Hengstkeuze voor merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ras_rimaire

Hengstkeuze voor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 15:20

Hallo bokkers *\o/* ,

Het is 2014, het jaar dat mijn twentertje 3 word :D ;
Ik had hier al eerder een topic over deze merrie voor een exterieur beoordeling, mede aan de hand daarvan heb ik een aantal leuke hengsten voor haar opgezocht.
Nu wil ik graag jullie mening nog over de hengstkeuze, welke hengst jullie zouden doen en wat jullie vinden van de door mij uitgezochte hengsten.

Esprida:

Elberton X Jetset-D
Pedigree: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/676201 (haar moeder was 1.67m)

Ze meet nu 1.59m (over 12 dagen wordt ze officieel 3)

Foto: (toen ik de foto's op de pc zette zag ik dat ik zo slim ben geweest om alleen foto's te maken van de linker kant :o )
http://img801.imageshack.us/img801/1580/ms4l.jpg
http://img22.imageshack.us/img22/9594/ne2w.jpg

Verbeterpunten:
- Maat
- Stand voor- en achterbenen (te steil)
- Schouder (te steil)
- Hellend kruis
- Meer voorbeen actie in draf
- Het veulen moet niet korter zijn, liefst iets langergelijnd
- Mag iets meer bergopgebouwd

Sterke punten:
- Goed lief karakter
- Goed achterbeen gebruik in alle gangen
- Veel souplesse in draf
- Erg ruime stap
- Goede bovenlijn
- Galop lijkt goed, mag iets meer bergop
- Goede bovenlijn

Waar de hengst dus aan moet voldoen:
- Met veel souplesse en lossigheid bewegen
- Goed karakter door geven
- Moet maat door geven, ook moet hij uit grote lijnen komen
- Geen korte hengst, of een die beknopt fokt
- Hengst met een mooi voorbeen en goed ondertredend achterbeen
- Goed exterieur (met name schouder, been stand en kruis)

Het kostenplaatje telt ook mee, liefst niet boven de €1.000,- dekgeld.

Ik ben al druk aan het zoeken geweest en heb al meer dan 100 dressuur hengsten aandachtig bekeken. De volgende hengsten sprongen er voor mij uit en voldoen volgens mij ook best aan de eisen.

Briljant
Charmingmood
Davino VOD
Don Tango B
Dreamboy
Olivi
Spielberg
Vitalis
Wynton
For Gribaldi
Special Agent Amour
Fairytale
Firestone
Formidable
Shamrock
Wup
So You Know
Travolta's Nieuwmoed

Wat vinden jullie van ze?

Brand los, met onderbouwing van je antwoord :))

Nicole

Re: Hengstkeuze voor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:24

Ik zou niet voor Wynton gaan kwa brave karakters :P ken verschillende die niet zo braaf zijn. Ik heb al wel een paar erge mooie Dreamboy nakomelingen gezien :) voor de rest kan ik je niet echt helpen sorry

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:41

wat wil je met het veulen? Is het voor eigen gebruik?
Is ze al op d efoto geweest? Ga je er nog mee naar de keuring?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:42

Charmingmood zou ik vanwege de croupevorm niet doen.
For Cribaldi te klein en te beknopt voor deze merrie.

Dorado viel mij op de laatste hengstenkeuring positief op.

En voordeze merrie Feel Good de Contango van vorig jaar.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:46

fokfanaat schreef:

Keuring zal voor nu nog niet gaan denk ik met dat maatje, mag bij kwpn toch vanaf 1.61 toch? Don't shoot me if i'm wrong

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:50

Ik dacht vanaf 160. Nu 159, jaartje wachten denk ik. Volgend jaar is ze waarschijnlijk net over de 160 heen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:51

1.58 voor opname 1.60 voor ster.

er zal toch ook wel iets bijkomen voor deze zomer.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:52

fokfanaat schreef:
1.58 voor opname 1.60 voor ster.

er zal toch ook wel iets bijkomen voor deze zomer.

Oh ik dacht dat dat voor de TP en GP was,...maar dus ook voor de overige fokrichtingen. :)

Edit: Laat maar ze is NRPS....mijn verhaal gaat al niet op.

ras_rimaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 17:57

fokfanaat schreef:

Zeer waarschijnlijk voor de verkoop, ze is nog niet op foto geweest, daar zijn we mee bezig, ja ik wil er heel graag mee naar de NRPS keuring.

