Shet voor de verkoop ruinen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hagar_Helga

Shet voor de verkoop ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 15:47

Eind 2012 heb ik twee drachtige merries gekocht. Beide wildkleur en gedekt door een valk en een palonino hengst. Hier zijn twee hengstveulens uit gekomen. Een valk kleurige en een donker bruin hengstveulen. De valk was redelijk makkelijk te verkopen, ondanks dat hij een hengst was.

Nu staat mijn donker bruin hengstveulen van onderhand 10 maanden oud al enige tijd te koop voor 50 euro.

Ik zit onderhand erg te twijfelen om hem te ruinen, wat bij mijn dierenarts 175 euro kost. Dan zal ook gelijk mijn vraagprijs omhoog gaan. Maar is er wel vraag naar een jonge shet ruin.

Aan zijn karakter en opvoeding ligt het niet. Net als zijn moeder en zus is hij fantastisch makkelijk in de omgang.

Af en toe biedt er eens een handelaar op hem en ik heb een keer serieuze kijkers bij hem gehad, wat helaas niet door ging omdat de vrouw (die de verzorging zou doen) er te onzeker voor was.

Er ben erg benieuwd naar jullie mening hier over.

Mioux

Re: Shet voor de verkoop ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 15:49

Je kan ook eventueel erbij vermelden,castratie mogelijk voor vertrek kosten koper? Dan weet de koper dat je eventueel bereid ben hem te castreren voor hij naar zijn nieuwe thuis gaat, alleen wel op hun kosten?

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 15:50

Dat heb ik indd al in de advertentie vermeld.

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 15:52

Is het toevallig german? Ik zoek voor mijn shetje evt nog een vriendje. Ik zal je vanmiddag even een pb sturen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 15:52

Dan zou ik verder nog,zolang jij geen overlast heb van zijn hengst zijnde, gewoon hengst laten...hengsten met "standaard" kleur vooral shetjes zijn lastig te verkopen,maar denk als je hem ruint en de prijs omhoog gooit,je krijgt van ja maar shetjes kan je al heel goedkoop,soms zelfs gratis, ophalen dus wil niet meer als dit en dit betalen

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 16:00

Daarom was ik ook benieuwd naar de mening van anderen. Al staan er niet veel shetland ruinen te koop, verwacht ik niet dat ik boven die 175 euro (casteratie kosten) kan vragen.
Hij staat niet te koop om winst te maken, maar gratis weg doen naar onbekende gaat ook niet gebeuren.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:02

Gratis zou ik ook niet doen,je hoort nare verhalen...Shetjes in deze regio kom je veel tegen,het is dat ik zelf geen ruimte heb momenteel ;)

Denk dat je inderdaad niet op winst moet kijken,een shetje voor 175 of 200 euro word bijna niet meer betaald.. Meeste staan rond 50-125 euro op internet.. Jij hebt wel t voordeel dat dit nog een jong dier is,naar de hand te zetten kwa opvoeding en alles.. Dus je hebt voor en nadelen met je shetje kwa verkoop,najah en t snoetje :) t is een leuk beestje !

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:04

Persoonlijk denk ik wel dat je hem dan sneller verkocht hebt. Ik zou de prijs dan niet hoger zetten dan 150 euro. Je maakt dan wel verlies maar de kans dat je hem dan aan een leuke familie kunt verkopen wordt wel een stuk groter. Ik zou eerder een ruin of merrie kopen als gezelschap/kinderpony dan een hengst hoe lief ook.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 16:07

Het is een geweldig dier, mijn dochter van 2,5jr kan met hem wandelen, poetsen een wortel geven.
Maar tegenwoordig moeten shetjes de meest bijzondere kleur hebben en/of iniminie zijn.
German al een fantasische kinderpony worden en tot een maat uitgroeien waar, buiten mennen, ook op gereden kan worden.

Staan er bij jou ook jonge ruinen te koop Mioux

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 16:09

Zou jij 150 euro neerleggen voor een shetland ruintje van 10 maanden oud, chocobroodje?

Edit: theoretisch gezien

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:11

Ik zou zelf de keuze laten aan de koper...Als hij verder braaf is kwa hengst zijn (tot nu toe) kan de koper altijd later zelf zeggen ik wil hem nu als hengst,en castreer hem zodra hij last krijgt of vervelend word etc.

Kwa zelf een shet kopen,ja zelf zou ik geen hengst nemen,niet vanwege het hengst zo zeer,maar meer vanwege de mogelijkheden tot waar je hem kan stallen. De meeste houden er niet van als je een hengst komt stallen...

@Hagar op het moment wel,veel veulens maar is vaak via handelaren die op mp staan of mensen die hem voor rare prijs weg willen doen

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:16

Als ik kan kiezen tussen een groepje hengsten voor 50 euro of een ruintje voor 100/150 euro ja dan zou ik persoonlijk voor het ruintje gaan. Gewoon omdat hengstjes idd niet overal welkom zijn en je zelf geen gedoe hebt met castreren (is toch altijd een risico uiteindelijk)

Hagar_Helga schreef:
Zou jij 150 euro neerleggen voor een shetland ruintje van 10 maanden oud, chocobroodje?

Edit: theoretisch gezien

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 16:22

Bedankt voor jullie mening!
Ik ga bellen naar verschillende DA's wat het ruinen bij hun kost.
6 jaar geleden betaalde ik 50 euro op lokatie, 175 op de kliniek vind ik wel een erg groot verschil.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:28

Toen ik zocht naar pony's, zocht ik merrie's en ruinen. Een hengst wou ik absoluut niet, omdat ik geen risico wou lopen dat ik een pony kocht, van hem ging houden en er dan iets mis ging met het castreren waardoor hij evt zou overlijden.

En daar ben ik vast niet de enige in, dus denk dat je hem makkelijker kwijt raakt als ruin :)

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 20:56

Ik heb nu toevallig twee keer een bod gehad, onder de 50 euro. Een van een handelaar, dus de andere eens zien of het serieus is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:17

Ik verkoop geen hengsten, hier worden ze altijd gecastreerd voor de verkoop. Er zijn veel te veel shetten en wil zeker weten dat er met mijn hengsten niet vermeerderd word. Of het voor de verkoop helpt geen idee.
Markt is gewoon slecht, zelfs een hoog opgeleide super brave palomino merrie krijg ik niet eens redelijk verkocht.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 21:33

Ik zag haar al te koop staan.
Wat is jouw vraagprijs voor een (bijna) jaarling ruin als ik vragen mag.