Gezondheidskwalen NRPS

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xElfje

Gezondheidskwalen NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 15:14

Geen idee of dit hier hoort...

Hoi allemaal,

Mijn naam is Anouk en ik doe hippische bedrijfskunde aan de CAH in Dronten. Nu zit ik met een paar vragen want we zijn op dit moment bezig aan een assessment over de NRPS.
Op Google is er vrij weinig te vinden over dit ras, dus ik hoop dat ik misschien verder kan komen met jullie ervaringen over dit ras.

Zijn er bij de NRPS kwalen bekend in de gezondheid die terugkomen bij alleen dit ras?

Zoiets als bijvoorbeeld het waterhoofd bij de Fries.

Bedankt alvast! :)

Anouk

ikke129

Re: Gezondheidskwalen NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:44

Ik heb een nros anglo arabier. Geen kwalen. T is vrij sterk denk ik door Arabisch bloed wat ook weer een nadeel met fokken kan zijn. Hier loop ik tegenaan: inteelt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:45

NRPS is geen ras maar een stamboek.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:49

Ten eerste is zoals Urielle al aangaf het NRPS een stamboek en geen ras. Er zijn dus ook geen standaard ras kwaaltjes.
Ikzelf heb meerdere NRPS'ers gereden/verzorgd. Momenteel heb ik er ook zelf 1, ik denk dat ik in totaal minimaal 10 NRPS'ers heb gereden/verzorg en ze hadden alle 10 nooit iets.
Dus nee, er zijn voor zo ver ik weet geen gezondheidskwalen die alleen NRPS paarden en pony's hebben. :)

Succes met je studie!

xElfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 13:34

Beginnersfoutje (A)
Ik weet dat NRPS een stamboek is, maar omdat het onder rassenpraat staat, had ik het dus zo opgeschreven...
Inmiddels assessment al ingeleverd, er bestaan geen gezondheidskwalen voor NRPS, alleen kwalen die vanuit de Arabische lijn erin terecht komen.