Kwpn keuring kan niet, Elberton is 1 reden en ze is ook wat klein, bij het NRPS worden ze al toegelaten bij 1.57m

ras_rimaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 18:03

NatasjavE schreef:
Charmingmood zou ik vanwege de croupevorm niet doen.
For Cribaldi te klein en te beknopt voor deze merrie.

Dorado viel mij op de laatste hengstenkeuring positief op.

En voordeze merrie Feel Good de Contango van vorig jaar.

Bedankt voor de tip :)
Feel Good heb ik ook bekeken, aan de eisen voldoet hij wel, maar het lopen ohz vond ik niet erg bijzonder. Don Frederic (die ontbreekt in mijn lijstje zie ik :o ) vind ik wel erg mooi lopen, met heel veel kracht van achter en veel lossigheid en schwung.

Dorado vind ik ook een erg mooie hengst, alleen de volgende punten houden mij toch wat tegen:
Steile schouder
Licht hellende croupe
En de merries dienen bij voorbaat opwaarts gebouwd te zijn.

En net die punten wil ik bij mijn merrie verbeteren

En wat vinden jullie trouwens van Chapter Leatherdale? was ik vergeten in het lijstje te zetten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:03

Bon Bravour voldoet ook aan je wensen..

ras_rimaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 10:39

Elisa2 schreef:
Bon Bravour voldoet ook aan je wensen..

Klopt, maar in het rapport van BB stond dat hij het beste past op langelijnde merries, en dat is die van mij niet. Misschien maakt het niet zoveel uit, maar ik wil graag het complete plaatje, dat alles past.

Zijn er nog meer tips over hengstkeuze?

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 14:24

Ik zou ook niet te enthousiast worden voor Spielberg... geeft wel maat maar ook veel bloed. Is maar net wat je wilt, maar lees net dat je wel een braaf karakter wilt fokken. Geeft wel genoeg souplesse en voorbeen.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:16

Ik heb ook een kleine merrie, 1,58, ze is nu dragend van Shamrock. Ik heb met name vanwege karakter en maat voor deze hengst gekozen. Daarnaast is heb ik een typische NRPS merrie en zullen ze om een nakomeling van mijn merrie niet staan te springen bij het KWPN. Het leek me dan ook voor de hand liggend om een NRPS hengst te gebruiken voor haar. Shamrock heeft daarnaast ook een leuk voorbeen gebruik met een knietje en drie correcte gangen.
Ik weet niet wat je met het veulen wilt doen? Of je daar ook mee naar de keuring wil over een aantal jaar?

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:26

Als het veulen voor verkoop is, zou je na mijn inzien het beste de kosten laag kunnen houden. Ook daar de voorwaarden gunstig zijn. Een leuk kleurtje doet het ook altijd goed. MC jonnas zou misschien een goede keuze kunnen zijn in dit geval, heb je kwaliteit en een bijzonder kleurtje.
Onze splieberg is echter ook wat klein, en heeft op de merrie niet vergroot.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:08

Als je een leuk kleurtje wil en verbeterend wilt fokken dan zou ik eerder naar Weissgold GF gaan kijken.
Deze hengst is warmbloed A-register ggk, heeft zijn HLP gelopen.
Heeft een zeer goede exterieur met correct stand van benen.
Hij is ook 170 cm en fokt vergrotend.
Nog een plus puntje: hij is homozygoot agouti (AA) = dus nooit een smokey black veulen, altijd een valk of palomino (afhankelijk van kleur van merrie)
Zijn veulens zijn oa A-register/HB I Oldenburg en Westfalen gerechtigt, ook bij het NRPS.
Hij staat bij Gestuet Falkenhorst ter dekking in 2014.
http://www.gestuet-falkenhorst.com/gfweissgold.html

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:01

MissMiekjee schreef:
Ik zou ook niet te enthousiast worden voor Spielberg... geeft wel maat maar ook veel bloed. Is maar net wat je wilt, maar lees net dat je wel een braaf karakter wilt fokken. Geeft wel genoeg souplesse en voorbeen.

