rijkunst, etc... maar hou meer van de "ouderwetse" rechtoe rechtaan methode.
Ruim, vrij tolten met goed achterhandgebruik klinkt natuurlijk wel mooi ;) Maar dan wil ik eerst weten hoe jij het ziet om dat te bereiken?

Daarbij vind ik 2 dagen ook haalbaarder dan 3 dagen. Dit omwille van het prijskaartje, maar ook vanwege het werk.
Ik zou het fijn vinden als alles inbegrepen is in de prijs (eten, overnachting).. ook omdat ik uit Belgie zou moeten komen en dat is best een eind rijden.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:22

Deze cursus was 2 dagen, al waren er een paar al op vrijdag aanwezig. Die prijs was inderdaad inclusief alles wat jij daar opnoemt. Op zaterdagavond was er ook een lezing, door Trausti gegeven, die ook toegankelijk was voor mensen van buitenaf. Het was bij Maaike Burggrafer op het terrein. Dus mogelijkheid om in de bak of op de baan te lessen. Iedereen had 1 keer per dag alleen les en 1 keer per dag met z'n tweeën.

Ik denk dat voor veel mensen én paarden 2 dagen genoeg is, waarbij er wel de mogelijkheid is om op vrijdag te komen.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 15:25

Hier heb ik wat aan.
Bedankt allemaal, ik ga er even op broeden!

maris123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 17:53

het lijk me wel heel erg leuk, inderdaad alleen dat vervoer.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:41

Klinkt inderdaad als een interessant weekend. Maar denk dat vanaf zaterdagochtend haalbaarder is als vanaf vrijdag. Aangezien de meeste mensen zitten met werk/studie. De prijs is voor mij wel een reden om het niet te doen. Waar ik weleens heenga is het, als je kijkt naar jou 2 dagen prijs bijna €100 goedkoper. Ook een gastinstructeur is dan goedkoper.

Ik snap dat je kosten eraan hebt etc. maar vrees dat het in verhouding met andere weekendcursussen die aangeboden worden qua prijs minder/niet aantrekkelijk is.

jupiterius

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:02

Het lijkt mij een goed idee, maar ik ben het met idinn eens. De prijs is wel aan de hoge kant.