Veel bloed is helemaal niet hetzelfde als slecht karakter hoor.
Net zo min als dat een braaf karakter alleen gevonden kan worden in een paard dat niet zo hoog in het bloed staat....

Via Spielberg fok je weliswaar een bloedpaard, maar wel eentje met een fijn meewerkend karakter.
Ik vind hem wel passen voor deze merrie en ook kwa papier fok je dan keurig NRPS.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 18:08

Ja speilbergjes doen het goed. Zeer meewerkend, ook wat ik hoor van anderen. Zou zeker kunnen passen voor merrie van TS. Of hij echt vergroot t.o.v. de merrie weet ik niet. Overwegend fokt hij niet verkleinend van wat ik verder hoor.

ras_rimaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 12:36

MissMiekjee schreef:

Mijn merrie heeft wel bloed uitstraling, maar in het karakter valt het erg mee. Ze is erg koel en is niet snel van slag, ze laat het altijd allemaal wel gebeuren. Ik ben bezig haar zadelmak te maken en ik heb er nu 4/5 keer op gezeten waarvan ook los en los in draf, ze heeft nog geen stap verkeerd gezet.

Peterina schreef:
Als je een leuk kleurtje wil en verbeterend wilt fokken dan zou ik eerder naar Weissgold GF gaan kijken.
Deze hengst is warmbloed A-register ggk, heeft zijn HLP gelopen.
Heeft een zeer goede exterieur met correct stand van benen.
Hij is ook 170 cm en fokt vergrotend.
Nog een plus puntje: hij is homozygoot agouti (AA) = dus nooit een smokey black veulen, altijd een valk of palomino (afhankelijk van kleur van merrie)
Zijn veulens zijn oa A-register/HB I Oldenburg en Westfalen gerechtigt, ook bij het NRPS.
Hij staat bij Gestuet Falkenhorst ter dekking in 2014.
http://www.gestuet-falkenhorst.com/gfweissgold.html

Bedankt voor de tip, de kleur maakt mij absoluut niet uit, maar omdat het veulen zeer waarschijnlijk wel voor de verkoop is is het mooi meegenomen, en als de hengst ook nog eens goed op haar past, waarom niet? Ik zou de hengst eens opzoeken want ik ken hem zelf niet hihi.

agerrits schreef:
Als het veulen voor verkoop is, zou je na mijn inzien het beste de kosten laag kunnen houden. Ook daar de voorwaarden gunstig zijn. Een leuk kleurtje doet het ook altijd goed. MC jonnas zou misschien een goede keuze kunnen zijn in dit geval, heb je kwaliteit en een bijzonder kleurtje.
Onze splieberg is echter ook wat klein, en heeft op de merrie niet vergroot.

Ben ik met je eens. Ook deze hengst zou ik eens op aan zoeken. Mag ik vragen hoe groot jou merrie is waarvoor je Spielberg gebruikt hebt?

dena_mii schreef:
Ik heb ook een kleine merrie, 1,58, ze is nu dragend van Shamrock. Ik heb met name vanwege karakter en maat voor deze hengst gekozen. Daarnaast is heb ik een typische NRPS merrie en zullen ze om een nakomeling van mijn merrie niet staan te springen bij het KWPN. Het leek me dan ook voor de hand liggend om een NRPS hengst te gebruiken voor haar. Shamrock heeft daarnaast ook een leuk voorbeen gebruik met een knietje en drie correcte gangen.
Ik weet niet wat je met het veulen wilt doen? Of je daar ook mee naar de keuring wil over een aantal jaar?

Okeee, Shamrock stijgt een plekje bij mij :) Het hoeft niet persee als de mogelijkheid er niet is, maar het zou wel een + punt zijn om met het veulen naar de keuring te gaan en hem/haar een dat er hopelijk een mooie premie bij komt.

Dees schreef:
MissMiekjee schreef:

Veel bloed is helemaal niet hetzelfde als slecht karakter hoor.
Net zo min als dat een braaf karakter alleen gevonden kan worden in een paard dat niet zo hoog in het bloed staat....

Via Spielberg fok je weliswaar een bloedpaard, maar wel eentje met een fijn meewerkend karakter.
Ik vind hem wel passen voor deze merrie en ook kwa papier fok je dan keurig NRPS.

Okee, het is dus nog een beetje de vraag of Spielberg wat gaat vergroten maar hij zou wel mooi passen. Hmmm moeilijk.

Het veulen hoeft echt geen 1.70m te worden, maar ik wil niet uitkomen op 1.59/1.62m mooi zou zijn vanaf 1.65m kleiner mag wel maar dan het liefst wel groot tonen.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:23

Heb hem niet zelf gefokt, DH achter de naam van de spielberg nakomeling is van de fokker. Moeder was 1.67, de nakomeling Spielberg was bij 3 jaar 1.60m is nu wel wat bijgekomen, schat zo rond de 1.63 nu, zeker niet groter dan 1.65m, kleintje dus. De moeder heeft meerdere nakomelingen, die wel aan de maat zijn, zoals de combinatie daarna met uphill, dus spielberg heeft in dit geval verkleind.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:41

TS: uit een merrie van 1.59 mag je geen nakomeling van 1.65m. of hoger verwachten.Ongeacht welke hengst je hebt gebruikt. Zo vergrotend zal geen hengst zijn.
Als je flink vergrotend hebt gefokt, zal de eindmaat waarschijnlijk nog altijd iets van 1.62m. zijn...

Iets om even over na te denken, aangezien je graag 1.65m. wilt hebben.

ras_rimaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 14:09

Dees schreef:
TS: uit een merrie van 1.59 mag je geen nakomeling van 1.65m. of hoger verwachten.Ongeacht welke hengst je hebt gebruikt. Zo vergrotend zal geen hengst zijn.
Als je flink vergrotend hebt gefokt, zal de eindmaat waarschijnlijk nog altijd iets van 1.62m. zijn...

Okee, ik heb anders wel vaker mee gemaakt dat er uit merries die niet heel groot waren dat er toch enorme veulens uit zijn gekomen, allemaal toeval?

agerrits schreef:
Heb hem niet zelf gefokt, DH achter de naam van de spielberg nakomeling is van de fokker. Moeder was 1.67, de nakomeling Spielberg was bij 3 jaar 1.60m is nu wel wat bijgekomen, schat zo rond de 1.63 nu, zeker niet groter dan 1.65m, kleintje dus. De moeder heeft meerdere nakomelingen, die wel aan de maat zijn, zoals de combinatie daarna met uphill, dus spielberg heeft in dit geval verkleind.

Okee, bedankt voor de informatie :)

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:19

Zelfs 2 volle broer of zussen kunnen in eindstok maat verschillen. De eindstokmaat is moeilijk vooraf te zeggen. Zeker als het veulen nog niet ter wereld is. Gezien er wel maat in de moederlijn zit van je merrie, zou het best kunnen dat ze zelf ook wat vergrotend zou kunnen fokken. Met geen zekerheid is dat te zeggen. Van wat ik hoor en zie, zijn de meeste Spielbergs niet klein, vaak allen iets groter dan de moeder zelf, als ze zijn uitgeroeid, bij ons dus niet het geval, wat op zich niet erg is gezien, de verhouding mooi is, super meewerkend, niet klein oogt, en goed beweegt. Liever een iets kleine die beter is dan een grote die het niet heeft ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:48

Dees schreef:

Niet helemaal met eens.
Wij hebben zelf uit een merrie van 154 cm
- met hengst van 167 cm ... merrie van 170 cm
- met hengst van 169 cm ... ruin van 170cm
- met hengst van 160 cm ... merrie van 163 cm
Merrie is klein maar fokt zelf vergrotend (moeder's kant = WB/AA)

Dus het is wel mogelijk afhankelijk van afstamming van merrie en de hengst die gebruikt wordt.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:52

Zelf een paar jaar geleden Spielberg op mijn kleine Jet Set D x Uniform merrie van 1.58 mtr gebruikt. Daar is toen een heel best hengstveulen van gekomen. Mooi bloedtype met erg veel beweging en een fijn karakter. Staat nu GB doet het erg goed in de sport, en heeft toch ook een stokmaat van 1.67 mtr.

Terwijl de stam waar de moeder uitkomt echt niet groot fokt, heb wel meerdere afstammelingen van Spielberg gezien die gewoon een goede maat hebben.